انواع کیف پول دیجیتالی - کیف پول کاغذی، فول نود، نرم افزاری و سخت افزاری - چنج کن

انواع کیف پول دیجیتالی

همان طور که کیف پول در دنیای واقعی مکانی برای نگه داشتن دارایی هایتان می باشد، در دنیای دیجیتال نیز به همین صورت است.

در دنیای واقعی شما پول نقد و کارت های بانکی مختلفی را نگه داری می کنید. در کیف پول دیجیتال نیز به همین صورت است. تفاوت آن در دنیای دیجیتال این است که کلید های خصوصی رمز ارزها همان کارت های بانکی شما می شوند. با این تفاوت که این کلید خصوصی ها در خودشان تمامی اطلاعات کارت های بانکی را دارند.

با توجه به گسترش روزافزون رمزارزها در دنیای دیجیتال نگه داری این تعداد کلید خصوصی به صورت امن کار دشواری است. به همین دلیل نیاز است انواع کیف پول ها برای شما شرح دهم.

کیف پول کاغذی

برخی افراد کلیدهای خصوصی را بر روی کاغذ نوشته و در مکانی مخفی می کنند، که به این نوع کیف پول ها کیف پول کاغذی گفته می شود. از مشکلات این کیف پول ها فرسوده شدن کاغذ به مرور زمان و همچنین فراموش کردن محل مخفی کردن کیف پول می باشد. در زیر تصویر کیف پول کاغذی از بین رفته را مشاهده می کنید.

کیف پول Full node

ایمن ترین و اصلی ترین کیف پول برای نگهداری رمزارز ها است. در واقع با نصب هسته ی هر کوین بر روی کامپیوتر خود شما این کیف پول را خواهید داشت. به طور مثال برای بیت کوین این کیف پول به bitcoin core معروف است. که در واقع نرم افزار بیت کوین می باشد، که تمامی تراکنش ها در آن ذخیره می شود.

این نرم افزار برای هر کاربر نیز آدرس منحصر به فرد خودش را ارائه می دهد. درست است که از امنیت بالایی برخوردار است ولی همچنان شما باید از کامپیوتر خود در برابر بد افزار ها محافظت نمایید. تا دارایی های شما به سرقت نروند. از لحاظ open source بودن این کیف پول دارای اعتبار است، و در واقع نحوه ی عملکرد آن مشخص است. از مشکلات این کیف پول ذخیره ی حجم بالایی از داده است. که این داده در واقع تراکنش های ایجاد شده در بستر بلاک چین می باشد.

کیف پول های نرم افزاری

در این نوع از والت ها با نصب کیف پول فول نود بر روی سرور خود و ارتباط با این فول نود ها با استفاده از API توانسته اند، که برای هر شخص آدرسی را تخصیص دهند. این کیف پول ها اکثر توانایی های کیف پول فول نود را دارند.

مزیتش این است که شما نیاز به ذخیره ی حجم وسیعی از داده در کامپیوتر شخصی خود ندارید. و کافی است با داشتن یکی از این کیف پول ها، دارایی های خود را بدون ذخیره سازی تمامی تراکنش ها در آن ذخیره نمایید. مشکل این نوع کیف پول ها این می باشد که تمامی دارایی های شما در دست آنها است. که ممکن است به یک چشم به هم زدنی دارایی های خود را از دست بدهید.

در زیر مثال هایی از این نوع کیف پول ها آورده شده است.

  • Coinomi
  • Atomic wallet
  • Trust
  • Blockchain.com

کیف پول سخت افزاری

این نوع به cold storage نیز معروف هستند. در واقع کیف پولی هستند که اطلاعات حسابتان را در یک دستگاه الکترونیکی کوچک به صورت آفلاین ذخیره می کنند.

هدف اصلی استفاده از این نوع کیف پول این است که رمز شما از دستگاه هایی که متصل به اینترنت هستند محفوظ بماند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد امکان هک آن است. و در زمینه رمزارزها این موضوع می تواند بسیار به شما ضرر برسند. چون رمز ارز دزدیده شده دیگر قابل بازیابی نیست.

در زیر مثال هایی از این نوع کیف پول ها آورده شده است.

  • Ledger nano s
  • Bitbox
  • Card wallet
Rate this post

۲ دیدگاه دربارهٔ «انواع کیف پول دیجیتالی;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =