تفاوت بین مدل‌های مختلف کسب درآمد در فضای رمزارزها و متاورس چیست؟ - بلاگ - چنج کن

تفاوت بین مدل‌های مختلف کسب درآمد در فضای رمزارزها و متاورس چیست؟

موفقیت بزرگ مدل «بازی برای کسب درآمد»، در عصر حاضر خلق مدل‌های کسب درآمد نوآورانه دیگری را رقم زد که در پی آن، اکنون می‌توان از هر چیزی درآمدزایی کرد. اما چطور؟

این روند، ظهور تعداد زیادی از پلتفرم‌های جدید را شاهد بوده که به کاربران اجازه می‌دهند تا از مجموعه‌ای از فعالیت‌های معمولی با استفاده از پاداش‌های بلاکچینی، درآمدی قابل توجه کسب نمایند.

در حال حاضر، چهار مورد از محبوب‌ترین این مدل‌ها عبارتند از:

  • بازی برای کسب درآمد (P2E): پاداش‌ها بر اساس عملکرد هر فرد در یک بازی مبتنی بر بلاکچین ارائه می‌شوند.
  • تماشا برای کسب درآمد (W2E): کاربران می‌توانند با تماشای کلیپ‌ها و برخی محتواهای تصویری، پاداش کسب نمایند.
  • حرکت برای کسب درآمد (M2E): پاداش‌ها با هدف افزایش انگیزه برای حفظ سلامت فیزیکی بدن، بر اساس تلاش فیزیکی هر فرد به وی تعلق می‌گیرند.
  • خلق برای کسب درآمد (C2E): کاربران می‌توانند با خلق محتوا بر روی بلاکچین، درآمد کسب کنند.

با توجه به اینکه اقتصادهای دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین و مالکیت محتوا، دو ستون اصلی عصر نسخه جدید وب، یعنی Web3 هستند، افراد بسیاری نیز بر این باورند که پارادایم X-to-Earn (فلان کار برای کسب درآمد) قرار است که در بخش بزرگی از محصولات و خدمات متاورسی نفوذ کند.

با این حال، با توجه به سرعت گسترش اکوسیستم X-to-Earn، حفظ فرصت‌های بالقوه در دسترس در این بازار ممکن است همچنان امری دشوار باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، این مقاله به عنوان یک راهنمای ساده به شما کمک می‌کند تفاوت بین هر کدام از پارادایم‌های X-to-Earn را بهتر درک کنید و مزایا و خطرات مشارکت در هر کدام را به خوبی ارزیابی نمایید.

بازی برای کسب درآمد (P2E)

اگر در طی سال گذشته اخبار مربوط به فضای رمزارزها و هیجانات آن را دنبال کرده باشید، احتمال اینکه حداقل یک بار اصطلاح «بازی برای کسب درآمد» را شنیده باشید بسیار بالاست. با وجود آنکه در سال ۲۰۲۱ صدها بازی با مدل «بازی برای کسب درآمد» راه اندازی شدند، تعداد زیادی از آن‌ها توجه فعالان بسیاری را به سوی خود جلب کردند.

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، بازی‌های مبتنی بر مدل «بازی برای کسب درآمد» به کاربران این امکان را می‌دهند که جوایزی را در قالب رمزارزها، و معمولاً متناسب با دستاوردها یا عملکردشان در بازی، کسب نمایند. با ترکیب ویژگی‌های فضای دیفای با مکانیک‌های جدید بازی‌ها، بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر مدل P2E در سال ۲۰۲۱، توانستند موفقیت چشمگیری را برای خود رقم بزنند. برخی از بزرگ‌ترین این پروژه‌ها نیز در زمان اوج خود، ارزش بازاری (مارکت‌کپ) بیش از ۵۰۰ میلیون دلار را به دست آوردند.

گسترش این مدل کسب درآمد، در ابتدا با رشد نجومی بازی بسیار محبوب اَکسی اینفینیتی (Axie Infinity) – که حول محور پرورش توکن‌های غیرقابل تعویضی از هیولاهای کارتونی به نام اَکسی (Axie) و نبرد با آن‌ها متمرکز بود – آغاز شد. در اکسی اینفینیتی، هر کاربر با  پیروزی در نبردها می‌تواند جوایزی را در قالب توکن‌های اسموت لاو پُوشن (Smooth Love Potions) یا SLP دریافت کند که می‌توان از آن در بازی استفاده کرده و یا آن را با دیگر رمزارزها مبادله نمود.

اکسی اینفینیتی، از زمان عرضه توکن‌های بومی پلتفرم خود (AXS) در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ در لانچ‌پد بایننس، تا کنون رشدی روزافزون را تجربه کرده و در حال حاضر به عنوان اولین بازی بلاکچینی شناخته می‌شود که در ماه جولای سال گذشته به ارزش بازار ۱ میلیارد دلار دست یافت. توکن‌های AXS همچنین تنها رمزارز مبتنی بر بازی هستند که توانستند به ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلار دست یابند.

این بازی در زمان اوج خود، فعالیت بیش از ۲.۷ میلیون را در بستر خود شاهد بود، اما این تعداد از آن زمان تا کنون، به ۱۰۰ هزار بازیکن فعال در هر روز کاهش یافته است. به این ترتیب، اکسی اینفینیتی به یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های داخلی بازار رمزارزها بدل شد و توانست در مورد چگونگی استفاده از فناوری بلاکچین در راستای توسعه بازی‌های معمولی و درآمدزایی در آن‌ها از طریق پاداش‌های توکنیزه شده، کسب تجربیات بسیاری را برای فعالان این حوزه رقم بزند.

این امر منجر به چیزی شد که تنها می توان آن را به عنوان یک انفجار در پروژه‌های جدید مبتنی بر مدل «بازی برای کسب درآمد» در سال‌های اخیر توصیف کرد. در عین حال که بسیاری از این پروژه‌ها تنها نمونه‌هایی تکراری و ساده بودند و دوام زیادی نداشتند، برخی پروژه‌های قدرتمند مبتنی بر این مدل کسب درآمد نیز در همین زمان به وجود آمدند که کیفیت گرافیکی بسیار بالا و عملکردی پایدار را برای توکن‌های خود وعده می‌دادند. این پروژه‌ها مواردی چون بازی «استار اطلس» (Star Atlas) و بازی اکتشافی اوپن‌وورد (جهان‌باز) ایلوویوم (Illuvium) و توکن بومی آن یعنی ILV را شامل هستند.

گفتنی است، چندین مورد از ۲۰ نمونه IDO (عرضه اولیه در صرافی‌های غیرمتمرکز) برتر در بازار رمزارزها را نیز بازی‌های مبتنی بر مدل P2E یا پلتفرم‌های مرتبط با این مدل، از جمله پروئجکت سید (Project SEED)، مای نِیبِر الیس (My Neighbor Alice) با رمزارز بومی آلیس (ALICE)، گِیمیفای (GameFi) و والهالا (Valhalla) تشکیل داده‌اند.

اگر چه مدل بازی برای کسب درآمد در سال ۲۰۲۱ رواج بسیاری یافته بود، بسیاری از بازی‌های دارای این سیستم، تا کنون چیزی جز بی‌ثباتی خود را ثابت نکرده‌اند؛ به طوری که ارزش توکن‌های بسیاری از آن‌ها به دلیل تورم بیش از حد، کاهشی چشمگیر را تجربه کرده است و از سوی دیگر، برخی نیز به دلیل عدم ارائه کیفیتی در سطح دیگر بازی‌های رایانه‌ای، کاهشی شدید در تعداد کاربران خود را شاهد بوده‌اند.

عملاً تمام بازی‌های مبتنی بر مدل P2E، تا کنون کاهش قابل توجهی را در ارزش توکن‌های مدیریتی و بومی خود شاهد بوده‌اند؛ به نوعی که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها تا کنون، کاهشی بین ۷۵ تا ۹۹ درصد را در ارزش خود تجربه کرده‌اند. با این حال، برخی فعالان این حوزه همچنان بر این باورند که مدل «بازی برای کسب درآمد» احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های آینده توسط ناشران بزرگ بازی‌ها اصلاح شده و به کار گرفته خواهد شد و به این ترتیب، جان تازه‌ای به بازار بازی‌های بلاکچینی مبتنی بر این مدل خواهد بخشید و پتانسیل این مدل را در معرض دید بیش از ۲.۶ میلیارد بازیکن بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان قرار خواهد داد.

با شناخت چالش‌هایی که بازی‌های مبتنی بر P2E تا کنون با آن‌ها مواجه بوده‌اند، پلتفرم‌های جدیدتر اکنون به مدل‌های پاداش‌دهی پایدارتری روی آورده‌اند که یکی از آن‌ها، سیستم جدید بازی برای استخراج (Play-to-Mine) در بازی نُوا ماینینگ‌ورس (Nova Miningverse) را شامل است که اساساً به کاربران اجازه می‌دهد با بازی کردن، بیت‌کوین (BTC) استخراج کنند.

از آنجایی که بازدهی حاصل از درآمد در این بازی، توسط یک تسهیلات «استخراج فیزیکی» که قرار است با رشد بازی گسترش یابد ایجاد می‌شود، باید بتواند از بی‌ثباتی تلخی که سایر پلتفرم‌ها اغلب به آن دچار می‌شوند جلوگیری کند.

تماشا برای کسب درآمد (W2E)

مسلماً یکی از بصری‌ترین مدل‌های X-to-Earn که در سال گذشته ظهور پیدا کرد، مدل «تماشا برای کسب درآمد» (W2E) است؛ مدل کسب درآمدی که کاربران را قادر می‌سازد تا در ازای تماشای برخی کلیپ‌ها یا محتواهای تصویری، توکن‌های رمزارزی دریافت کنند.

با توجه به اینکه سه مورد از ۱۰ وب‌سایت برتر جهان، پلتفرم‌هایی هستند که بیش از هر چیز، برای ارائه محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، واضح است که مدل W2E نیز احتمالاً دارای یک بازار بزرگ با قابلیت رشد بسیار است که می‌تواند میلیاردها کاربر بالقوه را نیز به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر، فضای مدل «تماشا برای کسب درآمد» به وضوح تحت سلطه یک بازیگر اصلی، یعنی شبکه XCAD است که به سازندگان محتوا در بستر یوتیوب (YouTube) اجازه می‌دهد تا فن‌توکن‌ها (توکن‌های طرفداری) و یا NFTهای خاص خود را ایجاد کنند. این پلتفرم همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا روش‌های کسب درآمد خود را افزایش دهند و بیش از هر زمان در معرض دید دیگر افراد قرار بگیرند. پلتفرم XCAD، از سوی دیگر، به طرفداران نیز اجازه می‌دهد تا در ازای تماشا و درگیر شدن با محتوای تولیدکنندگان مورد علاقه خود، فن‌توکن‌های این اشخاص را دریافت کنند.

البته، شبکه XCAD با دیگر پروژه‌های X-to-Earn تفاوت‌هایی نیز دارد. پاداش‌هایی که در این پلتفرم به کاربران ارائه می‌شود مستقیماً با فعالیت آن‌ها مرتبط است. تا زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۰ سازنده محتوا از این پروژه حمایت کرده‌اند و حمایت ۵۰ نفر دیگر از این بستر نیز به زودی اعلام خواهد شد. گفتنی است که XCAD همچنین توسط بیش از ۲۶۰ میلیون دنبال کننده و کاربر عادی پشتیبانی می‌شود که شرایط فوق‌العاده‌ای را برای این پلتفرم فراهم کرده‌اند.

اگرچه شبکه XCAD اولین پلتفرم بلاکچینی مبتنی بر مدل «تماشا برای کسب درآمد» است که راه‌اندازی شده، اما کانسپت اولیه این مدل، دارای سابقه‌ای طولانی است. مدل W2E در حقیقت به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و پلتفرم‌هایی مانند سوَگباکس (Swagbucks) و گرَب‌پوینت (GrabPoints) باز می‌گردد که در ازای تماشای ویدیوها و برخی تبلیغات خاص، مبالغی اندک را نیز به کاربران پرداخت می‌کردند.

تفاوت دیگر شبکه XCAD با دیگر پلتفرم‌های X-to-Earn  آن است که کاربران آن برای شروع کسب درآمد نیازی به تغییری در بستر تماشای محتوای خود ندارند و فقط باید افزونه XCAD را در جست‌وجوگر خود نصب کنند تا همزمان با تماشای ویدیوها در یوتیوب، دریافت فن‌توکن‌های سازنده هر محتوای ویدیویی نیز آغاز شود. همچنین، به دلیل استفادۀ شبکه XCAD از بلاکچین پربازده زیلیکا (Zilliqa) و پرداخت جوایز مبتنی بر توکن، در این بستر برای برداشت درآمدهای حاصل از تماشای ویدیوها، محدودیت‌های زیادی وجود ندارد.

البته افزونه XCAD هنوز به صورت عمومی ارائه نشده و قرار است در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شود.

مانند بسیاری از پیشگامان مدل‌های X-to-Earn، شبکه XCAD نیز یکی از پروژه‌های دارای بهترین عملکرد در سال ۲۰۲۱ بود؛ به نحوی که توکن بومی آن یعنی XCAD اکنون با ارزشی ۳۹ برابری نسبت به قیمتش در زمان فروش عمومی معامله می‌شود. این پلتفرم همچنین موفق شد که در روند خرسی بازار در سال ۲۰۲۲، عملکردی بسیار بهتر از برخی پروژه‌های بزرگ از خود نشان دهد. البته که این امر به نوعی نشانگر احساسات مثبت هولدرهای XCAD نسبت به این پروژه است.

مدل «تماشا برای کسب درآمد»، همچنین در مرورگر محبوب بلاکچینی معروف، برِیو (Brave) نیز وجود دارد، اما نوع آن با شبکه XCAD متفاوت است. در مرورگر برِیو، کاربران باید برای دریافت پاداش در قالب توکن‌های BAT، تبلیغاتی (که برخی از آن‌ها به صورت ویدیویی هستند) را تماشا کنند.

وب‌‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) نیز اگرچه یک پلتفرم کاملاً مبتنی بر مدل «تماشا برای کسب درآمد» نیست، اما می‌توان از طریق برنامه «یادگیری و کسب درآمد» آن، در ازای یادگیری پروژه‌های رمزارزی محبوب، با تماشای ویدیوها و برگزاری آزمون‌های کوتاه پاداش دریافت نمود.

حرکت برای کسب درآمد (M2E)

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های کسب درآمد در سال جاری، یک سیستم پاداش‌دهی جدید با هدف افزایش تناسب اندام است که با نام مدل «حرکت برای کسب درآمد» (Move-to-Earn) شناخته می‌شود. در این مدل، کاربران قادرند تا در ازای حرکت (یا به طور خاص، ورزش کردن)، پاداش‌هایی را به صورت مبتنی بر بلاکچین دریافت کنند.

اگرچه اصطلاح «حرکت برای کسب درآمد» در واقع نزدیک به یک سال پیش ابداع شده بود، اما تا ماه مارس سال ۲۰۲۲، یعنی زمانی که پروژه استِپ‌اِن (STEPN) فروش توکن‌های خود را در لانچ‌پد بایننس آغاز کرد، این مدل کسب درآمد همچنان ناشناخته باقی مانده بود. پلتفرم استِپ‌اِن در طی هفته‌ها و ماه‌های پس از آن، هم از نظر ارزش و هم از نظر آمار کاربران رشد چشمگیری را تجربه کرد و توانست در کمتر از دو ماه، به ارزش بازار بیش از ۲.۴ میلیارد دلار دست یابد.

برای شروع کسب درآمد در بستر استِپ‌اِن، کاربران باید یک یا چند NFT کفش‌های ورزشی را در اختیار داشته باشند. هر کدام از این NFTها به هر کاربر این حق را می‌دهند که با پیاده‌روی و یا دویدن به صورت روزانه، مقدار مشخصی از توکن‌های این بستر با نام گرین ساتوشی (GST) را دریافت کنند. همچنین پس از آن، می‌توان GSTهای دریافت شده را مورد استفاده قرار داده و یا به فروش رساند.

گفتنی است که استِپ‌اِن، با ۲.۳ میلیون کاربر فعال ماهانه در زمان اوج خود، به عنوان یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین در تمام دوران شناخته می‌شود. اما با این حال، مدل کسب درآمد آن به دلیل عدم پایداری بسیار، مورد انتقاد بسیاری از جوامع عمومی قرار گرفته است و برخی نیز معتقدند که این پلتفرم قادر نیست که در بازار نزولی فعلی، روند پرداخت پاداش‌های جذاب خود را ادامه دهد. با این وجود، تنها زمان است که می‌تواند به منتقدان ثابت کند که اشتباه می‌کنند یا خیر.

با توجه به اینکه پلتفرم استِپ‌اِن بر روی شبکه پرمخاطره سولانا (Solana) ساخته شده و هزینه بالای NFTهای کفش‌های ورزشی این پلتفرم نیز از سوی دیگر مانع بزرگی برای ورود به آن تلقی می‌شود، مدل کسب درآمد آن نیز اکنون در رقابتی سخت با پروژه‌های جدیدتری قرار دارد که هدفشان رفع برخی از محدودیت‌های استِپ‌اِن بوده و قصد دارند که یک مدل M2E پایدارتر و کاربردی‌تر را ارائه دهند.

در واقع، استِپ‌اِن تنها پروژه مبتنی بر مدل «حرکت برای کسب درآمد» نیست. در حال حاضر بیش از دوازده اپلیکیشن مبتنی بر مدل M2E راه‌اندازی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ام‌ام‌او جنوپتس (MMO Genopets) و استپ اپ (Step App) اشاره کرد. گفتنی است که استپ اپ، پلتفرمی است که به دنبال ایجاد یک متاورس با محوریت فیتفای (FitFi) راه‌اندازی شده.

مسلماً، برجسته‌ترین رقیب پلتفرم استِپ‌اِن، پروژه مووز (MoveZ) است که به عنوان اولین پلتفرم مبتنی بر مدل M2E در شبکه بی‌ان‌بی چِین (BNB Chain) ساخته شده. این پروژه به دنبال آن است تا با فراهم‌آوردن امکان کسب درآمد در قالب توکن‌های BURNZ با شرکت در هر شکلی از تمرینات ورزشی برای کاربران، خود را از استِپ‌اِن و دیگر اپلیکیشن‌های مبتنی بر مدل «حرکت برای کسب درآمد» جدا کند. تمرینات ذکر شده در این پلتفرم مواردی چون دویدن، شنا کردن، موج سواری و غیره را شامل هستند.

پروژه مووز امیدوار است که با ارائه این خدمات در کنار توکنومیک ضدتورمی خود، یک مدل M2E پایدار و قابل دسترس را به همگان ارائه کند.

خلق برای کسب درآمد (C2E)

معرفی جهان‌های دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین و متاورس‌ها، در عصر حاضر به توسعه اقتصادهای مجازی جدیدی منجر شده که به کاربران اجازه می‌دهند تا اقلام مجازی و تجربیات خود را به صورت توکنیزه شده به فروش برسانند.

مدل « خلق برای کسب درآمد» (Create-to-Earn)، اولین بار توسط پروژه متاورسی مشهور دیسنترالند (Decentraland) با رمزارز بومی مانا (MANA) ارائه شد. دینسترالند، یک جهان مجازی پر از زمین‌های قابل خرید و فروش است که عملاً می‌توان هر چیزی را در آن خلق نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از ویژگی‌ها و ابزارهای موجود در آن، دارایی‌های متنوعی از جمله ساختمان‌ها، لباس‌ها و تجهیزات زینتی جانبی، آثار هنری و غیره را در این پلتفرم ایجاد کنند. موارد مذکور را همچنین می‌توان به دیگر کاربران هیده کرد، در بازارهای واسطه به فروش رساند و یا در برخی موارد، مستقیماً از آن‌ها کسب درآمد کرد (به عنوان مثال با  انجام تبلیغات و یا برقراری رویدادها و نشست‌های مختلف).

با رشد شدید میزان علاقه‌مندی‌ها به فضای متاورس در چند ماه اخیر، پلتفرم‌هایی مانند سندباکس (The Sandbox) و رمزارز سند (SAND)، سیک (CEEK)، های استریت (High Street) و برخی موارد دیگر، در میان سازندگان و افراد خلاق فعال در فضای رمزارزها که برای طراحی آیتم‌های مجازی جدید به این پلتفرم‌ها هجوم آورده‌اند، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. از آنجایی که مالکیت محتوا به طور گسترده به عنوان یکی از ارکان اصلی عصر Web3 در نظر گرفته می‌شود، منطقی است که فرض کنیم مدل «خلق برای کسب درآمد» نیز در سال‌های آتی، به‌ویژه در بین برندها و پلتفرم‌های بزرگ، رواج بیشتری خواهد یافت.

نسل اول پلتفرم‌های متاورسی دارای بازارهای بزرگ اکنون همچنان در حال توسعه است. پلتفرم‌هایی مانند زانا (XANA)، که بر روی یک زنجیره جانبی سفارشی اتریوم ساخته شده نیز از جمله بسترهای موفق همین نسل به شمار می‌روند. زانا، که اکنون ۲ سال از آغاز پروسه ساخت آن می‌گذرد، قبلاً توسط تعداد زیادی از مؤسسات جهانی از جمله المپیک، شهر توکیو، گروه فوجی و بسیاری از برندهای فعالی در زمینه تولید انیمه‌ها، مورد پذیرش انبوه قرار گرفته است.

این پلتفرم به افراد و برندها اجازه می‌دهد تا محصولات و تجربیات قدرتمندی را در دنیای متاورس خلق نموده و از آن‌ها درآمدزایی کنند. همانند پلتفرم‌هایی از جمله دیسنترالند و اکسی اینفینیتی که پیشتر ذکر شد، زانا نیز از یک چشم‌انداز دیجیتالی محدود به قطعه زمین‌های متعلق به کاربران برخوردار است که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد تجربیات تعاملی قابل دسترس در موبایل، دسکتاپ و حتی در دوربین‌های واقعیت مجازی استفاده کرد.

به نظر می‌رسد که پلتفرم زانا، با توجه به رکورد بالای فروش توکن‌های خود (XETA) در سازمان مستقل غیرمتمرکز مِیکِر (Maker) (همان سازمان پشتیبان پلتفرم مبتنی بر P2E مای نیبر آلیس و پروژه مبتنی بر M2E استِپ اَپ)، در آینده نزدیک به جمع بزرگترین پلتفرم‌های متاورسی از جمله دیسنترالند و سندباکس بپیوندد.

با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها معمولاً برای فروش محصولات خلق شده توسط کاربران، کارمزد کمی دریافت می‌کنند، می‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزین‌های جذابی برای پلتفرم‌های متمرکزی از جمله بستر متاورسیِ در حال ساختِ شرکت متا (Meta) متصور شد که قصد دارد برای فروش دارایی‌های مجازی در اپلیکیشن خود، کارمزد بسیار بالایی با نرخ ۴۷.۵ درصد دریافت کند.

با این حال، باید توجه داشت که مدل «خلق برای کسب درآمد» با اکثر مدل‌های X-to-Earn دیگر بسیار متفاوت است. درآمدی که کاربران می‌توانند از طریق C2E دریافت نمایند معمولاً از تراکنش‌های P2P به دست می‌آیند و نه از طریق ضرب و انتشار توکن؛ به همین دلیل، می‌توان این مدل را به عنوان پایدارترین مدل کسب درآمد در دراز مدت در نظر گرفت.

مواردی که باید در هنگام مشارکت در هر کدام از مدل‌های X-to-Earn مد نظر قرار دهیم

همانطور که احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید، در آینده‌ای نه چندان دور، با استفاده از مدل‌های X-to-Earn می‌توان تقریباً از هر چیزی کسب درآمد کرد. در واقع، این را می‌توان از انبوه پروژه‌هایی که به دنبال راه‌اندازی مدل‌های جدید X-to-Earn هستند مشاهده نمود؛ مدل‌های همچون «خواب برای کسب درآمد» (Sleep-to-Earn)، «رانندگی برای کسب درآمد» (Drive-to-Earn)، خوردن برای کسب درآمد (Eat-to-Earn) و سایر موارد مشابه!

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق این موارد احتمالاً شکست خواهند خورد، اما همچنان احتمال موفقیت برخی از آن‌ها نیز وجود دارد. اگرچه تعیین تمام پروژه‌هایی که ممکن است به موفقیت برسند کار آسانی نیست، همچنان خوب است که برخی موارد را پیش از ورود به هر پروژه در نظر گرفت. برخی از این موارد را در اینجا ذکر می‌کنیم:

  • پایداری: بسیاری از پروژه‌های مبتنی بر مدل‌های X-to-Earn، کاربران را با وعده دریافت پاداش‌هایی زیاد در ازای انجام تلاش‌هایی به ظاهر اندک به خود جذب می‌کنند. اگرچه این وعده‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت جذاب باشند، اما اغلب به تورم سریع و ایجاد فشار فروشی بزرگ در روند قیمتی توکن‌ها منجر می‌شوند. به همین دلیل، پروژه‌های مبتنی بر مدل‌های کسب درآمدی که توکنومیکی پایدار و پاداش‌هایی واقعی را وعده می‌دهند ممکن است در بلندمدت نیز عملکرد بهتری داشته باشند. اگر توکن‌هایی که به عنوان پاداش در پلتفرم‌های مبتنی بر مدل‌های X-to-Earn ارائه می‌شوند کاربرد مهمی نداشته باشند، می‌توان کاهش شدیدی را در قیمت آن‌ها انتظار داشت.
  • قابلیت دسترسی: اگرچه بسیاری از پروژه‌های X-to-Earn هیجانات گسترده‌ای را در میان طرفداران حوزه رمزارزها و متاورس ایجاد می‌کنند، بسیاری از آن‌ها در همان روزهای اول راه‌اندازی خود آن‌چنان که وعده داده می‌شود، در دسترس نیستند. در حقیقت، بسیاری از آن‌ها از نوعی سیستم غربالگری استفاده می‌کنند که موجب می‌شود تنها کاربران خوش‌شانس، افراد ثروتمند و یا شخصیت‌های برجسته فضای رمزارزها، اولین کسانی باشند که به پلتفرم اصلی دسترسی دارند. بنابراین، پیش از هر سرمایه‌گذاری در هر پروژه مبتنی بر مدل‌های X-to-Earn، موانع ورود به آن‌ها را هم در نظر بگیرید.
  • منابع درآمد: پروژه‌های مبتنی بر مدل‌های کسب درآمدی که صرفاً با استفاده از تورم توکن‌های خود یا یک استخر پاداش‌دهی اختصاصیِ شامل بخشی از کل عرضه، به کاربران خود پاداش می‌دهند، ممکن است که در صورت غیاب یک کاربرد چشمگیر برای توکن خود، نتوانند ارزش توکن‌ها را به خوبی حفظ نمایند. اما برخی پروژه‌ها نیز وجود دارند که به جای آن، فرآیند پاداش‌دهی را با استفاده از منابع مختلفی انجام می‌دهند که می‌توانند این فرآیند را منعطف‌تر کنند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =