آموزش تحلیل تکنیکال - قسمت چهارم: خطوط روند و فرصت‌های معاملاتی - وبلاگ

آموزش تحلیل تکنیکال – قسمت چهارم: خطوط روند و فرصت‌های معاملاتی

یکی دیگر از مهمترین و کاربردین ترین ابزارهای یک تحلیل‌گر تکنیکال خطوط روند است. چرا که موقعیت‌های  معاملاتی کم ریسک و پر بازده را در اختیار معامله گر قرار می‌دهد.

رسم صحیح یک خط روند :

هر گاه دو پیوت ماژور کف (در مورد پیوت‌ها در قسمت دوم توضیح داده شده است)  را به هم  متصل کنیم و امتداد دهیم  یک خط روند صعودی  ترسیم کرده ایم . و برعکس هرگاه دو پیوت ماژور سقف را بهم متصل کنیم و امتداد دهیم یک خط روند نزولی رسم کرده ایم. بهتر است این دو پیوت فاصله زیادی از هم نداشته باشند.

شکل زیر شمای خط روند نزولی نمودار رمز ارز اتریوم را در بازه ماه می ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

و شکل زیر نیز خط روند صعودی نمودار طلا-دلار را در بازه ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نشان می‌دهد.

فرصت‌های معاملاتی در جهت روند:

معمولا در میان راه روندها، قیمت به استراحت پرداخته و بعد از کسب انرژی مجدداً به حرکت خود ادامه می‌دهد؛ که این استراحت بصورت یک سری الگو که به الگوهای ادامه دهنده مشهور هستند ظاهر می‌گردد و فرصت‌های معاملاتی کم ریسکی را برای یک معامله گر باهوش فراهم می سازد. در ادامه به معرفی و بررسی این الگوها خواهیم پرداخت.

الگوهای ادامه دهنده : 

۱.مثلث‌ها :

معمولا در بازار ۴ نوع مثلث اتفاق می‌افتد.

۱.۱.مثلث متقارن:

این الگو هم در میانه روندهای صعودی و هم در میانه روندهای نزولی قابل شکل گیری است. در این نوع مثلث  قیمت کف‌های بالاتر و سقفهای پایین تر دو خط همگرا (مثلث) ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است برای رسم هر نوع مثلث به حداقل ۵ تماس (سه تماس در یک ضلع و دو تماس در ضلع دیگر) نیاز است. هدف قیمت پس از خروج از مثلث را به دو شیوه می توان تعیین نمود که قیمت به هر کدام سریعتر برسد هدف نهایی خواهد بود. یک هدف مثلث می تواند به اندازه پهنای اولیه مثلث از محل خروج باشد که آن را با فلش نقطه چین نشان داده ایم. همچنین چنانچه خطی موازی ضلع پایینی مثلث از نقطه ١ ترسیم کنیم (خط نقطه چین) ، محل برخورد قیمت به این خط چین می تواند به عنوان هدف دیگر قیمت به شمار بیاد.

۲.۱. مثلث افزایشی:

این الگو معمولا در میانه راه یک روند صعودی شکل می‌گیرد. چنانچه قیمت در داخل مثلث  سقفهای یکسان ولی کفهای بالاتر ایجاد کند، در واقع یک مثلث افزایشی شکل گرفته‌است. در شکل زیر شمای یک مثلث افزایشی نشان داده شده‌است. هدف اولیه این الگو را می توان به میزان ارتفاع این مثلث در نظر گرفت.

۳.۱. مثلث کاهشی:

این الگو معمولا در میانه راه یک روند نزولی شکل می‌گیرد. چنانچه قیمت در داخل دو خط همگرا (مثلث) کف‌های مساوی اما سقف‌های پایین‌تر ایجاد کند یک مثلث کاهشی شکل گرفته‌است. هدف اولیه این الگو را می‌توان به میزان ارتفاع این مثلث در نظر گرفت.

۴.۱. مثلث پهن شونده:

این الگو که به ندرت در بازار اتفاق می‌افتد هم در میانه روند های نزولی و هم میانه روند های صعودی قابلیت تشکیل دارد و شکل آن به صورت نمودار زیر است. معمولا با خروج قیمت از این منطقه قیمت در جهت روند قبلی به حرکت ادامه خواهد داد.

۲. مستطیل‌ها:

هر گاه قیمت در میان روند بین دوخط موازی افقی متوقف شود و شروع به نوسان کند یک الگوی مستطیل شکل گرفته است. با خروج قیمت از محدوده تراکمی در جهت روند قبلی می‌توان وارد معامله شد. هدف الگو  برابر است با مقدار ارتفاع مستطیل بعد از شکست.

۳. پرچم‌ها:

در مورد الگوهای ادامه دهنده گفته شد که قیمت برای ادامه روند در میان راه متوقف شده و به استراحت می‌پردازد که این استراحت بصورت الگوهای مثلث یا مستطیل ظاهر می‌شود اما گاهی اوقات این استراحت  شامل اصلاح قیمتی در درون الگو نمی‌شود و فقط قیمت در بعد زمان اصلاح می کند به عبارتی قیمت درجا میزند که این الگوها بصورت پرچم‌ها  در نمودار ظاهر می شوند. در واقع پرچم ها استراحت قیمت در بعد زمان هستند و معمولا بعد از یک حرکت بسیار تند و سریع در بازار اتفاق می‌افتند.

۱.۳. چهارگوش:

این نوع از پرچم‌ها بصورت یک مستطیل با شیب ملایم خلاف جهت روند قبلی شکل می‌گیرد .(روند قبلی در اینجا یک حرکت سریع قیمتی می باشد). هدف قیمتی پرچم بعد از خروج از ناحیه مستطیل شکل به اندازه دسته پرچم می باشد که با فلش مشکی رنگ نمایش داده شده‌است.

۲.۳. کنج‌ها:

نوع دیگری از اصلاحات در بازار اتفاق می‌افتد که هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ زمان از مثلث ها بزرگتر هستند اما از نظر ظاهری بسیار شبیه مثلث متقارن می‌باشند چرا که در درون دو خط همگرا تشکیل می‌شوند. این  الگو به الگوی کنج مشهور می‌باشد. این الگو هم در ادامه روند نزولی و هم در ادامه روند صعودی شکل می‌گیرد. معمولا اگر الگو در ادامه روند صعودی شکل بگیرد سر کنج به سمت پایین می‌باشد و اگر در ادامه روند نزولی باشد سر کنج به سمت بالا خواهد بود. بعد از شکسته شدن کنج، قیمت در راستای روند قبل از کنج به حرکت خود ادامه می‌دهد.

۴. سروشانه:

در واقع شهرت الگوی سروشانه بعنوان یک الگوی خاتمه دهنده روند و برگشتی مطرح  است اما برخی اوقات بعنوان الگوی ادامه دهنده (معمولا در تایم فریم‌های ماهانه و بیشتر) نیز مطرح است با این تفاوت که نحوه شکل گیری آن بعنوان یک الگوی ادامه دهنده متفاوت است. الگو با شکستن خط گردن کامل می‌شود. هدف این الگو را میتوان به میزان فاصله سر تا خط گردن بعد از شسکت قرار داد.

جمع بندی الگوهای ادامه دهنده:

  • این الگوها در میان یک روند اتفاق می افتند. 
  • تشکیل این الگوهای فرصتهای معاملاتی کم ریسکی را در جهت روند برای معامله گر فراهم می کنند. 
  • هنگام خروج و شکست الگو حجم معاملات افزایش چشمگیری پیدا می کند.
  • هدف الگوی مثلث و مستطیل برابر با ارتفاع این الگوها می باشد.
  • هدف الگوی پرچم برابر با میزان دسته (حرکت ماقبل )آن می باشد.
  • هدف الگوی سروشانه برابر یا ارتفاع سر تا خط گردن است.
  • به ندرت قیمت خلاف جهت روند از الگو های ادامه دهنده خارج می شود.
  • خروج قیمت خلاف جهت روند در مثلث متقارن نسبت به بقیه الگوها مرسوم تر است.

الگوهای برگشتی:

بدیهی است روندهایی که در بازار شکل می‌گیرند تا ابد ادامه نخواهد داشت و در یک محدوده قیمتی تغییر مسیر خواهند داد، اما قبل از این که قیمت بخواهد تغییر روند بدهد یعنی روند صعودی به روند نزولی و روند نزولی به روند صعودی تبدیل شود اشکال و الگوهای خاصی در چارت و نمودار قیمت شکل می‌گیرد که بعنوان اخطار برگشت به حساب می آیند. این الگوها را الگوهای برگشتی می‌گویند.
همواره انتظار میرود روندها با یکی از این الگوها به کار خود خاتمه دهند. در ادامه به معرفی و بررسی این الگوها می‌پردازیم. 

۱.سروشانه:

بهترین مهمترین و مشهورترین الگوی برگشتی الگوی سروشانه است. در انتهای روندها گاهی شکلی بصورت زیر ظاهر می‌شود که ماژور C بالاتر از ماژور A و E قرار می‌گیرد (معمولا E و A در یک راستا قرار دارند). به این فرم شکل گرفتن قیمت؛ “الگوی سروشانه سقف” گفته می‌شود. الگو زمانی تکمیل می‌شود که خط گردن شکسته شود. چنانچه برعکس این الگو در یک روند نزولی شکل بگیرد الگوی سروشانه معکوس یا سر و شانه کف نامیده می‌شود و نشانه ای از اتمام روند نزولی است.

در الگوی سر و شانه بعد از شکسته شدن خط گردن، هدف به اندازه فاصله سر تا خط گردن از محل شکسته شدن می‌باشد. 

۲. سقف دو قلو:

هنگامی که قیمت در انتهای یک روند صعودی از ساختن سقف جدید ناکام میماند در واقع یک شرط روند صعودی (تشکیل سقف بالاتر) زیر سوال رفته و نشان از عدم تمایل و قدرت بازار برای صعود بیشتر قیمت دارد و هنگامی که آخرین سطح حمایتی شکسته می‌شود تمایل و قدرت بازار برای فروش را نمایان می‌کند که میتواند یک فرصت معامله فروش و یا بستن معامله خرید باشد. هدف این الگو برابر است با فاصله دو خط موازی.

۳. کف دوقلو:

این الگو دقیقا برعکس الگوی سقف دوقلو است در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و با شکست آخرین سطح مقاومتی تکمیل می‌شود.

۴. سقف و کف سه قلو:

چنانچه قیمت بجای دو تماس در سطوح حمایت  در روند نزولی و سطوح مقاومت در روند صعودی، سه تماس داشته باشد الگو کف یا سقف سه قلو نامیده می‌شود.

نکته: تفاوت الگوی سقف سه قلو که باعث برگشت سهم می‌شود و الگوی مستطیل که باعث ادامه روند می‌شود در دفعات برخورد با شطوح حمایتی و مقاومتی می‌باشد.

مفهوم شکست خط روند:

تاکنون مفاهیم سطوح حمایت و مقاومت و خط روند را مطرح کردیم و گفته شده یکی از بهترین فرصتهای معاملاتی در بازار در محدوده این سطوح ایجاد می شود .اما گاهی شکست این سطوح نیز فرصتهای معاملاتی مناسبی را برای معامله گران فراهم میکند .برای اینکه بتوانیم با شکست این سطوح وارد معامله شویم ابتدا باید با شکست استاندار آشنا شویم تا نویزهای بازار مارا دچار اشتباه نکند. 

شرایط یک شکست استاندارد : 

  1. قیمت باید به سطح موردنظر حمله ور شود.
  2. بهتر است موج شکست از موج ماقبل خود تندتر باشد.
  3. موج شکست باید شارپ و تیز باشد.
  4. شکست یک سطح باید باحجم معاملات بالا صورت بگیرد.
  5. بهتر است فاصله دو ماژور متوالی آخر از هم کم باشد.
  6. سطوح باید با long bar یا یک کندل قدرتمند شکسته شود.
  7. قیمت باید پشت سطح موردنظر بسته شود و خود را تثبیت کند.
  8. معمولا بعد از شکست هر سطح قیمت یک بار دیگر آن سطح مورد آزمایش قرار می‌گیرد که به آن پول-بک یا RETEST می‌گویند.
  9. بهتر است قیمت با یک محرک سطح مورد نظر را بشکند .این محرک میتواند یک الگو قیمتی مانند الگوهای برگشتی باشد و یا یک الگوی اندیکاتوری مانند واگرایی با اندیکاتور باشد.
  10. کلیه الگوهای که تا کنون مطرح شده هنگام شکست سطوح برای تکمیل الگوها بهتر است شرایط بالا را داشته باشند.

با شکست خط روند میتوان وارد معامله در جهت عکس روند جاری بازار شد. این شکست باید بایکی از شرایط زیر همراه باشد.

  1. عدم تشکیل سقف جدید در روند صعودی
  2. عدم تشکیل کف جدید در روند نزولی 
  3. شکست همراه با واگرایی با اندیکاتورها (در بخش‌های بعدی به تفصیل توضیح داده خواهند شد)

در این قسمت با الگوهای خط روند ادامه دهنده و تغییر مسیر دهنده آشنا شدیم و شرایط شکسته شدن خط روند هم توضیح دادیم، بعنوان یک تمرین و برای یادگیری عمیق تر توصیه میکنم نمودار سهام‌ها ، ارزهای دیجیتال، کامودیتی‌ها و … رو بررسی کنید و شروع کنید به پیدا کردن خطوط روند نمودارها و استخراج الگوها.

Rate this post

۳ دیدگاه دربارهٔ «آموزش تحلیل تکنیکال – قسمت چهارم: خطوط روند و فرصت‌های معاملاتی;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفت =