آموزش تحلیل تکنیکال - قسمت دوم: تعاریف اولیه حمایت و مقاومت - چنج کن

آموزش تحلیل تکنیکال – قسمت دوم: تعاریف اولیه حمایت و مقاومت

قبل از اینکه وارد بحث‌های تخصصی تحلیل تکنیکال بشیم بهتر است با برخی تعاریف و مفاهیم اولیه از جمله نقاط پیوت، خط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی آشنا باشیم.۱.تعریف موج یا خطِ رَوَند:حرکت قیمت از نقطه اولیه A به نقطه ثانویه B را یک موج گویند به شرطی که در این میان حرکت خلاف جهت A به B بیش از تقریباً ٣٨% حرکت اولیه نباشد. به عبارتی دیگر در یک مسیر حرکتی از A به B شاهد تصحیح کمتر از ٣٨% باشیم .چنانچه حرکت خلاف جهت  A به B  به میزان ٣٨% یا بیشتر باشد خود یک موج جدید خواهد بود.

۲.تعریف نقاط پیوت (Pivot):پیوت به نقاطی اطلاق می‌گردد که در آن نقطه موج‌ها یا حطِ روندها تغییر مسیر می‌دهند یعنی یک موج صعودی تبدیل به یک موج نزولی و یا یک موج نزولی به یک موج صعودی تبدیل می‌شود.

۱.۲. پیوت مینور:

به نقاطی که در آن چرخش‌ها جزیی و به میزان کمتر از ٣٨% حرکت قبل باشد پیوت مینور می‌گویند.

۲.۲. یپوت ماژور:

نقاطی را که در آن چرخش‌های اصلی قیمت اتفاق می‌افتد را پیوت ماژور می‌گویند. اصلاحات در نقاط ماژور یا اصلی حداقل ٣٨% حرکت قبل می‌باشد. در واقع یک چارتیست با مطالعه و به چالش کشیدن نقاط ماژور در مورد معاملات خود تصمیم گیری می‌کند.


۳.کف و سقف قیمتی:

کف: پایین‌ترین قیمتی که یک موج تجربه می‌کند و تغییر مسیر می‌دهد. سقف: بالاترین قیمتی که یک موج تجربه می‌کند و تغییر مسیر می‌دهد.


۳.کف و سقف قیمتی:

کف: پایین‌ترین قیمتی که یک موج تجربه می‌کند و تغییر مسیر می‌دهد. سقف: بالاترین قیمتی که یک موج تجربه می‌کند و تغییر مسیر می‌دهد.

در این قسمت مفاهیم اولیه خط روند، پیوت و تعریف خیلی مهم و پایه‌ای سطوح حمایتی و مقاومتی رو یاد گرفتیم. نکته‌ای که همیشه باید مد نظرتون باشه اینه که تعاریف برای هر نمودار ( سهام، بیت کوین، طلا و …) باید منحصراً پیاده سازی بشن، به بیان دیگه مقدار حدودی ٣٨ % در بخش خط روند یا سطوح حمایتی را باید برای هر نمودار باتوجه به سابقه‌اش برای خودتون دوباره تعریف کنید. ممکنه عدد ٣٨ برای هر سهام یا کامودیتی یا ارز دیجیتال تفاوت اندکی داشته باشه که خب با بررسی نقاط پیوت ماژور در خط روند سابقه نمودار میشه عدد دقیق تر رو بدست آورد. و از اون مهمتر سطوح حمایتی و مقاومتی هستن که برای هر نموداری مجزا باید بدست بیان.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =