چطور بیت‌کوین‌های خود را در متامسک ذخیره کنیم؟ - چنج کن

چگونه بیت‌کوین‌های خود را در متامسک ذخیره کنیم؟

از آن جا که کیف پول متامسک عموماً از اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند، بیت‌کوین در این کیف پول تنها به صورت ورپد بیت‌کوین (wBTC) قابل ذخیره است.

متامسک (MetaMask) کیف پول فراگیری است که یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، اتصال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) مبتنی بر شبکه اتریوم به شمار می‌رود. اما آیا این کیف پول می‌تواند بزرگترین رمزارز جهان، یعنی بیت‌کوین (BTC) را نیز در خود ذخیره کند؟

بیت‌کوین، همواره به عنوان عضو مهمی از سبد پورتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها تلقی شده و علاوه بر اینکه یک دارایی سرمایه‌گذاری است، می‌تواند به عنوان یک روش پرداختی نیز مورد استفاده قرار گیرد. حتی با وجود آنکه رمزارز اتر (ETH) به عنوان یک روش پرداختی محبوبیت بیشتری دارد، اما بیشتر مردم همچنان خریدن بیت‌کوین را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، به لطف کیف پول‌هایی مانند متامسک، اکنون انجام پرداخت‌های روزانه از طریق فناوری بلاکچین نیز بسیار آسان‌تر شده است. این کیف پول رمزارزی به میلیون‌ها سرمایه‌گذار امکان می‌دهد تا در اکثر حوزه‌های توسعه یافتۀ مرتبط با بازار رمزارزها مشارکت داشته باشند.

با وجود تمام این موارد، بیت‌کوین همچنان رمزارزی نیست که در هنگام خرید یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) یا سرمایه‌گذاری در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) کاربردی داشته باشد، اما با این حال، رخداد شرایط دیگری که در آن به استفاده از بیت‌کوین در حوزه دیفای احتیاج داشته باشید هم زیاد دور از انتظار نیست. بنا بر این، در این مقاله به چگونگی اضافه و ذخیره کردن بیت‌کوین به کیف پول متامسک خواهیم پرداخت.

کیف پول رمزارزی متامسک

متامسک، یک کیف پول مبتنی بر شبکه اتریوم است که به عنوان یک اپلیکیشن موبایلی و یا افزونه‌ای در مرورگر وب در دسترس کاربران قرار گرفته است. این کیف پول، کاربران را قادر می‌سازد که کلیدهای خصوصی خود را ذخیره کرده و سپس، در امنیت کامل، از برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که به صورت اپلیکیشن‌های غیرمترمکز (dApps) و بر پایه قراردادهای هوشمند مبتنی بر شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند، استفاده کنند. متامسک همچنین به عنوان یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های موجود در فضای رمزارزها شناخته می‌شود و تعداد کاربران آن نیز در ماه مارس سال ۲۰۲۲ از مرز ۳۰ میلیون کاربر عبور کرده است. البته این موضوع را می‌توان تا حدی با افزایش تعداد کاربران فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توسعه چشمگیر توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مرتبط دانست.

آیا متامسک فقط شبکه اتریوم رو حمایت می کند؟

پاسخ این سوال «خیر» است! کیف پول متامسک علاوه بر شبکه اتریوم، از شبکه‌های پالیگان (Polygon) و بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) نیز پشتیبانی می‌کند، اما با توجه به موارد استفاده این دو شبکه در مقابل شبکه اتریوم، به خصوص در مورد فضای مالی غیرمتمرکز، عمده کاربردهای این کیف پول بیشتر به توکن‌هایی مربوط است که از بلاکچین اتریوم و استاندارد توکنی ERC-20 استفاده می‌کنند. حتی گاهاً در صورتی که بخواهید از توکن‌های دیگری که ERC-20 نیستند استفاده کنید، باید آن‌ها را با نسخه ERC-20 خودشان مبادله نمایید و به این ترتیب، امکان ذخیره توکن‌ها در کیف پول متامسک فراهم خواهد شد.

به عنوان مثال، رمزارز زی‌کش (Zcash) را در نظر بگیرید؛ زی‌کش بر شبکه اتریوم مبتنی نیست و بنابراین یک توکن ERC-20 به شمار نمی‌رود. اما برای استفاده و ذخیره آن در کیف پول متامسک، شما می‌توانید نسخ ورپد (Wrapped) یا به اصلاح، بسته‌بندی شدۀ توکن‌های زی‌کش را با توکن‌های اصلی خود جایگزین کرده و سپس آن‌ها در کیف پول متامسک خود و بر پایه شبکه اتریوم ذخیره نمایید.

کیف پول سخت‌افزاری متامسک

موضوع حضانت از دارایی‌های رمزارزی، مسئله‌ای است که اغلب در همان ابتدای مسیر ورود به حوزه رمزارزها و آغاز تحقیقات در مورد این حوزه مطرح می‌شود. از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل است که استفاده از یک کیف پول خوب نیز امری بسیاری ضروری عنوان می‌شود و در این میان، کیف پول‌های سخت‌افزاری مناسب‌ترین نمونه کیف پول‌ها جهت حفاظت از دارایی‌های رمزارزی هستند، زیرا می‌توان از آن‌ها برای ذخیره آفلاین دارایی‌ها استفاده نمود. اما آیا متامسک هم یک کیف پول سخت‌افزاری است؟

خیر؛ متامسک تنها یک کیف پول نرم‌افزاریست که به اینترنت متصل است. به این نوع کیف پول‌ها، کیف پول‌های گرم نیز اطلاق می‌شود.

متامسک، یک کیف پول سخت‌افزاری نیست اما از قابلیت‌های مهم آن می‌توان امکان اتصال کیف پول متامسک به یک کیف پول سخت‌افزاری را متذکر شد. با کمک این قابلیت، شما می‌توانید از طریق کیف پول متامسک خود، به کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)، که شناخته‌شده‌ترین کیف پول سخت‌افزاری رمزارزی به شمار می‌رود نیز دسترسی داشته باشید.

برای انجام این کار، اپلیکیشن متامسک را باز کنید و در آن، گزینه «Connect Hardware Wallet» را انتخاب نمایید تا کیف پول سخت‌افزاری لجر خود را در متامسک ادغام کنید. پس از آن، یک پاپ‌آپ باز خواهد شد که از شما می‌خواهد دستگاه خود را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه «اتصال» کلیک کنید.

هنگامی که با استفاده از افزونه مرورگر متامسک به کیف پول لجر خود دسترسی می‌یابید، در اینجا متامسک تنها به عنوان یک پورتال عمل می‌کند و نه به عنوان یک کیف پول؛ یعنی در این فرآیند، کلیدهای خصوصی شما از لجر خارج نخواهند شد.

آیا متامسک از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند؟

با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان اظهار داشت که کیف پول متامسک هم از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند، اما نه آن‌چنان که کیف پول‌های صرافی‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند. بیت‌کوین یک توکن ERC-20 نیست و بنابراین، نمی‌توان آن را به طور مستقیم در متامسک ذخیره نمود، اما امکان حضانت از نسخه ورپد یا بسته‌بندی شده آن در این کیف پول همواره مهیا است.

اما توجه داشته باشید که هرگز بیت‌کوین‌های خود را به طور مستقیم به کیف پول متامسک ارسال نکنید؛ چون در صورت انجام این کار، متامسک نمی‌تواند دارایی شما را دریافت کند و همین امر، به رخداد عواقبی ناگوار منجر خواهد شد. در واقع این عمل از دست رفتن تمام بیت‌کوین‌های ارسال شده توسط شما را به دنبال خواهد داشت که این هم مسلماً وضعیت وحشتناکی است!

چگونه بیت‌کوین را در متامسک ذخیره کنیم؟

همانطور که گفته شد، امکان ارسال مستقیم بیت‌کوین به متامسک وجود ندارد، اما به طور کل، ارسال بیت‌کوین به کیف پول متامسک غیرممکن نیست. بیت‌کوین تنها بر روی بلاکچین خود قابل استفاده بوده و در این بلاکچین، تراکنش‌ها تنها می‌توانند به آدرس‌های بیت‌کوین ارسال شوند. این امر، نه تنها برای بیت‌کوین، بلکه برای سایر بلاکچین‌ها مانند اتریوم نیز صادق است.

در بلاکچین اتریوم، تنها امکان ارسال توکن‌های بر پایه همین شبکه وجود دارد و ارسال بیت‌کوین از طریق شبکه اتریوم ممکن نیست. این امر در میان ارزهای فیات نیز صادق است؛ به عنوان مثال، یورو در ایالات متحده به عنوان ارز پذیرفته نمی‌شود، اما شما می‌توانید از یوروهای خود به شکلی دیگر استفاده کنید؛ با تبدیل یورو به دلار در یک صرافی، شما می‌توانید همان مقدار ارزش را در قالب دلار آمریکا دریافت کنید و از آن به عنوان ارز استفاده نمایید.

با این وجود، اگر نمی‌خواهید بیت‌کوین‌های خود را با اتر مبادله کنید، راه حل‌های دیگری نیز برای استفاده از بیت‌کوین در بستر اتریوم وجود دارد. یکی از این روش‌ها، قفل کردن بیت‌کوین است. برای انجام این کار، شما باید بیت‌کوین‌های خود را در پلتفرمی که به این کار اختصاص داده شده واریز نموده و به اصطلاح آن‌ها را قفل کنید و سپس آن‌ها را در قالب توکن‌هایی جدید و مبتنی بر استاندارد ERC20 به بلاکچین اتریوم بیاورید. این توکن‌ها در حقیقت، نشانه و نماینده‌ای برای بیت‌کوین‌های قفل شده در بلاکچین بیت‌کوین خواهند بود که به آن‌ها ورپد بی‌تی‌سی (BTC Wrapped) یا wBTC نیز گفته می‌شود.

چگونه بیت‌کوین را «ورپ» (wrap) کنیم؟

راه‌های مختلفی برای ورپ کردن بیت‌کوین وجود دارد. بیایید روش استفاده از صرافی‌هایی مانند چنج کن را به عنوان مثال در نظر بگیریم. در صرافی چنج کن، BTC و wBTC دو توکن متفاوت هستند که می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر نیز معامله کنید. در بستر معاملاتی این صرافی جفت معاملاتی WBTC/BTC را انتخاب نموده و تعداد WBTC که می‌خواهید بخرید را وارد کنید و سپس معامله خود را تأیید نمایید. شما به همین راحتی بیت‌کوین خود را به صورت یک توکن ERC20 درآورده‌اید و اکنون می‌توانید آن را به کیف پول متامسک خود واریز کنید.

اگر پس از انجام تراکنش برداشت از صرافی و واریز wBTC به کیف پول متامسک، توکن‌های خود را در کیف پولتان مشاهده نکردید، جای نگرانی نیست؛ شما تنها باید این رمزارز را به لیست دارایی‌های کیف پول خود اضافه کنید. برای انجام این کار تنها کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

آدرس کیف پول متامسک

پیدا کردن و دانستن آدرس کیف پول متامسک برای استفاده از توکن‌های wBTC آسان و بسیار مهم است. برای این کار، ابتدا اپلیکیشن متامسک را باز کرده و وارد حساب خود شوید؛ در همین بخش، در زیر نام حساب خود، کد منحصر به فرد حساب را پیدا خواهید کرد که به عنوان آدرس شما عمل می‌کند و می‌توانید برای دریافت هر رمزارز مبتنی بر ERC20 از آن استفاده نمایید.

* در صورت نیاز به استفاده از دیگر شبکه‌ها مانند پالیگان و بی‌ان‌بی چین، تنها کافیست شبکه کیف پول خود را تغییر دهید و کد جدیدی که در زیر نام حساب شما نمایان می‌شود، همان آدرس جدید مرتبط با شبکه انتخابی شما خواهد بود.

شما می‌توانید این کد را با دیگران به اشتراک بگذارید، اما بدانید که تنها همین کد قابل به‌اشتراک‌گذاری بوده و نباید هیچ کد دیگری که این کیف پول به شما ارائه می‌دهد را در اختیار فرد دیگری قرار دهید. اطلاعات ورود و کدهای مربوط به بازیابی حساب تنها مختص شما و به منظور محافظت از دارایی‌های شما هستند و اگر در اختیار دیگران قرار گیرند، امکان سوء استفاده از آن‌ها نیز وجود خواهد داشت.

جایگزین‌های متامسک

متامسک یک کیف پول نرم افزاری محبوب است، اما به عنوان جایگزین برای این کیف پول گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. در پی وجود بلاکچین‌های مختلف، برخی از کیف پول‌ها نیز تنها برای یک بلاکچین خاص قابل استفاده‌اند؛ به عنوان مثال، می‌توان به دو کیف پول یورویی (Yoroi) مبتنی بر شبکه کاردانو و کیف پول فانتوم (Phantom) مبتنی بر بلاکچین سولانا اشاره نمود.

در بلاکچین اتریوم نیز چندین کیف پول نرم‌افزاری متفاوت وجود دارد که همگی تنها به توکن‌های ERC-20 اختصاص داده شده‌اند، اما مزیت کیف پول متامسک نسبت به تمام دیگر همتایان خود، اولین و در دسترس‌ترین بودن این کیف پول است.

به عنوان مثال، کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف پول نرم‌افزاری بسیار معتبر است که می‌توان از اپلیکیشن تلفن همراه آن به عنوان جایگزینی برای متامسک استفاده نمود. دو کیف پول مای اتر ولت (MyEtherWallet) و میست ولت (Mist Wallet) نیز از جمله کیف پول‌های مبتنی بر وب و پذیرنده توکن‌های ERC-20 هستند که همچنین به عنوان جایگزین‌های محبوب متامسک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگرچه متامسک محبوب‌ترین کیف پول نرم‌افزاری همه‌جانبه موجود در فضای رمزارزها به شمار می‌رود، اما استفاده از کیف پول‌های متعدد هرگز ضرری نخواهد داشت. در حقیقت، استفاده از کیف پول‌های مختلف، نوعی استراتژی مدیریت ریسک تلقی می‌شود. اگر از چندین کیف پول مختلف برای ذخیره دارایی‌های خود استفاده کنید، در صورتی که یکی از کیف پول‌ها هک شود و یا دیتابیس آن مورد نفوذ عوامل خارجی قرار گیرد، شما تنها بخشی از دارایی‌های رمزارزی خود را از دست می‌دهید و احتمالاً بخش بزرگتر دارایی‌های شما دست نخورده باقی خواهد ماند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + چهارده =