بررسی صفر تا صد بروزرسانی واسیل کاردانو - وبلاگ

بررسی صفر تا صد بروزرسانی واسیل کاردانو

بالاخره بعد از تعویق های زیاد، تاریخ هاردفورک واسیل کاردانو معین شد. بنیاد کاردانو بروزرسانی واسیل را تاریخ ۲۲ سپتامبر، یعنی ۳۱ شهریور اعلام کردند. بروزرسانی واسیل تغییرات چشمگیری را در بلاک چین کاردانو رقم خواهد زد. این تغییرات موجب ایجاد تحولات اساسی در این شبکه خواهد شد.

هرادفورک چیست؟

در فضای کریپتو، یک هارد فورک زمانی اتفاق می افتد که شرکت کنندگان و توسعه دهندگان در آن شبکه، تصمیم بگیرند شبکه را به خاطر دلایلی تقسیم به دو زنجیره ی متفاوت کنند. بعد از بروزرسانی واسیل، از زنجیره‌ی اصلی، دو نسخه‌ی متفاوت ایجاد خواهد شد. همین امر موجب می شود تا بروزرسانی واسیل کاردانو اندکی بحث برانگیز باشد. با بیان مثالی این موضوع را شفاف سازی می کنیم، بعضی از توسعه دهندگان تصمیم بعد از مرج اتریوم، تصمیم گرفتند که هاردفورک را اجرا کنند. به همین خاطر نسخه ای از اتریوم را مبتنی بر اجماع اثبات کار خود ادامه دادند. علاوه بر این موارد، هاردفورک ها به عنوان بخشی از فرایند توسعه این امکان را دارند که رخ دهند. مانند هاردفورک واسیل که در روز ۲۲ سپتامبر میلادی مصادف با ۳۱ شهریور رخ خواهد داد.

هاردفورک واسیل کاردانو چی هست؟

هاردفورک واسیل یکی از بزرگترین آپدیت های کاردانو از زمان عرضه ی هاردفورک آلونزو می باشد. در صورت موفق بودن این تحولات، قطعا محبوبیت کاردانو در میان کاربران و سرمایه گذاران، افزایش پیدا خواهد کرد. بلاک چین کاردانو دارای یک کوین بومی به نام آدا می باشد. آدا مدتی است که از نظر مارکت کپ در زمره ی بهترین ارزهای دیجیتالی شناخته شده، قرار گرفته است. همین امر موجب شده است که بین آدا و سایر آلت کوین های برتر مارکت، رقابت تنگاتنگی ایجاد شود. بنابراین هارد فورک واسیل که به عنوان یک آپدیت بزرگ و اساسی می باشد، می تواند کاردانو را به یک برگ برنده تبدیل کند.

هاردفورک واسیل چه اثراتی خواهد داشت؟

بروزرسانی واسیل شامل تجدید نظر در منطق چگونه ثبت شدن کدهای پلوتوس یا همان قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین می باشد. این بروزرسانی قطعا باعث کاهش مصرف حجم و افزایش توان عملیاتی این بلاک چین خواهد شد. بروزرسانی واسیل، پلوتوس یا همان قراردادهای هوشمند کاردانو را پیشرفته تر می کند. این امر موجب می شود تا توسعه دهندگان بتوانند در بستر قرارداد هوشمند کاردانو (پلوتوس) برنامه های قدرتمند و قوی تری بسازند. چند روزی است که در صرافی معتبر رابین هود، اعلام تاریخ دقیق هاردفورک واسیل باعث شده است که قیمت این رمز ارز که در آستانه ی شکل گیری می باشد، روند صعودی داشته باشد.

بروزرسانی واسیل

با بروزرسانی واسیل چه تغییراتی به شبکه ی کاردانو اعمال خواهد شد:

بروزرسانی واسیل موجب اجرا شدن چهار CIP مهم می شود. CIP در واقع همان پروپوزال ها و راهکارهایی می باشند که توسعه دهندگان برای توسعه و گسترش شبکه ی کاردانو، ارائه می دهند. این طرح های ارائه شده قطعا موجب بهبود توسعه و گسترش شبکه ی کاردانو خواهند شد. این چهار پروپوزال که از اهمیت بالایی هم برخوردار هستند، به شرح زیر می باشند:

پروپوزال شماره ۳۱:

پروپوزال شماره ۳۱ در شبکه ی کاردانو به نرم افزار های غیر متمرکز این امکان را خواهد داد که بدون نیاز به خرج کردن و ساخت دوباره، اجازه ی دسترسی را به خروجی های تراکنشی داشته باشند. مشکل قبلی کاردانو با این طرح بروزرسانی واسیل برطرف خواهد شد. قبلا بلاکچین کاردانو به دلیل صرافی غیر متمرکز مین سواپ ( Min Swap)، که باعث شده بود این بلاک چین را نقد کنندگان متهم به اشکال یک تراکنش در هر بلاک نمایند، با بروزرسانی این طرح بهبود در هارد فورک واسیل، قطعا این موضوع رفع خواهد شد.

پروپوزال شماره ۳۳:

این پروپوزال اقدام به ایجاد تعامل بین کدهای نوشته شده در پلتفرم مخصوص برای قراردادهای هوشمند در کاردانو می‌نماید. تمامی رفرنس‌های اسکریپت پلوتوس، برای استفاده‌ی مجدد به شکل آنچین ذخیره می‌شوند، یعنی همانند سالیدیتی نیازی به ارائه‌ی یک کپی از آن در هر تراکنش نخواهد بود. این امر قطعا موجب کاهش چشمگیر کار توسعه دهندگان و کاربران بر روی بلاک چین کاردانو خواهد شد. همین طور استفاده ی مجدد از اسکریپت ها باعث کاهش اندازه ی تراکنش ها به صورت قابل توجه می شود و منجر به کاهش هزینه ی اجرای آن می گردد. به همین خاطر تعامل با پلوتوس خیلی راحت تر صورت خواهد گرفت.

طرح بهبود کاردانو شماره ۳۳ در بروزرسانی واسیل شامل این موارد است که، تجدید نظری در منطق نحوه ی ثبت شدن کدهای قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین ایجاد شود. قطعا این پروپوزال موجب افزایش توان عملیاتی بلاک چین کاردانو و کاهش مصرف حجم عملیاتی خواهد شد.

بررسی سومین و چهارمین طرح بهبود کاردانو:

پروپوزال شماره ۳۲:

پروپوزال (CIP) شماره ۳۲ در شبکه ی کاردانو، برای برطرف کردن مشکل یک تراکنش در هر بلاک ارائه داده شده است. این پروپوزال به معنای این است که هر کدام از پلوتوس ها (قرارداد های هوشمند ) امکان ایجاد یک تراکنش را در هر بلاک خواهند داشت. با استفاده از این پروپوزال و راهکار، کاربر برای دسترسی به داده ی اصلی نیازی به ارائه ی داده هایی که باید با هش داده مطابقت داشته باشند، نمی باشد. چون در این پروپوزال کاربر به راحتی می تواند به داده ی اصلی بدون ارائه ی هش مطابق با داده، دسترسی پیدا کند. از دیگر تغییراتی که در اثر بروزرسانی واسیل در پروپوزال ۳۲ ایجاد شده است این است که در خروجی کاردانو قسمتی به نام DATUM وجود دارد.

البته DATUM در خروجی مدل EUTXO کاردانو قرار دارد که معروف به دروازه ی دسترسی است. در این دروازه ی دسترسی، اطلاعات روی بلاک چین ذخیره سازی شده اند. در زمان نیاز به دسترسی داده های DATUM بایستی خروجی هایی که DATUM ها به آن ضمیمه شدن را خرج کند. به بیان ساده تر، برنامه های غیرمتمرکز نیاز به بازسازی برای خروجی خرج شده ی یک تراکنش داشتند. با بروزرسانی واسیل در این پروپوزال دیگر برنامه ها بدون این که نیاز به خرج کردن و یا بازسازی خروجی تراکنش داشته باشند، می توانند به DATUM دسترسی مستقیمی پیدا کنند.

