علت سقوط قیمت LUNA و UST چه بود؟ - بلاگ - چنج کن

علت سقوط قیمت LUNA و UST چه بود؟

با حمام خون اخیر حوزه رمزارزها، اکثر توکن‌ها و کوین‌های این حوزه در این هفته تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته‌اند. اما در این میان، یکی از پروژه‌های مهم رمزارزی یعنی LUNA در طی هفت روز گذشته بیش از ۹۹ درصد کاهش شارپ را در قیمت خود تجربه کرده و ارزش استیبل‌کوین ترا یو‌اس‌دی (UST) نیز بیش از ۷۸ درصد کاهش یافت و سپس برخی از سطوح بالاتر خود را بازپس گرفت. این رمزارز در حال حاضر با قیمت ۰.۴۳ دلار و کاهشی ۵۷ درصدی نسبت به ارزش ۱ دلاری پیشین خود در حال معامله است. اما چرا این رمزارز نتوانسته پیوستگی خود با دلار آمریکا را حفظ نماید؟

واضح است که فشار فروش زیادی برای لونا (LUNA) و استیبل‌کوین آن یعنی UST در بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد که این فشار در پی یک حمله هماهنگ به این دو رمزارز، برای بی‌ثبات کردن این استیبل‌کوین و بازار آن وجود دارد.

رمزارز LUNA در روز چهارشنبه بیش از ۸۰ درصد سقوط کرد و این سقوط تا به حال به حدود ۹۹ درصد رسیده است. بنا بر رویدادهای چند روز گذشته بازار، دلیل سقوط رمزارز LUNA، شکسته شدن پگ UST با دلار آمریکا (از بین رفتن همبستگی UST با دلار آمریکا) به نظر می‌رسد. UST در حقیقت یک استیبل‌کوین الگوریتمی بود که با شکستی سخت مواجه شد.

موفقیت اکوسیستم ترا (Terra) مبتنی بر پذیرش UST به عنوان یک استیبل‌کوین بود و به همین دلیل، همواره باید ارتباط جدایی‌ناپذیر توکن‌های این شبکه یعنی LUNA و UST را تحت نظر قرار داد. علاوه بر این، نحوه عملکرد این دو رمزارز به گونه‌ای است که گویی LUNA در UST سرمایه‌گذاری می‌کند اما در صورت افزایش تقاضا برای UST، ارزش خود را از دست می‌دهد. لازم به ذکر است که همچنین پس از به‌روزرسانی‌هایی مانند Columbus-5، تورم عرضه LUNA نیز ممکن است در دراز مدت به شدت کاهش یابد.

از سوی دیگر، اگر UST نیز به عنوان یک دارایی پرنوسان عمل کند، ارزش LUNA کاهش خواهد یافت.

برای کسانی که با سیستم استیبل‌کوین ترا آشنایی ندارند، هر UST را می‌توان به راحتی به مقداری معادل با ۱ دلار از رمزارز LUNA تبدیل نمود. در این میان، کاری که تریدرها و نهنگ‌ها انجام می‌دهند این است که از این فرصت برای آربیتراژ نسبت قیمت کاهش یافتۀ UST با LUNA استفاده می‌کنند؛ یعنی عملاً UST را با تخفیف خریداری می‌کنند، آن را به LUNA تبدیل می‌کنند، سپس LUNA را در صرافی به فروش می‌رسانند و این فرآیند را تکرار می‌کنند.

در بحبوحه ریزش قیمت UST تا سطح فعلی آن یعنی ۰.۶۲ دلار، مقدار نقدینگی استخر منحنیِ (Curve Pool) این رمزارز با مبادله UST با دیگر استیبل‌کوین‌های رقیب آن توسط کاربران، به تدریج کاهش قابل توجهی را تجربه نمود و این همان زمانی بود که UST روند از دست دادن همبستگی خود با دلار آمریکا را آغاز کرد. در همین راستا، قیمت LUNA نیز که به عنوان وثیقه برای UST مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه حجم فروش بسیار بالا در بازه زمانی کوتاه مدت، کاهش چشمگیری را تجربه نمود. به این ترتیب، برای کاهش فشار منفی قیمت، ترا مجبور شد مقدار بیشتری از توکن‌های LUNA را به کار گیرد.

با این حال، نرخ UST باز هم کاهش یافت و در نتیجه آن -اگرچه همبستگی UST با دلار دوباره برقرار نشد- ارزش LUNA نیز به روند نزولی شارپ خود ادامه داد. از سوی دیگر، حتی فروش ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین‌های موجود در خزانه ترا نیز نتوانست UST دوباره احیا کند. در ادامه نیز، هولدرهای ترا ترجیح دادند که به جای مبادله دارایی‌های خود با LUNA، ارزش معادل دارایی‌های خود را -هر چند بسیار اندک- با ارزهای فیات مبادله کنند.

در این میان حتی چندین صرافی نیز اقداماتی را برای حمایت از بازار اجرا کردند تا فرصت‌های آربیتراژ را محدود کرده و فروش LUNA و UST را کاهش دهند.

به عنوان مثال، صرافی بایننس به طور موقت برداشت در شبکه ترا را به حالت تعلیق درآورد.

علاوه بر این، به گفته بسیاری از معامله‌گران، مقدار واریزها و برداشت‌های LUNA در صرافی کوکوین (KuCoin) نیز بسیار زیاد بود و باعث شده بود که وجوه در حالتی بلاتکلیف باقی بمانند. تا زمان نگارش این خبر نیز، صرافی کوکوین هیچ اعلامیه رسمی و معینی در مورد توقف واریز و برداشت برای دو رمزارز UST و LUNA منتشر نکرده بود.

بنیانگذار توکن LUNA و استیبل‌کوین‌های UST، دو کوان (Du Kwon)، در پاسخ به این فروش انبوه اخیر، طی رشته توئیتی به برخی برنامه‌های ترا برای بازیابی UST اشاره کرده بود اما همچنان عملیاتی در این راستا صورت نگرفته است.

به گفته یکی از یوتیوبرهای رمزارزی، جورج، از «کریپتوز آر آس» (CryptosRUs):

«شایعات اخیر حاکی از آنند که دو کوان با چندین شرکت تماس گرفته و سعی بر آن داشته تا ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار دیگر جمع‌آوری کند و از آن برای تثبیت UST استفاده نماید. وعده کوان برای شرکت‌های مورد نظر خود نیز آن بوده که این شرکت‌ها می‌توانند LUNA را با نصف قیمت خریداری کرده و به مدت دو سال به صورت قفل شده نگه دارند.»

اما جورج در ادامه توضیح داد که به دلیل روند قیمتی اخیر LUNA و فشار فروش بسیار زیاد آن، ممکن است پول جمع‌آوری‌شده برای تثبیت UST و بازگرداندن آن به سطح USD کافی نباشد.

منبع: CoinMarketCap

رمزارز LUNA در حال حاضر با قیمت ۰.۰۲ دلار و با ریزشی ۹۹ درصدی نسبت به بالاترین قیمت خود یعنی ۱۱۶ دلار در حال معامله است.

برنامه‌های آتی دو کوان برای تثبیت مجدد UST و ایجاد حمایت خرید برای LUNA، بازار این دو رمزارز همچنان امکان رشد مجدد را دارند اما در مورد LUNA و بازگشت آن به سطوح بالا باید در نظر داشت که همه چیز به بازگشت این رمزارز به یک سطح حمایتی قابل اطمینان وابسته است.

*نکته: این خبر، یک توصیه معاملاتی یا سرمایه‌گذاری نیست. همیشه پیش از خرید هر رمزارز به طور کامل در مورد آن تحقیق کنید.

نظر کارشناسی

یکی از بنیان‌گذاران کوین‌استور (Coinstore) به نام جنیفر لو (Jenifer Lu)، کل این شکست را این طور توضیح می‌دهد:

«حادثه اخیر در مورد از دست رفتن همبستگی UST با دلار، شوک بزرگی را در بازار رمزرازها ایجاد نمود، چون این رخداد ضعف استیبل‌کوین‌های الگوریتمی را آشکار کرده است. در پی فروش و مبادله UST با ارزهای فیات و دیگر استیبل‌کوین‌ها در بازارهای کلان، این استیبل‌کوین الگوریتمی در روز گذشته تا سطح ۰.۶ دلار سقوط کرد و همین امر فروش عمده توکن‌های LUNA در بازار و وقوع یکی از بزرگترین سقوط‌های قیمتی در تاریخ LUNA را به دنبال داشت. بنیاد لونا گارد (LGF) با فروش مقادیر بالایی از بیت‌کوین‌های ذخیره خود برای حفظ ارزش UST، در تلاش بود تا از این استیبل‌کوین پشتیبانی کند. رمزارز LUNA نیز سقوط بسیار زیادی را تجربه کرده و با توجه به احتمال باقی ماندن کل بازار رمزارزها در فازی متلاطم طی هفته‌های آتی، انتظار می‌رود که این مقدار بی‌ثباتی در LUNA نیز فعلا ادامه داشته باشد.»

از سوی دیگر، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران و ایزیفای نتوورک (EasyFi Network)، انشول دهیر (Anshul Dhir) نیز اظهار داشته که سرمایه‌گذاران باید در مورد سرمایه‌گذاری بر استیبل‌کوین‌های الگوریتمی بیشتر احتیاط کنند؛ و البته، اگر کسی در این نوع دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده، نباید بنیان‌گذاران این پروژه‌ها یا حتی صنعت رمزارزها را مقصر بداند. این افراد باید پیش از آغاز فرآیند سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها، با خطرات مرتبط با این نوع سرمایه‌گذاری کاملاً آشنا باشند. این خطرات، علاوه بر بنیان‌گذاران اصلی پروژه‌ها، متوجه هر کاربری که در این پروژه‌ها مشارکت می‌کند نیز خواهد بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − یک =