چگونه در فضای متاورس و Web3 برای خود شغلی دست و پا کنیم؟ - بلاگ - چنج کن

چگونه در فضای متاورس و Web3 برای خود شغلی دست و پا کنیم؟

برای یافتن شغل در فضای متاورس (Metaverse) و بستر Web3، علاوه بر داشتن مهارت‌های مناسب، عواملی چون تعامل و ارتباط گرفتن با دیگران، برندسازی، تولید محتوا و افزایش فعالیت در بازار رمزارزها می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

آیا می‌توان در متاورس شغلی پیدا کرد؟

متاورس، مسیر شغلی بزرگ جدیدی است که بر بستر آن می‌توان در شرکت‌هایی مانند متا (Meta)، روبلوکس (Roblox)، مایکروسافت (Microsoft)، اوپن‌سی (OpenSea)، سندباکس (The Sandbox ) و برخی دیگر شرکت‌ها که در ساخت آن دستی داشته‌اند، شغلی ایده‌آل پیدا کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید در متاورس شغلی پیدا کنید، بهتر است که ابتدا نقش احتمالی خود در این فضا را به خوبی شناخته باشید. همچنین، اکثر شغل‌های موجود در فضای متاورس، اساساً ترکیبی از فناوری‌های بلاکچینی، هوش مصنوعی، اینترنت ۵G، صنعت گیمینگ و سایر فناوری‌های مبتنی بر نسخه سوم وب (Web3) مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را شامل هستند.

در این مقاله، مراحل اولیه لازم برای رسیدن به یک شغل مناسب در فضای متاورس و بستر Web3 را بررسی خواهیم کرد.

مهارت‌های لازم را در خود افزایش دهید

اولین قدم در مسیر کشف مشاغل متاورسی، کسب و افزایش سطح مهارت‌ها و دانش مورد نیاز این حوزه است. به عنوان مثال، یک هنرمند و طراح شخصیت‌های سه‌بعدی تصاویر پروفایل‌ها و آواتارها، باید با ابزارهایی مانند بِلِندِر (Blender)، مایا (Maya) و سینما ۴دی (Cinema 4D) اشنا باشد و در کارهایی مانند ایجاد لباس‌هایی برای شخصیت هر بازیکن در بازی‌ها تجربه‌ای هرچند اندک داشته باشد. اکثر مشاغل متاورسی، به ویژه مشاغلی که با رشته‌های مهندسی مرتبط هستند، به داشتن یک مجموعه مهارت رقابتی مانند دانش نُود جی‌اس (NodeJS)، جاوا اسکریپت (JavaScript)، ای‌پی‌آی‌ها (APIs) و ری‌اکت (React) نیاز دارند.

مهارت‌های مذکور را می‌توان با ثبت نام در دانشگاه‌هایی که دوره‌های مرتبط با متاورس را ارائه می‌دهند، از طریق پلتفرم‌هایی مانند کورسِرا (Coursera) و اِد اِکس (edX) و یا با مشاهده آموزش‌های رایگان سایت‌هایی مانند یوتیوب، تا سطوح بالایی افزایش داد. در راستای یافتن مشاغل یا دوره‌های کارآموزی اولیه متاورسی، افزایش سطح ارتباطات با دیگر افراد هم‌سو و فعال در این حوزه نیز امری ضروری به شمار می‌رود. وب‌سایت meetup.com نیز در مورد رویدادهای متاورسی محلی اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار افراد قرار داده است. علاوه بر این، ملاقات و ارتباط گرفتن با شرکت‌کنندگان هکاتون‌هایی که توسط بنیادهای تحقیقاتی بزرگ، از جمله ام‌آی‌تی ریلیتی هک (MIT Reality Hack) میزبانی می‌شوند نیز از دیگر روش‌های گسترش دامنه ارتباطات در حوزه متاورس خواهد بود.

برند خود را بسازید، آن را خوب به همگان نشان دهید و در فضای متاورس درآمد کسب کنید

پس از کسب مجموعه مهارت‌های مورد نظر، ساختن برند خود را آغاز کنید و از به‌روز بودن پورتفولیوی خود نیز اطمینان حاصل کنید. همچنین، در وب‌سایت TheMetaverseJobs.com نیز فرصت‌های شغلی موجود در فضای متاورس را جست و جو و کاوش کنید. برای جلب توجه در این صنعت، نوشتن مطالب عمیق و آگاهانه در مورد متاورس را آغاز کرده و مقالات خود را در پلتفرم‌هایی مانند کوین‌تلگراف (Cointelegraph)، فوبرز (Forbes)، مدیوم (Medium) و یا سایر نشریات مشهور و فعال در این حوزه منتشر کنید.

در اینجا لازم است که توجه داشته باشید، نوشتن مقالات و انتشار آن‌ها در نشریات مشهور هیچ درآمد یا پاداشی مالی را برای شما به همراه نخواهد داشت. بنابراین، از این پس سوال اصلی آن است که «چگونه در متاورس درآمد کسب کنیم؟». در فضای متاورس راه‌های بسیاری برای کسب درآمد وجود دارد؛ به عنوان مثال، بازی‌های مبتنی بر مدل «بازی برای کسب درآمد یا P2E، از جمله بازی محبوب اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، گیمرها را قادر می‌سازند تا در عین بازی کردن با سایر بازیکنان، درآمدی غیرثابت کسب کنند. بازیکنان همچنین می‌توانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مبتنی بر این بازی‌ها را با هدف کسب سود با یکدیگر یا در ازای دریافت رمزارز معامله نمایند.

برگزاری رویدادهای متاورسی نیز راهی دیگر برای کسب درآمد در دنیای مجازی متاورس است؛ به عنوان مثالمی‌توان ، جمعیت انبوهی را به یک اجرای زنده موسیقی در فضای متاورس و به صورت دیجیتالی جذب نمود و از کاربران نیز در ازای ارائه بلیط‌های شرکت در این کنسرت‌های مجازی، پولی دریافت کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر معماران و طراحان بسیاری نیز وجود دارند که همزمان با هجوم برندها و شرکت‌هایی مختلف به سوی متاورس، در حال طراحی و ارائه نماهایی سه بعدی از ساختمان‌های مختلف خود بر مبنای متاورس هستند. بنابراین، کسب درآمد از فضای متاورس، حتی برای یک معمار یا طراح نیز امری غیرممکن نیست.

فرصت‌های شغلی موجود در متاورس و بستر Web3 چه هستند؟

مشاغل موجود در صنعت رمزارزها، پوزیشن‌های دورکاری مختلفی در فضاهای Web3، متاورس و یا NFTها وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. در اینجا، همچنین می‌توانید این مشاغل را به خوبی بررسی کنید و نیز از حدود دستمزد توسعه‌دهندگان این فضاها با خبر شوید.

توجه داشته باشید که بیشتر مشاغل متاورسی موجود در فضای رمزارزها، به فاکتورهای ذیل وابسته هستند:

بالاترین میزان عناوین شغلی در فضای متاورس و Web3، به مواردی از جمله مدیریت رسانه‌های اجتماعی و جامعه یک پروژه NFT، تولیدکنندگان محتوا، توسعه‌دهندگان بلاکچینی، برنامه‌نوسان فرانت‌اند و بک‌اند، خبرنگاران، مدیران بازاریابی، مدیران پروژه و استراتژیست‌های صنعت گیمینگ اختصاص یافته است. علاوه بر این، بورسیه‌های تحصیلی بسیاری در فضای Web3 به بانوان اختصاص یافته که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برنامه دختری با اسرار (GWS) اشاره نمود؛ این بورسیه، جلسات آموزشی رایگان، پادکست‌ها و فرصت شرکت در هکاتون‌های مختلف را برای افراد تحت حمایت خود فراهم می‌آورد.

از طرف دیگر، برای جستجو و درخواست شغل در فضای بلاکچین، می‌توان با مراجعه به وب‌سایت cryptocurrencyjobs.co نیز فرصت‌های مختلف موجود در این فضا باخبر شد. مجدداً تأکید می‌شود، برای یافتن یک شغل مناسب در فضای Web3 یا دیگر بسترهای رمزارزی، باید با شرکت در انجمن‌ها، رویدادهای صنعتی و هکاتون‌ها، خود را به همگان نشان دهید.

در فضای Web3 فرصت‌های بسیار زیادی وجود دارد، اما علاقه‌مندان به آغاز یک شغل در این فضا، باید در مورد نیازها و شرایط کل صنعت رمزارزها از آخرین اطلاعات و داده‌ها آگاه باشند و در اسرع وقت برای کارآموزی در مشاغل مربوط به صنعت NFTها یا متاورس نیز اقدام کنند.

در فرآیند یافتن شغل در فضای متاورس و Web3 چه الزاماتی وجود دارد؟

در حالی که هنوز موانعی کم و بیش بر سر راه حوزه رمزارزها وجود دارند که باید برای رسیدن این بازار کار مجازی به نقطه‌ای مملو از فرصت‌ها بر آن‌ها غلبه کنیم، انتظار می‌رود که متاورس نیز همزمان، به طور تدریجی و بدون هیچ زحمتی به حرکت خود در مسیر تکامل خود ادامه دهد.

هر چه تعداد بیشتری از افراد و کاربران اینترنت به ادغام عمیق‌تر فناوری‌های بلاکچینی در زندگی روزمره خود عادت کنند، فرصت‌های شغلی موجود در این بازار نیز افزایش خواهد یافت. توسعه Web3 نیز به احتمال زیاد، همانند ظهور تدریجی اینترنت، فرآیندی تدریجی خواهد بود که در پی آن و با پیشرفت علم و فرهنگ، دسترسی به مشاغل نوآورانه نیز آسان‌تر خواهد شد.

به طور کلی، قرار گرفتن در جمع اولین پذیرندگان فضای متاورس کار سختی نیست. اما در این فرآیند خطرات و ریسک‌های مختلفی، از جمله فرصت‌های از دست رفته مربوط به زمان، پول و توجه نیز وجود دارد. هم‌گام شدن با آخرین پیشرفت‌های حاصل شده در فضای رمزارزها، گاهاً امری پرهزینه و زمان‌بر است، اما با این حال، مزایای مختلف حضور در فضای Web3، از جمله امکان کسب درآمدهای رقابتی و دریافت فرصت‌های یادگیری بیشتر، همواره از معایب آن بیشتر است. در ادامه، به توضیح برخی از راه‌های مختلف غوطه‌ور شدن در دنیای متاورس و Web3 خواهیم پرداخت.

یک کارآموز شوید و یک دوست رمزارزی پیدا کنید

کارآموزی، سریع‌ترین راه برای یافتن و شناخت رشته‌ای است که از آن لذت می‌برید و به آن علاقه دارید. اگر در هر سطحی دانشجو هستید و فرصت خوبی دارید، کارآموزی احتمالاً بهترین گزینه برای یافتن یک شغل در فضای متاورس و Web3 است زیرا از این راه می‌توانید در حین تجربه عملی، با این فضا نیز به خوبی آشنا شوید.

علاوه بر این، فردی را پیدا کنید که همانند شما به موضوعی خاص در این فضا علاقه دارد و در هر یک از موضوعات مرتبط با فضای رمزارزها با او همکاری کنید. یادگیری از همتایان، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع شک و تردید، افزایش اعتماد به نفس، نوآوری و مطلع ماندن از فرصت‌های موجود در دنیای رمزارزها است.

در برنامه‌های آموزشی رایگان شرکت کنید

برای یافتن یک شغل در فضای Web3، شما می‌توانید مسیر خود را با توسعه و تقویت مهارت‌های خود از طریق شرکت در دوره آموزشی ۱۸ هفته‌ای استعدادهای DLT که توسط مرکز بلاکچین مدرسه فرانکفورت برگزار می‌شود، آغاز کنید. دوره آموزشی پیشنهادی دیگری نیز به نام استعدادهای دیفای (DeFi Talents) وجود دارد که هدف اصلی آن، آماده‌سازی شرکت‌کنندگان برای شغلی در فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) است.

از طریق این نوع برنامه‌ها، به راحتی به فرصت‌های شغلی مختلف موجود در زمینه‌های متاورس و Web3 دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، با حضور در این فضاها، می‌توانید از پیشرفت‌های روزبه‌روز این صنعت مطلع شوید و اقدامات لازم در راستای پیشرفت خود را نیز به موقع از سر بگیرید.

در جوامع رمزارزی مختلف مشارکت کنید و به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) بپیوندید

علاوه بر این، همه چیز در Web3 به نوعی به جوامع فعال در آن بازمی‌گردد. سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) نیز در این میان، پرطرفدارترین مدل‌های کسب‌وکار متعلق به جامعه در فضای رمزارزها به شما می‌روند. DAOهایی که بر محور جامعه متمرکز شده باشند، اتوماسیون‌سازی را تسریع نموده و با ترویج سریع‌ترین راه‌های تصمیم‌گیری، انسان را از کارهای خسته‌کننده و ناخوشایند خلاص می‌کنند.

این فناوری به گروه‌هایی از افراد اجازه می‌دهد تا با دستگاه‌های ارزان قیمت وارد این محیط مجازی شوند، گرد هم آیند و جوامع مختلف را تشکیل دهند. در این جوامع، مدیرانی که به دنبال جذب نیرو هستند، استعدادهای مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند و جویندگانی که به دنبال شغل می‌گردند نیز موقعیت مناسب خود را از میان فرصت‌های بسیاری که در اختیارشان قرار داده شده، انتخاب می‌کنند. بنابراین، خوب است که به یک DAO بپیوندید یا در جوامعی که در رسانه‌های جمعی مانند دیسکورد تشکیل می‌شوند شرکت کنید تا از فرصت‌های شغلی موجود در فضای رمزارزها آگاه شوید.

بسیاری از DAOها مانند سوشی (Sushi)، ایندکس کوپ (Index Coop)، رَریبل (Rarible) و یِرن (Yearn)، گروه‌های کار مجزایی را برای افراد مختلف شامل هستند. نشان دادن روند رشد تجربیات و توانایی افزودن بر ارزش یک محصول یا پروتکل در یک DAO، روشی عالی برای رشد بیشتر، بهبود دیدگاه‌های خود و ساختن یک پورتفولیوی قوی است، در حالی که تمام کمک‌ها و فعالیت‌های شما نیز به طور بالقوه توسط DAO جبران خواهد شد.

در توئیتر رمزارزی فعال باشید و برای ورود به برنامه‌های مشارکتی اقدام کنید

علاوه بر این، در حال حاضر شرکت‌های مختلف بسیاری وجود دارند که ممکن است به مشاوره فنی، کمک در زمینه توسعه محصول و یا مدیریت شما احتیاج داشته باشند. برای یافتن این سازمان‌ها، بهترین کار آن است که در توئیتر فعال باشید. شرکت‌کنندگان و افرادی که در مباحث موجود در فضای توئیتر رمزارزی مشارکت نموده و سؤالات و مواردی کلیدی را مطرح می‌کنند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. به این ترتیب، شما باید به عنوان یک علاقه‌مند به فضای رمزارزها:

در فضای توئیتر رمزارزی، علاوه بر اتفاقات اخیر بازار رمزارزها، اغلب می‌توان فرصت‌های شغلی مختلف و نیز نکات و ترفندهایی برای استخدام در Web3 را به راحتی پیدا کرد. همچنین، فعال ماندن در این فضا و نیز خدمت به جامعه، فرصت‌های شغلی بیشتری را در فضای متاورس برای شما نمایان خواهد نمود.

علاوه بر این، شما می‌توانید برای همکاری با شرکت‌های پیشرو در فضای بلاکچین نیز اقدام کنید. به عنوان مثال، شرکت الگوراند در حال حاضر یک شبکه در حال گسترش از کارمندان و شرکا را داراست که با هدف تقویت تمام جنبه‌های اکوسیستم بلاکچینی این شرکت در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. از طرف دیگر، خوب است که برای دریافت اعلانات شغلی شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت یا متا نیز ثبت نام کنید تا بتوانید در صورت باز شدن فرصت‌های شغلی مربوط به Web3 آن‌ها، در ابتدای صف طویل متقاضیان کار قرار گیرید.

علاقه خود را کشف کنید و بر آن متمرکز شوید

پس از آنکه مهارت‌های مربوط به مشاغل مختلف رمزارزی خود را کشف و تقویت کردید، می‌توانید جستجو برای یک شغل مناسب را آغاز کنید؛ یافتن فرصت‌های خارق‌العاده شغلی در فضای رمزارزها و متاورس، در ابتدا با شناسایی حوزه خاصی که بیش از هر چیز به آن علاقه دارید آغاز می‌شود.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد، برای درگیر شدن در فضای رمزارزها، در توئیتر رمزارزی فعال بمانید، در جوامع تشکیل شده دیسکورد شرکت کنید و یا در اوقات فراغت خود به یک DAO بپیوندید. تبدیل شدن به یک عضو مفید و ارزشمند در میان جوامع رمزارزی، دیدگاه شما را بهبود بخشیده و به شما کمک می‌کند تا شغل ایده‌آل خود را در این دنیای بزرگ و غیرمتمرکز پیدا کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =