بهترین زمان برای فروش رمزارزهامون چه زمانی است؟ - بلاگ - چنج کن

بهترین زمان برای فروش رمزارزهامون چه زمانی است؟

پیش‌بینی بهترین زمان برای فروش رمزارزها شاید امری دشوار به نظر برسد، اما دانستن چند استراتژی اساسی برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی، در بهبود فرآیند کسب سود تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

در طی چند سال گذشته، صنعت بزرگ و نظارت نشدۀ رمزارزها فرصت‌های کسب درآمد بسیاری را برای انبوه طرفداران خود ایجاد کرده و از سوی دیگر، برای برخی تازه‌واردان و کسانی که بیش از حد در معرض ریسک قرار می‌گرفتند نیز زیان‌های قابل توجهی به همراه داشته است.

خرید بیت‌کوین و دیگر رمزارزها در طی چند سال اخیر، به امری نسبتاً آسان بدل شده و دیگر در مسیر پذیرش آن به عنوان یک دارایی قابل سرمایه‌گذاری موانع مهمی مشاهده نمی‌شود. اخبار مربوط به صندوق‌های قابل سرمایه‌گذاری رمزارزی (ETFها)، برنامه‌های رمزارزی مربوط به بازنشستگی و استقبال مؤسسات مالی از رمزارزها در پرتفوی خود، فضایی نسبتاً مناسب را برای سرمایه‌گذاری‌های سودآور در این حوزه ایجاد کرده است. اما بهترین زمان برای فروش رمزارزها چه زمانی است؟

بسیاری بر این باورند که فروش هر دارایی، در مقابل خرید و سرمایه‌گذاری ان، می‌تواند امری چالش برانگیزتر باشد. در طی پروسه فروش، دلایل بسیاری از جمله ترسِ از دست دادن (FOMO) وجود دارند که می‌توانند در طرز تفکر فروشنده بسیار تأثیرگذار واقع شوند. زمانی که ارزش یک دارایی در حال افزایش باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است احساس کنند که می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر دارایی خود را ذخیره داشته و سود بیشتری از آن کسب کنند؛ اما در این میان، اگر قیمت ناگهان کاهش یابد، عدم فروش دارایی نیز به از دست رفتن سود منجر شده و حتی زیانی غیرقابل جبران را به همراه داشته باشد.

حباب دات (Dot.com)

اتفاقات مربوط به حباب بدنام دات.کام (Dot.com) در بازار سهام که از سفته‌بازی‌های بیش از حد شرکت‌های مرتبط با اینترنت در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی ناشی شده بود، به گوش بسیاری از فعالان بازارهای مالی آشناست. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که با افزایش ۴۰۰ درصدی ارزش سهام کسب و کارهای مربوط به این اتفاق توانستند دارایی‌های خود را بفروشند، به سودهای متحول‌کننده‌ای دست یافتند و این در حالی بود که از سوی دیگر، افرادی که در پی اعتقاد به احتمال رشد بیشتر بازار، منتظر ماندند، در طی سقوط بازار در ماه اکتبر سال ۲۰۰۲، تا ۸۰ درصد ضرر کردند.

نمودار اتفاقات مربوط به حباب دات.کام در سال ۲۰۰۴

اکنون نیز برخی از فعالان حوزه رمزارزها بر این باورند که این حوزه هیچ ارتباطی با اتفاقات حباب دات.کام ندارد و آمده است که بماند. اما با این حال، نوسانات بالا و سفته‌بازی‌هایی که چه در این صنعت و چه در کل فضای مالی صورت می‌گیرد، می‌تواند هر دارایی را تحت تأثیر قرار داده و به طور خاص خطرناک کند.

چهار قانون سرمایه‌گذاری

در کنارِ داشتنِ یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، برترین سرمایه‌گذاران بازارهای مالی قوانینی کلی را در مسیر هر گونه سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف معرفی کرده‌اند که می‌توانند در فضای رمزارزها نیز بسیار کاربردی واقع شوند؛ این قوانین عبارتند از:

  • تنها مقداری از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید. این امر عمدتاً به معنای آن است که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از کل سرمایه خود را در سرمایه‌گذاری‌ها وارد کنید.
  • از چیزی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، درک دقیق و درستی داشته باشید. توجه داشته باشید که با هیجانات مربوط به دارایی‌های مختلف درگیر نشوید و در چیزی سرمایه‌گذاری کنید که پایه و اساس خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، دارایی‌هایی که از پتانسیل تکنولوژیک خوبی برخودار هستند، گزینه‌های مناسبی جهت سرمایه‌گذاری خواهند بود.
  • اگر تریدر باتجربه‌ای نیستید، فقط دارایی‌های اصلی (مانند بیت‌کوین) را به مدت چند سال ذخیره کنید. این کار می‌تواند در کسب سودی مناسب بسیار تأثیرگذار واقع شود.
  • با توجه به اهداف خود، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. اهداف خرید و فروش خود را مشخص کنید و به برنامه‌ریزی خود پایبند بمانید.

البته واضح است که تمام این موارد در گفتار بسیار آسانند اما در عمل آنچنان هم ساده به نظر نخواهند رسید.

به عنوان یک سرمایه‌گذار، همه ما در جایی به FOMO دچار شده‌ایم؛ همه ما ممکن است در ابتدای مسیر، با تصور ثروتمند شدن تنها در یک شب، مقدار زیادی از سرمایه خود را در دارایی‌های پررسیک سرمایه‌گذاری کرده و اما در نهایت، پول قابل توجهی را هم از دست داده باشیم.

به هر طریق، دانستن پایه‌های اصلی مربوط به انجام معاملات می‌تواند برای کسانی که حوصله و صبر کافی برای کسب سود در درازمدت را ندارند، راه و چاره‌ای فراهم کند. اما باز هم سوال اصلی آن است که حتی در صورت هولد کردن، بهترین لحظه برای فروش دارایی‌ها چه زمانی فرا می‌رسد؟

همزمان با افزایش سطح پذیرش و ارزش حوزه رمزارزها در میان جوامع، هولد کردن نیز، به عنوان یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، محبوبیت بسیاری را به خود جلب کرده است. همچنین، پیشرفت‌های تکنولوژیک رمزارزها نیز، علی‌رغم نوسانات مداوم، از عوامل اصلی تقویت این حوزه  بوده و همین امر، یکی از عوامل اصلی قرارگیری بیت‌کوین در کنار طلا، در جایگاه یک دارایی مناسب جهت حفظ و ذخیره ارزش به شمار می‌رود.

بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار در حوزه رمزارزها چیست؟

طرفداران سرسخت بیت‌کوین‌های همواره اظهار داشته‌اند که هرگز بیت‌کوین‌های خود را نمی‌فروشند، زیرا معتقدند که این رمزارز، در نهایت به سیستم پولی جدید جهانی تبدیل خواهد شد. اگر شما هم به این موضوع معتقدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا جایی که می‌توانید در بازارهای نزولی خریداری کنید و مطمئن شوید که در دراز مدت، برای به ارث گذاشتن به اندازه کافی سرمایه جمع کرده‌اید.

یکی دیگر از استراتژی‌های محبوب در باب سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سایر رمزارزها، استفاده از میانگین هزینه دلاری (DCA) است. به طور معمول، به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه، تنها مبالغ اندکی را می‌توان مستقیماً به کیف پول رمزارزی واریز نمود؛ اما ارائه‌دهندگان خدمات رمزارزی و صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس (Coinbase) با راه‌اندازی سرویس DCA، این کار را برای مشتریان خود آسان کرده‌اند. به کمک DCA پول به راحتی از حساب بانکی خارج شده و به کیف پول‌های رمزارزی منتقل می‌شود.

همچنین، اگر طرفدار سرسختی برای بیت‌کوین نیستید، روش دیگری که می‌توانید در نظر داشته باشید آن است که این رمزارز برتر بازار یا هر دارایی رمزارزی دیگر را برای مدت طولانی هولد کنید اما در این میان، همراه با افزایش ارزش دارایی خود، آن را به صورت پله‌ای و برنامه‌ریزی شده به فروش برسانید.

طرح پس‌انداز بیت‌کوین

یکی از مدافعان محبوب بیت‌کوین و نیز حریم خصوصی و همچنین مدیر فنی و هم‌بنیان‌گذار کاسا (Casa)، جیمز لوپ (James Loop)، در سال ۲۰۱۳، بستری را با مضمون «طرح پس‌انداز بیت‌کوین» طراحی نمود تا در ایجاد یک استراتژی مبتنی بر شرایط، با احتساب میزان سود بر اساس قیمت‌های احتمالی آتی بیت‌کوین، به سرمایه‌گذاران کمک کند.

بر اساس مقاله rpietila در فوروم بیت‌کوین‌تاک به نام یک طرح پس‌انداز منطقی و ساده برای بیت‌کوین، این طرح به منظور کمک به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در جلوگیری از پیش‌آمد اشتباهات غیرقابل جبران – از جمله خرید در سقف یک چرخه و فروش در کف – کمک کند. در سال ۲۰۱۳، سرمایه‌گذاران بسیاری توانستند سودهای کلانی را با فروش بیت‌کوین به دست آورند، اما با این حال، بسیاری از خریداران بیت‌کوین نیز با فروش پیش از موعد دارایی‌های خود، پول زیادی را از دست دادند.

همانطور که در این مقاله ذکر شده، هدف از ارائه این طرح، «یادگیری روش‌های کمتر نگران شدن و  بیشتر همسو شدن با نوسانات» و تسهیل فرآیند تنظیم اهدافی معین برای تجربه کردن معاملاتی سودآور با فروش بیت‌کوین است. به این ترتیب، با آغاز معاملات با سرمایه‌گذاری اولیه، هر فردی قادر خواهد بود که تعداد چرخه‌ها یا لایه‌های قیمتی موجود پیش از رسیدن به قیمت ایده‌آل برای فروش را پیش‌بینی و قیمت مورد نظر خود را تعیین کنید.

در سرمایه‌گذاری اولیه، نرخ اولین مبادله مربوط به خرید بیت‌کوین و مضرب چرخه (که به عنوان مثال، سرمایه اولیه شما را دو یا سه برابر می‌کند) تعیین گردیده و فرآیند، با مشخص شدن خط سیر (یا همان درصد سود نهایی) مد نظر، به پایان می‌رسد.

در این زمینه، درگیر شدن با این فرآیند و درک آنکه «آیا این استراتژی می‌تواند به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را بر اساس قیمت‌های بالقوه و در عین حال احتمالی که ممکن است بیت‌کوین در آینده به آن برسد، تنظیم کنید»، از پیشنهاداتی است که همواره با آن روبه‌رو خواهید شد. به هر صورت، بهتر است پیش از شروع هر بازی، با زمین بازی خوب آشنا شوید!

رمزارز خود را در چه زمانی بفروشیم؟

علی‌رغم اینکه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که چرخه چهار ساله بیت‌کوین پس از هاوینگ سال گذشته شکسته شده، به نظر می‌رسد که هنوز هم می‌توان بازارهای نزولی و گاوی این رمزارز را به نوعی به این رویداد مرتبط دانست. روند بیت‌کوین هرگز به صورت ثابت صعودی یا نزولی نبوده و نیست. بنابراین، دانستن بهترین زمان برای خرید می‌تواند به برنامه‌ریزی و تعیین زمان فروش نیز کمک کند.

کل بازار رمزارزها همیشه به حرکات بیت‌کوین وابسته است. همچنین، با وجود آنکه در حال حاضر، ۲۰ درصد از سرمایه بازار به اتریوم و ۴۰ درصد آن نیز توسط تعداد بی‌شماری از رمزارزها – که ممکن است طی چند ماه یا سال آینده ناپدید شوند – تشکیل شده، تسلط بیت‌کوین بر این بازار همچنان بیش از ۴۰ درصد است.

داشتن یک هدف واضح احتمالاً اولین قدم و در حقیقت همان استراتژی کوچکی است که به شما کمک می‌کند تا به سمت مقصدی معین حرکت کنید. داشتن یک هدف خاص برای سرمایه‌گذاری، مانند پرداخت بدهی‌ها، پس‌انداز برای خریدهایی بزرگ مانند خرید یک خانه، یا تأمین هزینه تحصیل فرزندان، همیشه انگیزه لازم برای پیگیری و پایبند ماندن به برنامه‌ریزی را فراهم می‌کند.

افزایش دو یا سه برابری ارزش دارایی‌ها نسبت به قیمت خرید، به ویژه اگر مدت زیادی طول بکشد، ممکن است شما را به فکر فروش دارایی‌ها، یا حداق بخشی از آن‌ها بیندازد. در این صورت، شما می‌توانید کل مقدار سرمایه اولیه و یا معادل با ۵ تا ۱۰ درصد از کل دارایی خود را به فروش برسانید.

حالت دیگری که در آن باید فروش دارایی‌های خود را در نظر بگیرید، زمانی است که اخبار فاندامنتال مربوط به دارایی‌ها دیگر معتبر نباشند، روند توسعه دارایی‌ها کند شده باشد یا اصلاً توسعه‌ای اتفاق نیفتد، و یا اعتماد خود را به پروژه از دست داده باشید. در این صورت، در عین تلاش برای فروش با قیمت مناسب، کاهش زیان نیز باید دغدغه اصلی شما باشد.

مراقب طراح‌های پامپ و دامپ باشید

هر روز فرصت‌های جدیدی در حوزه رمزارزها به وجود می‌آید، اما به جرأت می‌توان گفت که بیشتر آن فرصت‌ها بسیار خطرناک هستند و ممکن است در صورت تلاش برای به دست آوردن آن‌ها، حتی تمام پول خود را از دست بدهید؛ بسیاری از این فرصت‌ها را پروژه‌هایی تشکیل می‌دهند که با هدف راه‌اندازی طرح‌های پامپ و دامپ (P&D) ایجاد شده‌اند و ممکن است بعد از یک صعود ناگهانی، نسبت به ارزش اولیه خود تا ۹۰ درصد نزول کنند. با این حال، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های قوی و در نظر گرفتن قانون شماره یک (: تنها مقداری از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید) همواره به جلوگیری از زیان‌های غیرقابل جبران کمک خواهد کرد.

همچنین، همواره باید کل بازار رمزارزها را دنبال کنید، قدم از آن فراتر بگذارید و عوامل خارجی کلان، مانند جنگ‌های قریب الوقوع، بیماری‌های همه‌گیر و غیره که ممکن است بر ارزش دارایی شما تأثیر بگذارند را به بهترین شکل درک کنید. کاهش قیمت در صورت رخداد چنین حوادثی، بسیار با سقوط یک پروژه در پی شکست آن متفاوت خواهد بود. درک این تفاوت، نکته‌ای ضروری برای جلوگیری از فروش از روی ترس است که ممکن است بعداً پشیمانی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وضعیت‌ها و شرایط شخصی، بازاری و یا فاندامنتالی، همگی می‌توانند در تصمیمات شما برای فروش یا عدم فروش یک دارایی رمزارزی نقش داشته باشند. با این حال، اگر در طی فرآیند سرمایه‌گذاری، پروژه‌های برتر و قدرتمند موجود در بازار را انتخاب کنید، پس‌اندازهای اصلی خود را به خطر نیندازید، و کمی صبر و حوصبه به خرج دهید، ممکن است در درازمدت درآمدی شگفت‌انگیز را دریافت کنید.در آخر نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات، انجام یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت مناسب و هولد کردن دارایی‌ها تا حتی چند سال، می‌تواند به عنوان بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری تلقی شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 4 =