فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو چیست و چه تاثیری در بازارهای مالی دارد ؟

به سیستم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در اصطلاح فدرال رزرو گفته می شود. در اوایل دهه ۲۰ میلادی بحران اقتصادی بزرگی کشور آمریکا را فرا گرفت. چند سال بعد و در سال ۱۹۱۳ و به منظور جلوگیری از بحران های بعدی، سیستمی به نام فدرال رزرو به وجود آمد. این سیستم به درخواست وودر ویلسون که در آن زمان رییس جمهور آمریکا بود به وجود آمد. هدف کلی این سیستم ایجاد ثبات اقتصادی در مراکز مالی آمریکا و جلوگیری از ورشکستگی بانک ها و مراکز مهم مالی این کشور بود.

این سازمان تنها مربوط به آمریکا می شود و ارتباطی با سایر کشورها ندارد. با این وجود با توجه به تاثیر بزرگی که در بازارهای مالی می گذارد، نیاز است تا با قوانین آن آشنا باشید. در سال های گذشته بازارهای مالی و مخصوصا بازار ارز دیجیتال، تاثیر پذیری زیادی از این سیستم و قوانین آن داشته است. عمده این تاثیرات منجر به افزایش و یا کاهش قیمت توکن ها و تغییر عرضه و تقاضا در این بازار می شود. اگر قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و یا سایر بازارهای مالی مهم را دارید، نیاز است تا با قوانین این سیستم آشنا باشید.

به سیستم بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو گفته می شود.

اهداف مهم

بیشتر از یک قرن از پیدایش فدرال رزرو می گذرد. این سازمان با اهداف خاصی به وجود آمد. با این حال و در سالیان گذشته و با گسترش بازارهای مالی و تغییر در عرضه و تقاضا، این اهداف دچار تغییراتی شد. مهم ترین نکات مربوط به اهداف و سیاست ها که باید با آن آشنا باشید شامل موارد زیر می شود:

  1. فدرال رزرو با هدف حفظ ثبات اقتصادی در کشور آمریکا ایجاد شده است.
  2. سیاست های کلی بانک های آمریکا توسط این سازمان مشخص می شود.
  3. این سازمان روش های انتقال پول را مشخص می کند.
  4. قوانین نظارتی در بانک های آمریکا توسط این سازمان تعیین می شود.
  5. این سازمان نقش مهمی در تعیین میزان تورم در آمریکا دارد.
  6. راه اندازی و ایجاد ارزش برای توکن ها و تعیین نقش آن ها در انواع تبادلات مالی توسط فدرال رزرو تعیین می شود.
  7. بسته به سیاست های دولت آمریکا نرخ بهره توسط این شرکت تعیین می شود.
  8. بسته به سیاست های مربوط به ایجاد اشتغال در آمریکا، باید قوانین مرتبط در حوزه مالی اعمال شود.

تاثیر فدرال رزرو بر بازار های مالی

فدرال رزرو به طور مستقیم تنها مرتبط به کشور آمریکا و قوانین مرتبط با موضوعات بانکی و مالی این کشور است. با این وجود این سازمان و قوانین آن تاثیر زیادی در بازارهای مالی جهانی نیز دارد. این تاثیر بسته به نوع بازار مالی و عمق بازار، می تواند کم یا زیاد باشد. برای مثال بازار فارکس با توجه به عمق زیادی که دارد، تاثیر پذیری نسبتا کمتری دارد. با این حال بازار ارز دیجیتال تاثیر پذیری به شدت زیادی از فدرال رزرو و قوانین و سیاست های آن دارد. از مهم ترین دلایل تاثیر پذیری زیاد بازار ارز دیجیتال از قوانین این سازمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حجم بازار ارزهای دیجیتال یا به اصطلاح مارکت کپ آن به نسبت سایر بازارهای مالی کمتر است. این ویژگی باعث می شود تا کوچکترین تصمیمات اعمال شده، تغییرات زیادی در عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند.
  2. نرخ بهره بانکی با توجه به سیاست های دولت آمریکا توسط این سازمان تعیین می شود. اگر نرخ بهره زیاد باشد باعث می شود تا مردم میل بیشتری به پس انداز در بانک ها داشته باشند. اگر نرخ بهره کم باشد باعث می شود تا مردم اقدام به خروج اموال خود از بانک ها کنند. در این حالت مردم تمایل دارند تا این پول را در بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنند. پس کم یا زیاد بودن نرخ بهره بانکی تاثیر زیادی در تغییر عرضه و تقاضا در بازار ارز دیجیتال خواهد داشت. با توجه به کم بودن حجم مارکت، سیاست های انقباضی یا انبساط مالی که توسط فدرال رزرو تعیین می شود می تواند منجر به ایجاد تغییرات بزرگی در بازار ارزهای دیجیتال شود.
  3. مهم ترین توکن در بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین نام دارد. بیت کوین به اصطلاح پادشاه این بازار لقب گرفته است. در سال های گذشته افزایش نرخ بهره در آمریکا بیشترین تاثیر را در قیمت بیت کوین گذاشته است. افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا همواره سبب شده است تا مردم اقدام به سرمایه گذاری مرتبط با دلار کنند. در این حالت بیت کوین با کاهش تقاضا و افزایش عرضه مواجه شده و در نتیجه با بیشترین کاهش قیمت در طول تاریخ خود مواجه شده است. با توجه به تاثیر پذیری بازار از بیت کوین و قیمت آن، بازار ارز دیجیتال در این حالت همواره با رکود و ریزش شدیدی همراه شده است.
  4. تاثیر پذیری بازارهای مالی و قوانین بانکی و مالی آمریکا از هم به صورت متقابل و دو طرفه است. تغییر سیاست های مالی در آمریکا منجر به تغییرات زیاد در بازار ارزهای دیجیتال می شود. از طرف دیگر در سالیان گذشته و با گسترش بازارهای مالی، حجم مارکت این بازار هم افزایش پیدا کرده است. در نتیجه تغییرات در این بازار هم منجر به تغییرات در سیاست های فدرال رزرو و تغییر قوانین آن شده است.
فدرال رزرو و قوانین آن تاثیرات زیادی بر بازارهای مالی دارد.

سایت رسمی این سازمان

چند نمونه از تاثیر پذیری بازارهای مالی از فدرال رزرو

به طور کلی فدرال رزرو در سالیان اخیر تاثیرات زیادی در بازارهای مالی داشته است. از جمله مهم ترین نمونه ها در سالیان اخیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در سال ۲۰۱۸ یکی از مهم ترین تاثیرات تاریخ فدرال رزرو در بازارهای مالی اتفاق افتاد. در این سال و در اوج بازار ارزهای دیجیتال، نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش پیدا کرد. در نتیجه این بازار با ریزش شدیدی مواجه شد و این رکود در حدود ۲ سال به طول انجامید.
  2. در اوایل سال ۲۰۲۰ دنیا با همه گیری ویروس کرونا مواجه شد. این ویروس سبب ایجاد تغییرات زیادی در دنیا و سیستم بانکی شد. در نتیجه آمریکا و نظام بانکی آن با چالش های سختی مواجه شدند و نرخ بهره بانکی را به شدت کاهش دادند. این تصمیم سبب شد تا سرمایه گذاری در دلار کاهش پیدا کند و نقدینگی حاصل به سمت بازارهای مالی حرکت کند. در نتیجه در این سال، بازار ارزهای دیجیتال با رشد بی سابقه ای مواجه شد.
  3. در سال ۲۰۲۲ و با شروع جنگ اوکراین و روسیه نظام مالی دنیا با تغییراتی مواجه شد. قیمت نفت در این زمان شروع به افزایش کرد. همچنین کاهش عرضه محصولاتی مانند غلات که عمدتا از این کشورها تامین می شد باعث شد تا مشکلاتی مانند تورم ایجاد شود. در آینده ای نزدیک سیاست مالی و بانکی این سازمان با توجه به این جنگ و عواقب آن می تواند دچار تغییراتی شود. در نتیجه بازارهای مالی هم به مانند گذشته با تغییرات مهمی مواجه خواهند شد.

سخن پایانی

فهمیدیم که فدرال رزرو و قوانین آن تاثیر زیادی در بازارهای مالی دارد. اگر قصد فعالیت در این بازار ها و مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال را دارید، لازم است تا اخبار مربوط به آن را پیگیری کنید. این اخبار بسته به نوع سیاست های دولت آمریکا و اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد می تواند متفاوت باشد. همچنین باید بدانید که گاهی اوقات این قوانین در مدت زمان کوتاه می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد این تغییرات می تواند در بازه زمانی طولانی تری رخ دهد و بازار را با رکود مواجه کند.

اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارید، باید با قوانین فدرال رزرو آشنا باشید.

سوالات متداول

فدرال رزرو چیست ؟

به سیستم بانک مرکزی آمریکا در اصطلاح فدرال رزرو گفته می شود.

آیا بازارهای مالی از این سیستم تاثیر پذیری دارند؟

بله. در سالیان گذشته این تاثیر کاملا مشهود بوده است. همچنین این تاثیرپذیری به صورت متقابل است.

فدرال رزرو چگونه در بازارهای مالی تاثیر می گذارد ؟

برای مثال با تغییر نرخ بهره، باعث می شود تا میل مردم به سرمایه گذاری در بازارهای مالی افزایش یا کاهش پیدا کند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 7 =