بلاکچین الگوراند چیست و چطور کار می‌کند؟ - وبلاگ

بلاکچین الگوراند چیست و چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اجماع اثبات سهام خالص (PPoS) در شبکه بلاکچینی الگوراند، دلیل اصلی تفاوت آن با دیگر شبکه‌های بلاکچینی است که به قصد حل مشکلات سه‌گانه بلاکچین ایجاد و راه‌اندازی شده.

الگوراند چیست؟

الگوراند (Algorand) یک شبکه بلاکچینی است که در سال ۲۰۱۷، توسط یکی از اساتید دانشگاه MIT و برنده جایزه تورینگ (Turing) در یک پروژه رمزنگاری، سیلویو میکالی (Silvio Micali)، ایجاد شد. این شبکه، به عنوان یک پروتکل بلاکچینی غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز عمل می‌کند که هر شخصی می‌تواند برای توسعه برنامه‌ها و انتقال ارزش از آن استفاده کند. پروتکل الگوراند به صورت مبتنی بر یک الگوریتم اجماع جدید به نام اثبات سهام خالص (PPoS) طراحی شده که انجام تراکنش‌هایی سریع، ایمن و مقیاس‌پذیر را در این شبکه ممکن می‌سازد.

الگوراند به مسائل رایجی که در اکثر بلاکچین‌های قدیمی مشاهده شده، به ویژه مسئله مقیاس‌پذیری و اجماع، پرداخته است و نتیجه این کار، ایجاد یک روش و الگوریتم اجماع جدید به نام «اثبات سهام خالص» یا به عبارتی «PPoS» بوده که بر اساس آن، نودهای اعتبارسنج پروتکل الگوراند، به طور تصادفی از میان سپرده‌گذاران (Stakers) و با توجه به مقدار کوین‌های ALGO سپرده‌گذاری شده توسط آن‌ها انتخاب می‌شوند.

هدف الگوراند چیست؟

پروتکل الگوراند به منظور حل سه مورد از بزرگترین مشکلاتی که اکثر بلاکچین‌ها با آن مواجه هستند و همواره از آن‌ها به عنوان مشکلات «سه‌گانه بلاکچین» یاد شده، طراحی شده است؛ امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی.

امنیت

پروتکل الگوراند در برابر حملات مخرب ایمن است و همین موضوع، این بلاکچین را برای انجام تراکنش‌ها، نگهداری و حضانت دارایی‌های ارزشمند و نیز ایجاد اپلیکیشن‌های امن سازمانی، به محیطی ایده‌آل تبدیل کرده است. این بلاکچین، امنیت را هم در زمینه شبکه و هم نحوه اجماع حفظ نموده و نگهداری و حضانت از حساب‌های کاربری منحصر به هر فرد را در بالاترین اولویت قرار داده است.

مقیاس‌پذیری

پروتکل الگوراند می‌تواند تعداد زیادی تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد و همین امر، این پروتکل را به یک گزینه مقیاس‌پذیرتر نسبت به بیت‌کوین و یا اتریوم تبدیل کرده است. الگوریتم اجماع PPoS در الگوراند، الزام به وجود توان محاسباتی بالا در شبکه بیت‌کوین به منظور حل هر معمای رمزنگاری شده در تراکنش‌ها را منتفی کرده و در عوض، هزینه مربوط به محاسبات در این پروتکل را تنها به هزینه لازم جهت تولید و تأیید امضاها و همچنین عملیاتی که نیاز به محاسباتی ساده دارند، محدود ساخته است. بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط تیم الگوراند، این شبکه می‌تواند «در مقیاسی بزرگ توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار گیرد و بدون تحمیل هزینه‌های بالا برای کاربران، از حجم  بالایی از تراکنش‌ها درون شبکه خود پشتیبانی نماید».

غیرمتمرکزسازی

الگوراند شبکه‌ای کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ مرجع مرکزی یا منبع کنترل خاصی بر آن تسلط ندارد. تراکنش‌ها توسط نودهای فعال در شبکه تأیید می‌شوند و رأی هر نود نیز در تصمیم‌گیری منحصربه‌فرد و برابر با دیگر نودها است. این امر موجب آن است که الگوراند همواره به عنوان یک سیستم بسیار غیرمتمرکز شناخته شود.

همچنین، احتمال این که تمام افراد فعال در شبکه الگوراند، به عنوان بخشی از کمیته کاربرانی که بلاک‌های این شبکه را تأیید می‌کنند، فعالیت نمایند نیز وجود دارد و این امر نیز به دلیل آن است که انتخاب اعتبارسنج‌ها در این شبکه، به صورت محرمانه و تصادفی صورت می‌گیرد. به این ترتیب، اعضای کمیته اعتبارسنج‌ها هرگز ثابت نیست و نودهای آن توسط افرادی از سراسر جهان اداره می‌شوند.

الگوراند چطور فعالیت می‌کند؟

چیزی که الگوراند را از سایر بلاکچین‌ها متمایز می‌کند، استفاده آن از PPoS است؛ الگوریتم اجماعی که از یک پروتکل توافق بیزانسی استفاده می‌کند. در این روش اجماع، در صورتی که یک نود به خطر بیفتد، کوین‌های ALGO سپرده‌گذاری شده در شبکه توسط دیگر کاربران، به طور خودکار و به کمک کلیدهای منحصر به فرد محافظت می‌شود.

مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) در بیت‌کوین، به مقادیر زیادی انرژی و توان محاسباتی برای ایجاد و اعتبارسنجی بلاک‌های جدید نیاز دارد؛ اما از سوی دیگر PPoS امکان ایجاد و اعتبارسنجی بلاک‌های جدید را به شیوه‌ای سریع‌تر و کارآمدتر فراهم می‌آورد. این امر نیز با انتخاب تصادفی هولدرها و سپرده‌گذاران کوین‌های ALGO در راستای ایجاد و تأیید هر بلاک در زنجیره انجام می‌شود. لازم به ذکر است که در این روش، با ایجاد هر بلاک جدید، یک گروه یا کمیته جدید نیز برای بررسی تراکنش‌های آن بلاک انتخاب می‌شود.

از طریق پروتکل PPoS، از لحاظر تئوری، تنها کاربرانی می‌توانند فعالیت‌های مخربی در این شبکه را رقم بزنند که هولدرهای بزرگ ALGO به شمار می‌روند و همین امر می‌تواند به طور بالقوه، امنیت سایر کاربران را به خطر بیندازد. با این حال، از آنجایی که این سیستم بر وابستگی مشترک بین شرکت‌کنندگان مبتنی است، فعالیت‌های مخرب نیز در نهایت به از میان رفتن کوین‌های ALGO آن‌ها منجر می‌شود. از این رو، چنین فعالیت‌‎های مخربی برای هیچکدام از نهنگ‌های این شبکه، سودی به دنبال نخواهد داشت.

الگوراند همچنین می‌تواند ۱۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند و تمامی تراکنش‌ها نهایی و لحظه‌ای خواهند بود. این شبکه همچنین، به منظور ایجاد یک مکانیزم مقاوم در برابر تورم به شبکه، مثدار توکن‌های قابل عرضه خود را در سطح ۱۰ میلیارد نگه داشته است. گفتنی است، اکثر این توکن‌ها در حال حاضر هنوز توزیع نشده‌اند.

ساختار پروتکل الگوراند

پروتکل الگوراندبر اساس سه مفهوم اساسی ساخته شده است:

  • تراکنش‌ها: تراکنش‌ها واحد اساسی محاسبات در شبکه الگوراند هستند. از تراکنش‌ها معمولاً برای انتقال دارایی و سرمایه استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیز توسط تمام نود‌های شرکت‌کننده در شبکه تأیید می‌شوند.
  • بلاک‌ها: بلاک‌ها گروه‌هایی از تراکنش‌ها هستند که در یک واحد جمع آوری شده و توسط الگوریتم اجماع تأیید می‌شوند.
  • اجماع: الگوریتم اجماع مسئول تأیید بلاک‌ها و اطمینان از مطابقت آن‌ها با الزامات پروتکل الگوراند بوده و همچنین، به کاربرانی که در این فرآیند و عملیات شرکت می‌کنند نیز پاداش می‌دهد.

مکانیزم سپرده‌گذاری (استیکینگ) الگوراند: اثبات سهام خالص

تحت رویکرد PPoS در شبکه الگوراند، تأثیری که هر کاربر در انتخاب یک بلاک جدید دارد، متناسب با تعداد توکن‌هایی است که در سیستم سپرده‌گذاری کرده‌اند و از آن‌ها به عنوان «سهام» نیز یاد می‌شود. هر کاربر با توجه به پیشنهاد‌ها و آراء خود، که مستقیماً با سهام او ارتباط دارند، این شانس را دارد که به عنوان یک اعتبارسنج انتخاب شود.

کاربران در این سیستم، به منظور ارائه پیشنهادهای مربوط به بلاک‌ها و رأی دادن در مورد هر پیشنهاد، به صورت تصادفی و محرمانه انتخاب می‌شوند. از طریق این رویکرد، امنیت این شبکه نیز به  میزان صداقت اکثریت کاربران آن گره خورده و به این ترتیب، تا زمانی که مقادیر بالای سرمایه‌ در دستان کاربران صادق شبکه حفظ شود، این سیستم نیز امن باقی خواهد ماند.

این رویکرد، دقیقاً در نقطه مقابل مکانیزم‌های اجماعی مانند PoW، DPoS یا BPoS قرار می‌گیرد که در آن‌ها مسئولیت حفظ امنیت کل سیستم تنها بر عهده گروه‌هایی کوچک از سرمایه‌داران سپرده‌گذار است. در این نوع مکانیزم‌ها اصولاً، هر بخش کوچکی می‌تواند از انجام معاملات دیگر کاربران با این رویکردها جلوگیری کنند.

رویکرد الگوراند، صدمه زدن به کل شبکه توسط سپرده‌گذاران دارای سهام کوچکتر در سیستم را عملاً غیرممکن می‌کند و از سوی دیگر، سپرده‌گذاران دارای سهام بزرگ نیز جرأت انجام عملیات مخرب در این شبکه را ندارند، زیرا چنین اقداماتی، در نهایت به کاهش ارزش دارایی‌های خود آن‌ها و کاهش قدرت خرید رمزارز مربوطه منجر می‌گردد.

تولید بلاک تحت الگوریتم PPoS در الگوراند

بلاک‌های جدید شبکه الگوراند، در دو فاز تحت مکانیزم PPoS ساخته می‌شوند؛ در فاز اول، یک توکن به صورت تصادفی انتخاب می‌شود و صاحب این توکن، مسئولیت پیشنهاد بلوک بعدی را بر عهده خواهد داشت. در فاز دوم، هزار توکن به صورت تصادفی از بین تمام توکن‌های موجود در سیستم انتخاب می‌شوند و صاحبان این توکن‌ها نیز کمیته فاز ۲ را تشکیل خواهند داد که مسئولیت تأیید بلاک پیشنهادی کاربر قبلی در فاز ۱ را بر عهده دارند.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که برخی از اعضای هر کمیته، بیش از یک بار به عنوان عضو این کمیته‌ها انتخاب شوند و این امر نیز به معنای آن است که عضو تکراری، در هنگام تصویب بلاک بعدی بیش از یک رأی در کمیته خواهد داشت.

دومین فاز فرآیند تولید بلاک در شبکه الگوراند در ابتدا به منظور مبارزه با هر تعداد کاربران مخرب در این شبکه ایجاد شد. با انتخاب ۱۰۰۰ توکن به صورت تصادفی، نیت سوء این کاربران مخرب توسط اکثریت کشف شده و طبق قوانین رفاهی شبکه، اعمال لازم جهت مجازات این افراد نیز اعمال خواهد گردید.

رمزارز بومی شبکه الگوراند، ALGO

واحد ارز بومی شبکه الگوراند، کوین‌های ALGO هستند که عموماً، به منظور پرداخت هزینه‌های تراکنش‌ها و پاداش دادن به کاربرانی که در فرآیند اجماع شبکه شرکت می‌کنند استفاده می‌شود.

صرف نظر از اینکه در هر روز چند تراکنش در شبکه الگوراند صورت می‌گیرد، تراکنش‌های شامل کوین‌های ALGO در این شبکه، در مدت زمانی کمتر از چهار ثانیه انجام می‌شوند و هزینه‌های مربوط به آن‌ها نیز در حداقل‌ترین حالت ممکن محاسبه می‌گردد. برخلاف شبکه اتریوم که به کارمزدها و هزینه‌های بالای گس مشهور است، تراکنش‌های مربوط به کوین ALGO هزینه بسیار کمی را با خود به دنبال دارند.

چطور می‌توان کوین‌های ALGO را خریداری نمود؟

روش‌های مختلفی برای خرید ALGO وجود دارد؛ این کوین‌ها را می‌توان همانند هر رمزارز دیگر، مستقیماً از شخصی دیگر به صورت شخصاً و یا از طریق اینترنت خریداری نمود.

همچنین برای خرید این کوین‌ها می‌توان از طریق یک دستگاه خودپرداز رمزارزی که از ALGO نیز پشتیبانی می‌کند اقدام نمود، اما باید توجه داشت، نرخ‌های خودپردازهای رمزارزی ممکن است بسیار گران باشد و همچنین هیچ اطمینانی وجود ندارد که بتوانید از طریق آن‌ها همتایی مایل به معامله را پیدا کنید.

ساده‌ترین راه برای خرید ALGO، خرید از طریق صرافی‌های رمزارزی است که برخی از این صرافی‌ها که کوین ALGO را نیز در میان دارایی‌های خود لیست کرده‌اند عبارتند از Binance، Kraken و KuCoin. در این صرافی‌ها همچنین می‌توان کوین‌های ALGO را با کارت اعتباری و به صورت نقدی نیز خریداری نمود.

برای انجام این کار و حضانت از کوین‌های ALGO، در ابتدا لازم است که فرد یک کیف پول رمزارزی را برای خود تهیه نماید و در اینجا، برخی از کیف پول‌هایی که از کوین ALGO پشتیبانی می‌کنند عبارتند از Pera Wallet، My Algo، Coinbase و Ledger.

پس از انتخاب و ایجاد کیف پول نیز می‌توان به راحتی ALGO را از طریق یافتن یک صرافی که از این رمزارز پیشتیبانی می‌کند، خریداری نمود.

اگر تا پیش از این در هیچ کدام از صرافی‌های رمزارزی حسابی راه‌اندازی نکرده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای تهیه و تأیید یک کیف پول رمزارزی اقدام نمایید. برای شروع معاملات خود، «الگوراند» را از لیست دارایی‌ها انتخاب کنید و در نهایت، مقدار فیاتی که می‌خواهید به خرید کوین‌های ALGO اختصاص دهید را وارد کرده و پیش‌نمایش رسید خرید خود را قبل از ارسال نهایی مشاهدهو دقیقاً بررسی نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + چهارده =