چون به کاربران و توسعه دهندگان در طرح بهبود ۳۲، این امکان داده شده است که ذخیره سازی را بدون عیب و نقص و به صورت یکپارچه بر روی شبکه انجام دهد. چون در حال حاضر داده های کاربران بر روی شبکه ی کاردانو به صورت هش و یا از طریق اثر انگشت ذخیره سازی می شوند. قطعا این پروپوزال موجب بهبود تمرکز کاربران و افزایش به کارگیری بلاک چین کاردانو خواهد شد.

بروزرسانی واسیل

بررسی آخرین طرح بهبود کاردانو:

پروپوزال شماره ۴۰:

طراحی این راهکار در بروزرسانی واسیل موجب محافظت کاربران در برابر حملات DDOs شده است. در زمان های گذشته برای اجرای یک قرارداد هوشمند، نیاز بود که موجودی کاربری که به وثیقه گذاشته می شود، خیلی زیاد باشد. این میزان موجودی که در مبالغ زیادتر به عنوان وثیقه گرو گذاشته می شد، در برخی اوقات به وسیله ی حملات DDOs از دست می رفت. در بروزرسانی واسیل که موجب ایجاد این مکانیسم شده است، قرار است که برای اجرای هر قرارداد هوشمند، میزان مبلغی که به وسیله ی کاربر به وثیقه گذاشته می شود، مطابق با اندازه ی نیاز اجرای آن قرارداد باشد.

طرح بهبود ۴۰ در بروزرسانی واسیل از اهمیت بسیار بالایی برای توسعه دهندگان و سرمایه گذاران در بلاک چین کاردانو برخوردار است. چون این طرح برای مقابله با حملات DDOS و پیشرفت ساز و کار با بلاک چین کاردانو طراحی شده است. با بروزرسانی واسیل و ایجاد این تغییر، پروپوزال ۴۰ جلوی از دست رفتن رمز ارز آدایی که به وسیله ی کاربران در وثیقه قرار داده شده است را خواهد گرفت. دست به دست دادن تمامی این تغییرات موجب خواهد شد که توسعه دهندگان و کاربران زیادی به سمت این بلاک چین جذب شود. این امر هم باعث می شود قیمت خرید و فروش کاردانو افزایش پیدا کند.

بروزرسانی واسیل

اثرات هر تغییر چیست:

این تغییرات و پروپوزال هایی که در بروزرسانی واسیل ایجاد می شوند، منجر به پیشرفت چشمگیر عملکرد شبکه ی کاردانو خواهند شد. این پیشرفت باعث می شود که طراحی و اجرای قراردادهای هوشمند برای کاربران و توسعه دهندگان از عملکرد راحتی برخوردار باشند. این امر قطعا باعث پیشرفت پروژه های حوزه دیفای روی اکوسیستم کاردانو خواهد شد.

تمرکز اصلی بروزرسانی واسیل بیشتر بر روی موارد زیر می باشد:

  1. بهبود عملکرد شبکه کاردانو در طراحی و اجرای قراردادهای هوشمند
  2. گسترش و بهبود برنامه های غیر متمرکز
  3. توسعه ی حوزه ی دیفای در اکوسیستم کاردانو
  4. بهینه سازی ظرفیت شبکه و کارمزد تراکنش ها
  5. امکان همکاری بین زنجیره های جانبی کاردانو
  6. افزایش سرعت تولید بلاک های جدید
  7. ایجاد بستری مناسب برای توسعه ی وب ۳.۰
  8. مقیاس پذیری بیشتری را برای برنامه های غیرمتمرکز به ارمغان بیاورد.
بروزرسانی واسیل

اشاره به رشته توییت های این موضوع:

توییت هایی که در ارتباط با بروزرسانی واسیل هستند به شرح زیر می باشند:

بنیان گذار کاردانو، چارلز هاسکینسون در روز جمعه توییتی در مورد تاریخ هارد فورک واسیل به اشتراک گذاشت. این توییت حاوی این مطلب بود: « آنچه که در رابطه با این تاریخ بسیار شگفت انگیز است، این است که به طور تصادفی و اتفاقی با روز استقلال بلغارستان مصادف شده است.»

شرکت اینپوت اوت پوت در رابطه با بروزرسانی کاردانو می گوید که: « این بروزرسانی پیشرفت هایی را برای پلوتوس به ارمغان می آورد و این امکان را به توسعه دهندگان فراهم می کند تا برنامه های قدرتمندتر و کارآمدتری بسازند.»

بروزرسانی واسیل

بنیان گذار کارادنو در لایو استریم هم بیانگر این موضوع در ارتباط با بار کاری سنگین مورد نیاز برای بروزرسانی واسیل بیان کرد و گفت : « هاردفورک واسیل یکی از سخت ترین بروزرسانی‌ها می باشد که ما به عنوان یک اکوسیستم انجام داده ایم. این واقعا نشان داد که ما نیاز به ایجاد فرایند ها و بنیادهای بهتری برای راه اندازی چنین چیزهایی در این مقیاس داریم. ما به نوعی این محدودیت ها را کنار زده ایم. »

سازمان توسعه دهنده کاردانو در توییتی که در ۳ جولای به اشتراک گذاشته بود، بیان کرد: « توسعه دهندگان علاوه بر ارتقاء عملکرد، از عملکرد و کارایی اسکریپت بهبود یافته و هزینه های کمتر بهره خواهند برد. »

تحلیل اثرات قیمتی این تغییرات:

هاردفورک واسیل کاردانو، در روز ۲۲ سپتامبر بروزرسانی خواهد شد. این امر یکی از محرک های تغییر قیمت رمز ارز ADA خواهد بود. بیشتر معامله گران منتظر هستند که یک موج صعودی برای کاردانو اتفاق بیفتد. چون در رویداد مرج یک موج صعودی برای اتریوم رخ داد و موجب بالا رفتن قیمت اتریوم شد. از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ قیمت آدا به مدت ده ماه ۸۵ درصد از ارزش خود را با شیب یک خط روند نزولی از دست داد. این خط روند نزولی بالاخره در تیر ماه شکسته شد و قیمت کاردانو را بالای این خط تثبیت کرد.

ولی خوب با وجود شکسته شدن خط روند نزولی، با گذشت دو ماه کاردانو رشد قیمت زیاد نداشته است. از طرف دیگر هم در تمام این مدت، حمایت ۴۰ سنت برای این رمز ارز حفظ شده است، به همین خاطر می توان اطمینان خاطر را از کف سازی در این منطقه کسب کرد. چون با در نظر گرفتن حمایت ۴۰ سنتی برای این رمز ارز می توان به این نتیجه رسید که بیس قیمتی در این ناحیه برای کاردانو شکل گرفته است. تحلیل گران امیدوار هستند که جهش قیمت اتریوم بعد از رویداد مرج، برای کاردانو هم در زمان بروزرسانی واسیل اتفاق بیفتد.

بروزرسانی واسیل

شرایط فنی آماده شده برای انجام بروزرسانی هارد فورک واسیل:

آماده سازی فنی برای بروزرسانی واسیل شامل سه شرط اصلی و اساسی می باشد. این سه شرط به صورت زیر می باشند:

  1. در شبکه ی اصلی کاردانو، تقریبا هفتاد و پنج درصد از بلاک های ایجاد شده در یک بازه ی زمانی مشخص epoch ( تقریبا ۵ روز )، به وسیله ی کاندیداهای نهایی نسخه ی نود واسیل تولید شده باشند. این شرط تقریبا با این قضیه در ارتباط می باشد که هفتاد و پنج درصد از کاربران برای سپرده گذاری در استخرهای SPO ها، از نسخه ی ۱.۳۵.۳ استفاده کرده باشند. در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که هر بازه ی زمانی ( epoch ) در بلاک چین کاردانو تقریبا ۵ روز طول می انجامد.
  2. تقریبا ۸۰ درصد از نقدینگی بلاک چین کاردانو، کیف پول های خود را متناسب با زنجیره ی جدید بروزرسانی کرده و ارتقا دهند.
  3. برنامه های غیر متمرکز مهم شبکه ی اصلی بلاک چین این موضوع را تایید کند که به نسخه ی جدید بروزرسانی شده اند.

بررسی شرایط انجام شده برای این بروزرسانی:

نسخه ی ۱.۳۵.۳ کاندیدای نهایی نرم افزار نودهای بلاک چین کاردانو انتخاب شده است. مطابق با اطلاعاتی که در صفحه ی سلامت شبکه ( Pool Tool ) در حال حاضر به دست آمده است، تقریبا ۹۳ درصد از بلاک های شبکه ی اصلی در بازه ی زمانی Epoch به وسیله ی نسخه ی جدید نرم افزار نودهای کاردانو ایجاد شده اند. این موارد همه بازگوی این هستند که شرط اول برای بروزرسانی واسیل برآورده شده است. در ارتباط با شرط دوم هم می توان گفت، تاکنون تمامی برنامه های غیر متمرکز برتر کاردانو که بر حسب TVL، ۱۰ برنامه بیشتر نیستند، به نسخه ی جدید یعنی ۱.۳۵.۳ ارتقا پیدا کرده و بروزرسانی شده اند. پس به صراحت می توان گفت که شرط دوم هم با این وجود برآورده شده است.

در مورد شرط سوم هم، صرافی بایننس که یکی از مهم ترین و معتبرترین صرافی های موجود در کل دنیا می باشد، این ارتقا را انجام داده است. تقریبا می توان گفت که ۱۲ صرافی دیگر هم در آستانه ی انجام این آپدیت برای بروزرسانی واسیل می باشند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که از لحاظ فنی، شرایط برای انجام بروزرسانی واسیل مهیا شده است.

آیا بروزرسانی واسیل می تواند موج صعودی بعدی بازار رمزارزها باشد:

همان گونه که قبلا هم به این موضوع اشاره شد، افزایش موج صعودی قیمت اتریوم پیش از رویداد مرج، موجب حرکت صعودی بازار رمز ارزها شد. به همین خاطر بیشتر تحلیل گران هم بر این باورند، این موضوع برای برای کاردانو هم پیش از بروزرسانی واسیل رخ دهد. برای بررسی عملکرد کاردانو در ماه آینده که بدانیم از اتریوم درخشان تر خواهد بود یا نه، باید یک سر به نمودار آدا و اتریوم در تایم فریم ۴ ساعته زد. با در نظر گرفتن آن نمودار، از زمان شکل گیری رالی صعودی اتریوم، این نمودار با شیب یک روند نزولی ۴۴ درصدی موجب کاهش ارزش خود شده بود.

ولی جدیدا، خطر روند نزولی ۴۴ درصدی با قدرت شکسته شده است. تحلیل گران منتظر یک پولبک قیمتی می باشند که موجب اوج گیری بیشتر قیمت کاردانو خواهد شد. این امر موجب خواهد شد که عملکرد اتریوم از کاردانو خیلی بهتر شود و بعد از آن قطعا قیمت کاردانو اوج خواهد گرفت. این قضیه با وجود این که جهت دلاری قیمت را مشخص نمی کند ولی در آینده ی نه چندان دور موجب بهبود عملکرد رمز ارزها خواهد شد.

این مطلب به هیچ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری نیست و صرفا تحلیل نویسنده آن است.

۳.۹/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =