استپ‌ان چیست و عملکرد مدل کسب درآمد M2E در آن چگونه است؟ - بلاگ - چنج کن

استپ‌ان چیست و عملکرد مدل کسب درآمد M2E در آن چگونه است؟

مدل «حرکت برای کسب درآمد» در پلتفرم استپ‌ان (STEPN)، کاربران این بستر را قادر می‌سازد که در ازای انجام تمرینات ورزشی، پاداش و درآمد دریافت کنند.

استپ‌ان، در حقیقت نسخه تکامل یافته‌ای از ترکیب دو مفهوم «بازی واقعیت افزوده (AR)» و مدل «بازی برای کسب درآمد (P2E)» است که مدت‌هاست مورد توجه بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها قرار گرفته‌اند.

بازی‌های AR معمولاً دارای یک دنیای مجازی هستند که با استفاده از ابزارهای مختلف، در دنیای واقعی ادغام می‌شود. این مفهوم در سال ۲۰۱۵ با راه‌اندازی بازی محبوب و مشهور پوکمون گُو (Pokemon Go) آغاز شد، که در آن، کاربران و بازی‌کنان می‌بایست پوکمون‌هایی مجازی که در یک نقشه واقعی از جهان پراکنده شده بودند را از طریق GPS ردیابی و جمع‌آوری می‌کردند.

استپ‌ان نیز، با استفاده از یک ویژگی مشابه با پوکمون گو، امتیازهایی را بر اساس پیشرفت انجام شده از طریق GPS جمع‌آوری می‌کند و مدل جدیدتر «بازی برای کسب درآمد» که توسط بازی‌های رمزارزی دیگری مانند اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد را به آن اضافه می کند. نتیجه این ترکیب، بازی جدیدی بر مبنای بلاکچین بود که تمرینات ورزشی کاربران در دنیای واقعی را ردیابی کرده و پاداش‌هایی را در قابل رمزارز بومی خود به آن‌ها ارائه می‌دهد.

بنابراین، مدل «بازی برای کسب درآمد» تبدیل به مدل جدیدی به نام «حرکت برای کسب درآمد (M2E)» شد که توسط GPS ردیابی می‌شود. این مدل در حقیقت همانند آن است که اپلیکیشن محبوب فیت‌بیت (Fitbit)، پوکمون گو و اکسی اینفینیتی را به طور همزمان و یکجا داشته باشیم.

استپ‌ان چیست؟

استپ‌ان، که توسط تیم توسعه‌دهنده فایند ساتوشی (FindSatoshi Lab) و بر پایه بلاکچین سولانا ساخته شده، یک اپلیکیشن تلفن همراه است که به کاربران اجازه می‌دهد با پیاده‌روی و یا دویدن، در یک دوره زمانی مشخص که هر ۲۴ ساعت یک بار به‌روز می‌شود، درآمد کسب کنند.

پاداش‌های پلتفرم استپ‌ان، در قالب توکن‌های بومی این شبکه یعنی گرین ساتوشی (Green Satoshi) یا GST ارائه می‌شوند و به کیف پولی داخلی این اپلیکیشن و کیف پول‌های خارجی کاربران واریز می‌گردند. بازیکنان باید با خرید یک کفش ورزشی توکنیزه شده ،که به صورت NFT در بازارگاه استپ‌ان قابل خریداری است، مشارکت خود در این برنامه را آغاز می‌کنند و سپس می‌توانند با ارتقاء این کفش‌های ورزشی خود، مقدار GST کسب شده در هر دوره روزانه را افزایش دهند. البته این توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) کفش‌های ورزشی در حال حاضر قیمت‌های بالایی دارند که از ۴۰۰ دلار تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر است.

عملکرد استپ‌ان چگونه است؟

در درک نحوه عملکرد استپ‌ان دو ویژگی بسیار مهم نقش دارند؛ اولین مورد، NFT کفش ورزشی است که تأثیر عمیقی بر میزان درآمد یک بازیکن دارد و نشانگر آن است که چرا برخی از این NFTها قیمت‌هایی نجومی دارند. همانند یک بازی استاندارد، که در آن می‌توانید زره یا بخش‌های از لباس خود را ارتقا دهید تا در برابر برخی حملات خاص مقاوم‌تر شوید، در استپ‌ان نیز با ارتقاء کفش ورزشی خود، می‌تونانید مقدار پتانسیل یک یا چند ویژگی از پنج ویژگی مختلف را افزایش دهید. این پنج ویژگی در استپ‌ان عبارتند از:

  • انعطاف‌پذیری، که امکان ساییدگی و پاره شدن کفش را کاهش می‌دهد (و در پی آن مقدار بازدهی هر کفش نیز افزایش پیدا می‌کند)؛
  • شانس، که شانس دریافت جوایز تصادفی را در طول هر دوره افزایش می‌دهد؛
  • راحتی، که کسب توکن‌ حاکمیتی این پلتفرم به نام GMT را افزایش می‌دهد؛
  • کارایی، که مقدار توکن‌های GST دریافتی به ازای هر «انرژی» مصرف شده را افزایش می‌دهد.

دومین ویژگی کلیدی پلتفرم استپ‌ان، انرژی است. در این پلتفرم، انرژی معادل با واحد زمانی است که برای کسب درآمد در هر دوره به بازیکنان اختصاص می‌یابد و هر یک واحد آن برابر با ۵ دقیقه است. هر بازیکن، پروسه تمرینات خود را تنها با دو واحد انرژی شروع می‌کند که پس از استفاده شدن، بعد از هر ۲۴ ساعت دوباره شارژ می‌شود؛ به این ترتیب،تازه‌واردان در این بستر تنها ده دقیقه در روز برای انجام تمرینات و دریافت GST در ازای آن فرصت دارند (در این همچنین سرعت شما نسبت به کفش ورزشیتان مورد کنترل قرار دارد و نمی‌توانید از حد سرعت مشخص شده بر اساس NFT خریداری شده خود تخطی کنید).

برای به دست آوردن انرژی بیشتر، باید کفش‌های ورزشی بیشتری بخرید، که البته این کار هم هزینه‌بر است. از سوی دیگر، بازیکنان باید هزینه خرید اسلات‌های انرژی جدید را با درآمد بالقوه‌ای که از دوره‌های تمرینی طولانی‌تر حاصل می‌شود، متعادل‌سازی کنند (آن‌ها همچنین باید نوسانات قیمتی بازار را هم در نظر بگیرند؛ به عنوان مثال، قیمت GST از ۵۲ سنت تا ۲.۳ دلار در طول عمر کوتاه آن متغیر بوده است). اما در این میان همواره یک احتمال برای سود بردن نیز وجود دارد؛ به نحوی که تا کنون گزارش‌های بسیاری مبنی بر درآمد ۴۰۰ دلاری برخی بازیکنان در روز از این اپلیکیشن منتشر شده است که اکثر آن‌ها در ابتدا از حدود ۵ دلار فعالیت خود را در استپ‌ان شروع کرده بودند.

توکن‌های این پلتفرم M2E چه هستند؟

در پلتفرم استپ‌ان، سه توکن مختلف تعریف شده است که عبارتند از:

  • SOL، توکن بومی شبکه سولانا که برای خرید NFTهای کفش‌های ورزشی استفاده می‌شود (البته این کار را می‌توان با بایننس‌کوین (BNB) نیز انجام داد، اما NFTهای مربوطه در شبکه سولانا باقی خواهند ماند)؛
  • GST، توکنی که از طریق پیاده روی و یا دویدن به دست می‌آید و برای ارتقاء کفش‌ها نیز قابل استفاده است؛
  • GMT، توکن حاکمیتی پلتفرم استپ‌ان که برای دارندگان خود، حق رأی در مورد آینده پلتفرم را به همراه دارد.

مقدار عرضه توکن‌ها GST نامحدود است اما عرضه کل توکن‌های GMT به ۶ میلیارد محدود شده و فقط به کاربرانی تعلق می‌گیرد که کفش‌های ورزشی خود را تا سطح ۳۰ ارتقاء داده باشند.

توکن‌های استپ‌ان را از کجا بخریم؟

بستر چنج کن، امکان خرید و فروش توکن‌های استپ‌ان را برای کاربران خود بسیار آسان کرده است؛ به نحوی که تنها کافیست به داشبورد حساب خود در چنج کن وارد شده و از بخش معامله، به صفحه معاملات مربوط به توکن‌های مربوطه مانند GMT را جست و جو کنید و دارایی‌های موجود در کیف پول خود را با این رمزارزها مبادله نمایید.

آینده این بستر چگونه خواهد بود؟

اگرچه استپ‌ان ابتدای مسیر خود را با موفقیت بالایی پشت سر گذاشت، اما پس از آشفتگی اخیر بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ در کشور چین، با مشکلات مختلفی مواجه شد.

رکود پیش آمده در سرتاسر صنعت رمزارزها، در کنار قوانین جدید مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها در چین، که ذخیره‌سازی داده‌های GPS شهروندان را ممنوع کرده است، افزایش فشارهای قانون‌گذاران این کشور بر پروژه استپ‌ان را به دنبال داشته و این پلتفرم را مجبور کرد تا دسترسی کاربران چینی به بستر خود را مسدود کند. همچنین، بسته به قوانین حفاظت از داده این کشور و نیز نگرش منفی آن نسبت به کل فضای رمزارزها، احتمال پیروی برخی از دیگر کشورها از آن نیز وجود دارد و این به هیچ وجه تأثیر مثبتی بر بازار استپ‌ان نخواهد داشت.

این پلتفرم همچنین در ماه‌های پس از راه‌اندازی خود، مجموعه‌ای از حملات انکار سرویس توزیع‌شده (DDoS) را متحمل شد که آن را مجبور کرد تا به کاربران هشدار دهد که «ممکن است تمرینات در طول زمان بررسی و اصلاحیات شبکه، به درستی ثبت نشوند».

اگر استپ‌ان بتواند بر این موانع غلبه کند، مدل «حرکت برای کسب درآمد» به خوبی می‌تواند به بخش پر رونق و بزرگی از فضای رمزارزها تبدیل شود. همچنین، اگر انگیزه‌های اقتصادی ارائه شده در این پلتفرم بتواند چند نفر را از روی کاناپه‌هایشان بلند کرده و کفش‌های دویدن به پایشان کند، در حداقل‌ترین حالت ممکن، تأثیر بسیار مثبتی در زندگی افراد خواهد داشت.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۲ دیدگاه دربارهٔ «استپ‌ان چیست و عملکرد مدل کسب درآمد M2E در آن چگونه است؟;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 11 =