زمین‌های مجازی، حوزه موردعلاقه جدید سرمایه‌گذاران املاک - وبلاگ

زمین‌های مجازی، حوزه موردعلاقه جدید سرمایه‌گذاران املاک

زمین‌های مجازی متاورس چه هستند؟

زمین‌های مجازی، به عنوان فضاهایی در نظر گرفته می‌شوند که هر کس می‌تواند از طریق دوربین‌های واقعیت مجازی و یا حتی از طریق صفحه نمایش خود به آن‌ها وارد شود و با دیگر دوستان خود معاشرت کند.

زمین‌های مجازی، به معنای دقیق کلمه، قطعه زمین‌هایی دیجیتالی در یک فضای سه‌بعدی آنلاین هستند که کاربران می‌توانند با آواتارهای (شخصیت‌های سه بعدی بازسازی شده یا ساختگی) آنلاین خود به آن‌ها وارد شده و دنیایی همه‌جانبه را تجربه کنند. زمین‌های مجازی بسته به متاورس‌های انتخابی کاربر، مزایا و معایب مختلفی دارند؛ به عنوان مثال، برخی از زمین‌های متاورسی ممکن است در مجاورت زمین‌های چمنی با چشم‌اندازهایی زیبا قرار گرفته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در کنار یک مرکز خرید مجازی بنا شده باشند.

در این میان، علاقه‌مندان جهان دیجیتال نیز از بنگاه‌های املاک و مستغلات متاورسی انتظار دارند که از خانه‌های مجازی پشتیبانی کنند؛ فضاهایی که کاربران می‌توانند همانند بازی The Sims، هر آنچه را که دوست دارند برای خود بسازند. در فضاهای متاورسی، کاربران خانه‌هایشان را بر اساس سلایق خود به گونه‌ای تزئین می‌کنند تا بهترین محل را، به عنوان یک پاتوق مجازی، برای خود ایجاد کرده و همچنین دوستان خود را از هر کجای دنیا به آن دعوت نمایند.

برندهای مختلف نیز همچنین از زمین‌های مجازی برای سازماندهی کنسرت‌های خانگی یا رویدادهای معرفی محصول و امثال این  موارد استفاده می‌کنند؛ چیزی که به نظر می‌رسد با وجود ویروس کرونا امری مهم به نظر برسد. لازم به ذکر است، این رویدادها و به عنوان مثال، کنسرت‌های مجازی محدودیت جمعیتی ندارد و مردم را قادر می‌سازد تا بدون نگرانی در مورد کمبود جا و یا ایمنی، هنرمندان مورد علاقه خود را گرد هم بیاورند و از آثارشان لذت ببرند.

علت سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در زمین‌های مجازی چیست؟

سرمایه‌گذاران، از آنجا که دنیای دیجیتالی را به عنوان آینده تکنولوژیک جهان در نظر می‌گیرند، میلیون‌ها دلار را برای خرید و سرمایه‌گذاری در زمین‌های مجازی خرج می‌کنند. شرکت‌های رمزارزی نیز در این میان، انتظار دارند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، میلیون‌ها نفر به سمت املاک مجازی تمایل یابند و با امید کسب سرمایه‌ای بزرگ، در زمین‌های مجازی سرمایه‌گذاری کنند. این روش بسیار شبیه به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در دنیای واقعی است؛ جایی که سرمایه‌گذاران، زمین‌هایی را در مناطق در حال توسعه خریداری می‌کنند تا در آینده و با افزایش ارزش و قیمت این زمین‌ها، آن‌ها را دوباره به فروش برسانند.

علاوه بر این، طبق گزارش شرکت مدیریت دارایی‌های رمزارزی، گری‌اسکیل (Grayscale)، با توجه به آن که ارزش دارایی‌های دیجیتالی به احتمال زیاد، در آینده نزدیک، به یک تریلیون دلار نیز خواهد رسید، سرمایه‌گذاران نیز قصد دارند قطعاتی از زمین‌های مجازی را مشابه سهام و املاک سنتی، احتکار کنند.

ارزش زمین‌های مجازی چگونه افزایش می‌یابد؟

ارزش پیشنهادی زمین‌ها در دنیای مجازی همانند دنیای واقعی است؛ املاک باارزش‌تر اغلب در نزدیکی مغازه‌ها و مناطقی هستند که مردم برای زندگی در آن‌ها حاضرند اجاره بیشتری بپردازند.

البته ارزش زمین‌های مجازی تنها در صورتی افزایش می‌یابد که این حوزه توسعه یافته و مردم بسیاری نیز به حوزه متاورس وارد شوند؛ همین امر دلیلی بر آن است که نسبت به این نوع سرمایه‌گذاری شک و تردیدهای بسیاری وجود داشته باشد. سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در زمین‌های مجازی، نوعی ریسک بزرگ به شمار می‌روند، اما بی‌اساس هم نیستند.

به هر طریق، تا کنون افراد مشهور بسیاری به دلایل مختلف، خرید زمین‌های مجازی را در اولیت‌های سرمایه‌گذاری خود قرار داده‌اند. برخی سلبریتی‌ها، از جمله اسنوپ‌داگ، برای پیشی گرفتن از روند و یا به دلیل سرگرم کننده بودن این کار، زمین‌های مجازی را خریداری نموده و برخی دیگر مانند دوقلو‌های وینکل‌ووس، در راستای اهداف آموزشی خود در این زمین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند (برداران وینکل‌ووس، به منظور ایجاد نمایشگاه‌هایی برای ارائه آموزش در مورد رمزارزها و متاورس به دیگران، زمین‌های مجازی خود را خریداری کرده‌اند).

به این ترتیب، طرفداران متاورس این فرصت را دارند که در کنار ستارگان مورد علاقه خود، املاکی متاورسی را خریداری کنند که البته برای این کار، مبالغ بالایی را هم پرداخت خواهند کرد. در این بازار همچنین، برخی افراد که به سرمایه‌گذاری در املاک مجازی علاقه‌مند هستند، بر اساس دیدگاه صعودی خود نسبت به این حوزه، بر احتمال ارزشمندتر شدن زمین‌های خود در طول زمان، شرط‌بندی می‌کنند. به این ترتیب، احتمال افزایش ارزش زمین‌های مجازی نیز یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری افراد در این حوزه به شمار می‌رود.

در واقع، در برخی بسترهای متاورسی مانند PolkaCity، صاحبان املاک مجازی می‌توانند از طریق نرخ‌های بهره سالانه درآمدی غیرفعال کسب کنند. البته، متأسفانه، ویژگی کسب درآمدی غیرفعال در تمام پروژه‌های متاورسی وجود ندارد و سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی که سوددهی در آن‌ها تنها یک احتمال باشد، همیشه به عنوان یک ریسک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، این تنوع در روش‌های کسب درآمد نیز همواره دلیلی محکم بر انجام تحقیقات عمیق پیش از سرمایه‌گذاری است.

چطور در متاورس، املاک مجازی را خریداری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در املاک مجازی، همانند دنیای واقعی، مستلزم تحقیقات و حدس و گمان‌های بسیار است.

البته یادگیری نحوه خرید املاک مجازی در متاورس بسیار ساده است. فرآیند خرید املاک مجازی، با بررسی پروژه‌های مختلف متاورسی و انتخاب بهترین گزینه آغاز می‌شود.

اکثر پروژه‌های متاورسی در بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده‌اند، بنابراین، اغلب بهتر است برای شروع، یک کیف پول مبتنی بر اتریوم، مانند متامسک را برای خود راه‌اندازی کنید. این نوع پروژه‌ها، از جمله Sandbox و Decentraland، املاک و دارایی‌های مشابه را به صورت NFT ارائه می‌کنند و از این رو، کاربران نیز می‌توانند هر کدام از این دارایی‌ها را از طریق بازارگاه NFT هر پروژه خریداری نمایند.

همانند دنیای واقعی، کاربران می‌توانند برای خرید هر ملک مجازی، قیمت‌های پیشنهادی خود را در این بازارگاه‌های NFT ثبت کنند و مسلماً، پذیرفتن هر پیشنهاد بر عهده فروشنده خواهد بود. با این حال، پس از پذیرفته شدن یک پیشنهاد، NFT مربوطه به طور خودکار و از طریق یک قرارداد هوشمند، از کیف پول فروشنده به کیف پول خریدار منتقل می‌شود و همین امر، نشانگر تغییر در مالکیت دیجیتالی NFT و به عبارتی، ملک مجازی مربوط به آن NFT است.

در هنگام بررسی هر زمین در پروژه‌ای مانند Decentraland، می‌توانید از نقشه تهیه شده در درون این بازی، برای شناخت ارزش هر منطقه استفاده کنید. برخی از املاک باارزش‌تر در Decentraland در کنار میدان‌ها و مناطق پرجمعیت مشابه قرار دارند و این در حالی است که قطعات دور از این نواحی، معمولاً از ارزش کمتری برخوردارند.

مشاوران املاک متاورسی چه هستند؟

آژانس‌های املاک متاورسی، واسطه‌هایی هستند که با توجه میزان عدم آگاهی سرمایه‌گذاران در این فضا، خرید زمین‌های مجازی را برای این افراد تسهیل می‌کنند.

برخی از سرمایه‌گذاران املاک مجازی از مشاوران املاک متاورسی برای یافتن ملکی متناسب با شرایط مالی خود استفاده می‌کنند. به هر حال، تمام سرمایه‌گذاران به زندگی و توسعه حوزه‌های فعالیت خود در دنیای متاورس علاقه‌مند نیستند؛ به نحوی که حتی بسیاری از افراد، تنها قصد دارند در یک زمین سرمایه‌گذاری کنند و پس از مدتی آن را برای کسب سود به فروش برسانند.

هدف اصلی مشاوران و آژانس‌های متاورسی آن است که با حذف جنبه‌های بالقوه طاقت‌فرسای رمزارزها، از جمله مدیریت کیف پول‌های مختلف و کارمزدهای بالای شبکه‌های بلاکچینی، امکان خرید املاک مجازی را برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر نمایند. این آژانس‌های املاک مجازی، خرید و فروش املاک مجازی، توسعه زمین‌های متاورسی، مشاوره و برخی عملیات مشابه را تسهیل می‌کنند و همچنین به کمک آن‌ها حتی می‌توان زمین‌های مجازی را اجاره کرد؛ این امر نیز، اهدافی مانند میزبانی رویدادهای گوناگون را برای  شرکت‌ها و یا سرمایه‌گذاران مختلف بسیار آسان می‌سازد.

اما در عین حال که برخی از سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که یافتن و مدیریت زمین‌های مجازی ارزشمند خود را با کمک یک آژانس املاک متاورسی به انجام رسانده‌اند، شایان ذکر است که این حوزه نیز هنوز بسیار پرریسک است. بسیاری از این آژانس‌ها در یک ناحیه قانونی  خاکستری فعالیت می‌کنند؛ به این معنا که اگر یک آژانس نتواند به شما کمک کند یا پول شما را به نحوی هدر دهد، در نهایت برای بازگرداندن سرمایه از دست رفته کار زیادی از شما برنمی‌آید.

رونق اخیر حوزه املاک متاورسی تا کجا دوام خواهد آورد؟

بر کسی پوشیده نیست که سرمایه‌گذاران تا کنون میلیون‌ها دلار را در املاک و زمین‌های متاورسی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما آیا تمام این سرمایه‌گذاری‌ها بر پایه یک طرز فکر انجام شده‌اند؟

با وجود آنکه از همان ابتدا، علاقه بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های پررسیک متاورسی وجود داشته، از زمان راه‌اندازی پروژه‌هایی مانند Decentraland و یا تغییر نام شرکت فیس‌بوک به متا، این حوزه توجهات بیشتری را هم به خود جلب کرده است. با وجود آنکه فیس‌بوک در پی تغییر نام خود با نقدهای بسیاری نیز مواجه شده، نمی‌توان دسترسی بیشتر این بستر رسانه‌ای اجتماعی به محتویات متاورسی با دوربین‌های واقعیت مجازی Oculus را پس از این تغییر نام منکر شد.

در میان تمام پروژه‌های مبتنی بر ویژگی‌های متاورس، می‌توان به سرمایه‌گذاری ۲.۴۳ میلیون دلاری شرکت املاک مبتنی بر NFT «گروه متاورس» (The Metaverse Group) در راستای گسترش صنعت مد دیجیتال در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ اشاره نمود. همچنین، در اوایل سال ۲۰۲۲ نیز،  کمپانی مایکروسافت، به منظور گسترش فعالیت‌های خود در متاورس، مبلغی معادل با ۶۸.۷ میلیارد دلار را در شرکت Activision Blizzard (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های گیمینگ در جهان) سرمایه‌گذاری نمود. حتی در پی اظهاریه تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل، مبنی بر پتانسیل‌های بزرگ متاورس، به نظر می‌رسد که این شرکت نیز اکنون به دنبال راهی برای ورود به حوزه متاورس است.

به همین ترتیب، هر یک از این شرکت‌ها نیز، مطمئناً زمین‌های مجازی را در کنار دیگر پیمایش‌های متاورسی خود مورد بررسی قرار خواهند داد. در نهایت، پیش‌بینی دقیق اینکه همه چیز چگونه پیش خواهد رفت و اینکه آیا کسب‌وکارهای بزرگ تا پیش از این در مورد متاورس اشتباه کرده‌اند یا خیر، غیرممکن است؛ اما با این حال، نمی‌توان حجم سرمایه‌ای که در مسیر دستیابی به چشم‌اندازهای این حوزه صرف می‌شود را نیز نادیده گرفت.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =