اصطلاحات رایج دنیای رمزارزها - وبلاگ اصطلاحات رایج،دنیای رمزارزها،بلاک چین،بیت کوین،استخراج،کیف پول

اصطلاحات رایج دنیای رمزارزها

دنیای رمزارزها ، که اون رو بیشتر با بیت کوین می شناسیم ، اصطلاحات خاص خودش رو داره و ما برای بهره بردن مناسب و کافی از حوزه رمزارزها باید با اون اصطلاحات آشنا شده و خودمون رو به اندازه کافی تجهیز کنیم تا هم بتونیم از این دنیای پر رمز و راز لذت ببریم و هم تجربه موفقی داشته باشیم.در این مقاله قصد دارم تا برخی از اصطلاحات رایج در حوزه رمزارزها مانند بلاک چین ، سیستم اثبات کار ، هش ، بیت کوین ، کیف پول دیجیتال و … رو معرفی کنم . در مقالات بعد به تشریح این اصطلاحات و اصطالاحات دیگر پرداخته و با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

بلاک و بلاک چین (Block & Blockchain)

با یک مثال ساده شروع می کنیم : دفتر کل حسابدارهای قدیمی را تصور کنید ؛ صفحات این دفتر کل سطرها و ستون هایی داشت که در آن مبلغ انتقال پول را می نوشتند و نام پرداخت کننده و دریافت کننده بطور کامل در آن درج می شد . بلاک رمز ارز نیز همین است ؛ یک صفحه از دفتر کل . کسی که این صفحات را بررسی می کند ، تمام تراکنش ها را از جدیدترین به قدیمی ترین می بیند . هر بلاک جدید به بلاک قبلی متصل است و یک “زنجیره” از بلاک ها را تشکیل می دهد ، که بلاک چین (Block Chain) نامیده می شود.بطور خلاصه ، اگر دفتر کل نشان دهنده تمام تراکنش های یک موسسه یا شرکت باشد ، بلاک چین نشان دهنده تمام تراکنش های همه رمزارزها (بطور مثال بیت کوین) است.

به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. شاید بپرسید اشتراک با همه ؟ پس امنیت چی میشه ؟؟ جواب : با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.مثلا اگر کسی بخواهد سیستم را هک کرده و اطلاعات آن را به سرقت ببرد ، یا تراکنش های جعلی به آن اضافه کند ، باید تک تک بلاک ها را هک کند که این کار بسیار زمان بر ، پرهزینه و مشکل خواهد بود.از طرفی پس از آنکه یک بلاک از سوی بلاک چین تأیید و پذیرفته شد ، دیگر نمی تواند تغییر کند و اگر بلاک تغییر نکند مسلماً بلاک چین نیز تغییر نخواهد کرد.

این فناوری ( بلاک چین) در گستره وسیعی از کاربردهای مالی و غیرمالی قابل استفاده است . از موارد استفاده بلاک چین می توان به حوزه های صنعت ، بیمه و بانکداری ، بورس اوراق بهادار ، پزشکی و سلامت ، دفاتر اسناد رسمی ، انتخابات دیجیتال و … اشاره کرد.

هش (Hash)

هر بلاک دارای یک کد منحصر بفرد است که به آن هش گفته می شود ؛ که در واقع همان اثر انگشت بلاک محسوب می شود و معرفی کننده بلاک و تمامی اطلاعات داخل آن است.

images.jpg

الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work)

کد هش برای جلوگیری از هک و تقلب کافی نیست ، زیرا با توجه به سرعت بالای پردازش کامپیوترهای امروزی ، در عرض چند ثانیه می توان صدها هزار هش را محاسبه و پردازش کرد.برای جلوگیری از ایجاد این مشکل ، بلاک چین از الگوریتمی به نام گواهی اثبات کار (POW) استفاده می کند.این مکانیزم مانند یک مسئله پیچیده ریاضی است که حل کردن آن به زمان ، انرژی و هزینه زیادی نیاز دارد. در واقع POW دستکاری و ایجاد تغییر در بلاک ها را بسیار سخت و پیچیده می کند و اگر هکری بخواهد سیستم بلاک چین را هک کند ، باید برای تک تک بلاک ها این عملیات و محاسبات را انجام دهد.( که واقعاً براش نمیصرفه). 

شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer)  

به بیان ساده سیستم همتا به همتا شبکه ای متشکل از کامپیوترهاست که از ساختاری توزیع شده پیروی می کنند و از طریق اینترنت به هم متصل هستند ؛ یعنی کامپیوتر سرویس دهنده (سرور) و سرویس گیرنده (کاربر) هر دو در یک سطح کار می کنند و نیازی نیست تا یک سرور مرکزی بین این کامپیوترها به اشتراک گذاشته شود.بلاک چین ، که راجع به آن صحبت کردیم روی شبکه همتا به همتا اجرا می شود.

Peer_to_peer2.jpg

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین یا اختصاراً BTC یک نوع ارز دیجیتال است ؛ یعنی  برخلاف پول نقد وجود خارجی و فیزیکی ندارد و موجودیت آن فقط بصورت الکترونیکی است.یک نکته مهم و و یژگی منحصر بفرد بیت کوین و کلاً ارزهای دیجیتال این که همگی غیر متمرکز (Decentrlized) هستند ؛ یعنی برخلاف پول نقد یا همان اصطلاحاً ارزهای فیات (Fiat) که توسط دولت ها و بانک های مرکزی کنترل می شوند ، هیچ سازمان سیاسی و دولتی آن را کنترل نمی کند.

آلت کوین ها (Altcoins)  

به ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین مانند اتریوم ، ریپل ، لایت کوین و … اصطلاحاً آلت کوین می گویند.

استخراج (Mining)

برگردیم به مثال دفتر کل حسابداری خودمون ؛ حسابدار یک شرکت را درنظر بگیرید که مسئول رسیدگی به حسابها و تراکنش های شرکت است ، حال اگر این حسابدار محاسبات خود را به درستی انجام دهد ، از سوی مدیر عامل شرکت مورد تشویق قرار گرفته و پاداش خواهد گرفت.بلاک چین نیز از طریق یک فرآیند تایید کننده به نام استخراج ، به دقت بلاک ها را بررسی می کند و به ماینرها پاداش می دهد.در واقع استخراج یا ماینینگ به فرآیندی گفته می شود که طی آن یک سری عملیات و محاسبات ریاضی برای تایید تراکنش ها و تولید رمز ارز انجام می شود. در روزها و ماه‌های اولیه شروع به کار بیت کوین، استخراج آن عمدتاً با CPU یا همان پردازنده‌‌ها انجام می‌گرفت و امکان استخراج با کامپیوترهای خانگی معمولی نیز وجود داشت. اما با گسترش شبکه بیت کوین و افزایش قدرت ماینرهای آن، امروزه استخراج به‌صرفه بیت کوین فقط با تراشه‌های مخصوصی به نام‌ ای‌سیک (ASIC) امکان پذیر است و استخراج با کامپیوترهای معمولی یا موبایل به هیچ‌عنوان سودآوری ندارد.

Screen-Shot-2018-11-21-at-4.44.41-pm-min-658x381.jpg

کیف پول (Wallet)

در بحث رمزارزها و حوزه دیجیتال ، برای ذخیره و نگهدای ارز نیازی به افتتاح حساب در بانک نداریم و برای این منظور از کیف پول مجازی برای ذخیره ، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال استفاد می کنیم.کیف پول های دیجیتالی انواع مختلفی دارند ؛ کیف پول سخت افزاری که وسیله ای شبیه فلش های امروزی است و دارای بالاترین امنیت در بین کیف پول هاست و به منظور ذخیره سازی ایمن و آفلاین انواع ارزهای دیجیتال طراحی و ساخته شده اند و تنها عیبی که شاید بشه روشون گذاشت قیمت بالای آنهاست. انواع دیگر کیف پول ، کیف پولهای تحت وب و نرم ازاری هستند. کیف پول های تحت وب از فضای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند و نوع نرم افزاری هم با نصب بر روی کامپیوتر و یا گوشی شخصی قابل استفاده هستند.

btcarzwallets.png
Rate this post

۵ دیدگاه دربارهٔ «اصطلاحات رایج دنیای رمزارزها;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 11 =