تأثیر Chainalysis در بازرسی‌های دقیق رمزارزی و بلاکچینی - چنج کن

تأثیر Chainalysis در بازرسی‌های دقیق رمزارزی و بلاکچینی

خدمات چینالیسیس

چینالیسیس (Chainalysis) شرکتی است که با ارائه نوعی ابزار ردیابی بلاکچینی به سازمان‌های قانون‌گذار مالی و دولتی، به تحقیقات آن‌ها در زمینه جرایم مالی و پولشویی کمک می‌کند.

حوزه رمزارزها، بدون شک به سطح اعتماد و شفافیت بالایی نیاز دارند و هدف چینالیسیس نیز در همین راستا، ایجاد برخی مقررات ضد پول‌شویی (AML) شفاف‌تر در معاملات رمزارزی است تا دستیابی به این اصول را امکان‌پذیرتر سازد. اما چه کسی از چینالیسیس استفاده می‌کند؟

زمانی که در سال ۲۰۱۵ و در بحبوحه مشکلات مربوط به سایت دارک‌نت سیلک رود (Silk Road) دو مامور سرکش FBI مقادیری بیت‌کوین (BTC) را به سرقت بردند، چینالیسیس به طور ناگهانی در سرتیتر اخبار مشاهده شد. چینالیسیس یک پلتفرم جمع‌آوری دادۀ مبتنی بر فناوری بلاکچین است که به بخش‌های دولتی و تجاری کمک می‌کند تا استفاده غیرقانونی از رمزارزها را شناسایی و از آن جلوگیری کنند. این شرکت در سال ۲۰۱۴ توسط دو بنیان‌گذار آن، یعنی جاناتان لوین (Jonathan Levin) و مایکل گروناجر (Michael Gronager) تأسیس شد.

این شرکت مستقر در نیویورک که تا کنون خدمات خود را در ۶۰ کشور جهان نیز گسترش داده است، خدمات مختلفی از جمله خدمات نرم‌افزاری، خدمات مدیریتی داده‌محور و خدمات تحقیقاتی بسیاری را به سازمان‌های دولتی، صرافی‌ها، مؤسسات مالی، بیمه‌ها و شرکت‌های امنیت سایبری ارائه نموده است.

داده‌های چینالیسیس به طور کلی، به منظور تقویت مجموعه‌ای از ابزارهای انطباقی، تحقیقاتی و اطلاعاتی مرتبط با بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند که به حل برخی از پرمخاطب‌ترین پرونده‌های جنایی در جهان و فراهم آوردن امکان دسترسی امن مصرف‌کنندگان به دارایی‌های مجازی کمک کرده است.

فناوری‌های جدید و انقلابی رمزارزها، درهایی به یک بازار نوظهور را به روی جهان باز کرده‌اند، اما آیا این نوآوری‌ها همواره قابل اعتمادند؟ اینجاست که چینالیسیس، با ایجاد شیوه‌های حسابرسی جدید، نقش مهم‌تری را در این حوزه ایفا می‌کند تا بازار رمزارزها بتواند در مسیری صاف و ساده‌تر به رشد خود ادامه دهد.

محصولات چینالیسیس

چینالیسیس پنج محصول مختلف را در زمینه نظارت بر دارایی‌های رمزارزی، طراحی و راه‌اندازی کرده است که عبارتند از چینالیسیس بیزینس دیتا (Chainalysis Business Data)، چینالیسیس کِی‌وای‌تی (Chainalysis KYT)، چینالیسیس کریپتوز (Chainalysis Kryptos)، چینالیسیس مارکت اینتل (Chainalysis Market Intel) و چینالیسیس ری‌اکتور (Chainalysis Reactor).

چینالیسیس بیزینس دیتا (Chainalysis Business Data)

چینالیسیس بیزینس دیتا، لایه‌ای از هوش مبتنی بر رفتار مشتری (Customer Intelligence) را به شرکت‌های رمزارزی ارائه نموده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد و احساسات کاربران و مشتریان پلتفرم خود را بهتر درک کنند، محصولات خود را متناسب با درخواست ‌ها و نیازهای هر کدام از مشتریان و به صورت ویژه ارائه نمایند و تجربه کاربری بستر خود را ارتقاء دهند.

این محصول همچنین، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بهترین روش‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و تاثیرگذارترین راه‌های موجود در مسیر رشد کسب‌وکار خود را پیدا کنند. این داده‌ها نیز به طور منظم آپدیت و به‌روز می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که تنظیمات مربوطه در پاسخ به نیازهای اکوسیستمِ در حال تغییر، به بهترین شکل برقرار شوند.

استفاده از یک مخزن داده ساده نیز در این محصول کمک خواهد کرد تا هر کاربر بتواند اطلاعات فعلی را به منظور دستیابی به بینشی عمیق‌تر و یا ایجاد گزارش‌های سفارشی چینالیسیس به داده‌های پیشین خود بیفزاید و بر اساس مجموعه‌ای از داده‌های مختلف در مورد اهداف خود تصمیم‌گیری کند.

چینالیسیس کِی‌وای‌تی (Chainalysis KYT)

با استفاده از محصول کی‌وای‌تی (KYT) یا همان احراز تراکنش چینالیسیس، شرکت‌ها می‌توانند عملیات دستی را به صورت خودکار درآورده، به هنجارهای محلی و بین‌المللی پایبند مانده و به نحوی ایمن با خدمات معاملاتی صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و پلتفرم‌های توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تعامل داشته باشند.

چینالیسیس کی‌وای‌تی، بر تراکنش‌های مربوط به تمام دارایی‌های رمزارزی نظارتی مستمر دارد و می‌توان از آن برای شناسایی الگوهای رفتاری پرخطر استفاده نمود. این محصول همچنین، مسدودسازی سپرده‌های هکرها را نیز میسر می‌سازد و به کمک آن، می‌توان تمام حساب‌های مبتنی بر شبکه اتریوم و تمام آدرس‌های کنترل شده توسط نهادهای متمرکز را به منظور کشف هر نوع فعالیت‌ مجرمانه به صورت لحظه‌ای بررسی نمود.

علاوه بر این، امکان فعال کردن اعلان‌های فوری مربوط به قوانین AML در حساب شرکت‌ها نیز در این محصول فراهم شده تا کاربران بتوانند در رعایت قوانین از سوی حوزه رمزارزی به افسرانِ پول‌شویی  کمک کنند.

چینالیسیس کریپتوز (Chainalysis Kryptos)

قابل اعتمادترین داده‌های بلاکچینی شرکت چینالیسیس که توسط سازمان‌های رمزارزی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، داده‌های مبتنی بر معیارهای عمیق درون‌زنجیره‌ای چینالیسیس کریپتوز هستند. این ابزار می‌تواند رفتار بیش از ۶۵۰۰ سرویس خدماتی-رمزارزی، ازجمله پلتفرم‌های Kraken یا Gemini را ارزیابی کند و به این ترتیب کاربران را قادر می‌سازد تا در مورد شرکت‌های رمزارزی که با آن‌ها تعامل دارند قضاوتی آگاهانه داشته باشند.

با استفاده از ابزار نظارت بر رمزارز چینالیسیس کریپتوز، ریسک قرار گرفتن ارائه‌دهندگان خدمات رمزارزی در معرض فعالیت‌های مبتنی بر دارک‌نت‌ و حوزه‌های تحریم شده قضایی نیز قابل ارزیابی خواهد بود.

چینالیسیس مارکت اینتل (Chainalysis Market Intel)

چینالیسیس مارکت اینتل به کمک شفافیت بلاکچین، با جمع‌آوری و انتشار داده‌ها به صورت فوری و لحظه‌ای، دیدگاه‌هایی منحصربه‌فرد در راستای سرمایه‌گذاری و اتخاذ تصمیم‌های تحقیقاتی در حوزه رمزارزها را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

مجموعه داده‌های اختصاصی که شرکت چینالیسیس از سال ۲۰۱۴ تا کنون، به طور پیوسته و با ردیابی فعالیت‌های رمزارزی صدها شرکت و تشخیص ارتباط میان این فعالیت‌ها با داده‌های دنیای واقعی، جمع‌آوری کرده، پایه و اساس اندازه‌گیری‌های ابزار چینالیسیس مارکت اینتل را تشکیل می‌دهد. با استفاده از این محصول، هر نهاد ثبت شده و دارای مدرکی، قابل بررسی خواهد بود و همین امر نیز چشم‌اندازی جامع از کل محیط رمزارزها را به کاربران ارائه می‌دهد.

چینالیسیس ری‌اکتور (Chainalysis Reactor)

ری‌اکتور (Reactor)، نوعی نرم افزار تحقیقاتی است که تراکنش‌های رمزارزی را به نهادهای دنیای واقعی لینک می‌کند. چینالیسیس ری‌اکتور، رفتارهای مجرمانه و غیرقانونی مانند جابه‌جایی‌های مربوط به سرمایه‌های رمزارزی به سرقت رفته، تراکنش‌های مبتنی بر NFTها و وام‌های فوری را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد.

به عنوان مثال در بررسی تراکنش‌های یک کیف پول، ری‌اکتور جستجوی خود را با استفاده از شناسه‌ها انجام می‌دهد تا تعیین کند چه کسی کیف پول مورد بررسی را با وارد کردن یک آدرس رمزارزی و اسکن خودکار آن از طریق هزاران فوروم در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دارک‌نت، کنترل می‌کند.

هنگامی که نهاد مورد بررسی تراکنش جدیدی را انجام دهد، چینالیسیس با ارسال یک سیگنال کاربران را قادر می‌سازد تا رمزارزها را از طریق یک رابط بصری مشاهده نموده و آن‌ها را بررسی کنند. علاوه بر این، بازرسان نیز می‌توانند با استفاده از مسیریابی خودکار، تحقیقات خود را آغاز کرده و با به اشتراک‌گذاری مستقیم نمودارها، دانلود داده‌های خام برای ثبت کامل یافته‌های خود و یا تنظیم یک «ساعت» برای نظارت بر تراکنش‌های آینده، به روند تحقیقات خود نظم و ترتیب ببخشند.

هزینه دریافت گواهینامه چینالیسیس

هزینه لازم برای دوره‌های آموزشی مجازی و یا خصوصی گواهینامه چینالیسیس، در حال حاضر به ترتیب از مبلغ ۷۹۹ تا ۹۹۹ دلار در نظر گرفته شده است.

در چینالیسیس، گزینه‌های مختلفی جهت صدور گواهینامه برای افراد  وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از فاندامنتال‌های رمزارزی (Cryptocurrency Fundamentals)، چینالیسیس ری‌اکتور (Chainalysis Reactor) و چینالیسیس کِی‌وای‌تی (Chainalysis KYT). گواهینامه فاندامنتال‌های رمزارزی چینالیسیس مختص افرادی است که به تازگی به صنعت رمزارزها وارد شده‌اند.

گواهینامه چینالیسیس ری‌اکتور، یا به عبارتی CRC، نیز متخصصین را به دانش و توانایی‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل و ردیابی تراکنش‌های بیت‌کوین مجهز می‌کند. گواهینامه چینالیسیس کِی‌وای‌تی نیز به فعالان این حوزه دانش و مهارت‌های لازم جهت استفاده از محصول کِی‌وای‌تی شرکت چینالیسیس (که پیش‌تر معرفی شد) را ارائه می‌کند.

گواهینامه متخصص تحقیقات چینالیسیس یا CISC، یک کارگاه مطالعاتی پیشرفته‌ را شامل است که مطالبی در باب نحوه انجام تحقیقات مربوط به تاکتیک‌ها و فناوری مبهم‌سازی را به «کاربران قدرتمند» ری‌اکتور که گواهی‌نامه CRC را دریافت کرده‌اند، ارائه می‌دهد. این کارگاه دو روزه بر گسترش و تقویت متودولوژی دوره CRC و دانش فعال به‌دست‌آمده از این دوره سه ماهه تمرکز داشته و میزان استفاده روزانه از ری‌اکتور را نیز افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است، آموزش خصوصی دوره CRC نیز دو روز آموزش حضوری، وعده‌های غذایی، متریال‌های آموزشی شخصی‌سازی شده، یک آزمون و یک ساعت استراحت برای شرکت‌کنندگان را شامل می‌شود. دوره آموزشی مجازی CRC نیز به همین ترتیب، متریال‌های آموزشی شخصی‌سازی شده، دو روز وبینار آموزشی مجازی و یک آزمون را شامل است.

چگونگی استفاده از چینالیسیس با هدف دستیابی به امنیت و انطباق در کسب‌وکارهای رمزارزی

کسب‌وکارهای رمزارزی، می‌توانند به منظور استفاده کارکنان خود از دوره‌های آموزشی CRC، CISC یا KYT، نرم‌افزار چینالیسیس را در بستر و شبکه داخلی خود پیاده‌سازی کنند.

با توجه به پیامدهای گسترده قانون‌گذاری‌های مربوط به حوزه رمزارزها و سرعت سرسام‌آور نوآوری در این فضا، اکنون زمان آن رسیده تا حوزه رمزارزها نیز به منظور ایجاد چارچوب‌های نظارتی جدید و کارآمدتر، با مقامات و قانون‌گذاران همکاری کند.

سازمان‌هایی که می‌خواهند به امنیت و انطباق برای کسب‌وکارهای رمزارزی دست یابند، می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار تحقیقاتی-رمزارزی چینالیسیس، کارمندان خود را از گواهینامه‌های CRC، CISC یا KYT برخوردار سازند.

این نرم‌افزار منطبق با رمزارزها، به صرافی‌ها و به طور کل فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک می‌کند تا قوانین محلی را درک نموده و از آن‌ها پیروی کنند. متخصصان و بازرسان چینالیسیس نیز می‌توانند به تیم‌های پشت پروژه‌های مختلف رمزارزی حتی در پیمایش پیچیده‌ترین تحقیقات و فرآیندهای توسعه یک برنامه منطبق با قانون کمک کنند.

چینالیسیس در کوین‌بیس و بایننس

صرافی‌های رمزارزی بزرگ کوین‌بیس و بایننس نیز هر دو، برای نظارت بر تراکنش‌های رمزارزی و مطابقت با مقررات ضد پول‌شویی (AML)، از نرم‌افزار چینالیسیس استفاده می‌کنند.

کوین‌بیس که به دلیل رعایت مقررات، امنیت بسیار بالا، سهولت در استفاده و تمرکز بر سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از بزرگترین بسترهای رمزارزی برای سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود، در امر اجرای قوانین و مقررات AML از نرم‌افزار چینالیسیس استفاده کرده است.

صرافی بایننس نیز یک برنامه انطباقی (با قوانین) را به کمک چینالیسیس راه‌اندازی نمود تا با یک راه حل نظارتی دقیق مبتنی بر بلاکچین، فاز بعدی توسعه خود را آغاز کند. بایننس نیز به کمک نرم‌افزار چینالیسیس، از رعایت قوانین AML در بستر خود اطمینان حاص می‌کند. به این ترتیب، باز کردن حساب‌های بانکی برای شرکت‌های رمزارزی مشابه بایننس، بسیار آسان‌تر خواهد بود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =