پروژه ریف (Reef) و رمزارز بومی REEF چه هستند؟ - وبلاگ - چنج کن

پروژه ریف (Reef) و رمزارز REEF چه هستند؟

چکیده

ریف (Reef)، یک بلاکچین لایه اول است که با استفاده از فناوری زیرلایه پَریتی یا پَریتیز سابستریت (Parity’s Substrate) ساخته شده است. این پروژه که در سال ۲۰۱۹ توسط دنکو مانچسکی (Denko Mancheski) راه‌اندازی شده، در مسیر تبدیل خود از یک پلتفرم ابتدایی دیفای (DeFi)، به بلاکچین عملکردی فعلی، تا کنون تغییرات قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.

این شبکه برای پردازش بلاک‌های معتبر تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات سهام نامزدها (Nominated Proof of Stake) یا NPoS استفاده می‌کند. در این الگوریتم، نامزدها برای انتخاب اعضای گروه اعتبارسنج‌های فعال، مقادیری رمزارز REEF را به پشتیبانی از یک یا چند نامزد منتخب خود در شبکه استیک یا سپرده‌گذاری می‌کنند. همچنین تا پیش از انتخاب، هر زمان که یک اعتبارسنج، اعتبار یک بلاک را تأیید نماید، پاداشی نیز بین او و ۶۴ نامزد انتخاب‌کننده‌اش به اشتراک گذاشته می‌شود.

از سوی دیگر، به منظور ارتقاء این شبکه نیز، یک شورای فنی که اعضای آن از طریق مکانیزم اجماع اثبات تعهد (PoC) منصوب شده‌اند، پیشنهادات مربوط به تغییرات شبکه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رمزارز بومی این بلاکچین به نام ریف (REEF) نیز به منظور مشارکت در فعالیت‌های مربوط به حاکمیت شبکه و پرداخت هزینه‌های تراکنش‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدمه

ریف، یک بلاکچین لایه اول مبتنی بر زیرلایه است (Substrate-based) که در سال ۲۰۱۹ توسط دنکو مانچسکی راه‌اندازی شد. در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، این پروژه نام خود را طی فرآیند ری‌برندینگ خود، از ریف فایننس (Reef Finance) به ریف (Reef) تغییر داد تا فعالیت‌های آن را از یک پلتفرم غیرمتمرکز مالی (DeFi)، به یک بلاکچین کاملاً کاربردی ارتقاء دهد.

همانند سایر شبکه‌های بلاکچینی، ریف نیز بسترها و خدمات مختلفی را در زمرۀ NFTها، فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توسعه قراردادهای هوشمند و فضای مالی حوزه گیمینگ (GameFi) اختصاص داده است. این بلاکچین همچنین، بریج‌های نقدینگی مختلفی را به منظور جابجایی توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 بین شبکه‌های ریف و اتریوم (Ethereum)، و نیز توکن‌های مبتنی بر استاندارد BEP-20 در میان بلاکچین‌های ریف و بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) فراهم آورده است.

بلاکچین ریف

ریف، با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار زیرلایه پَریتی (Parity’s Substrate) توسعه یافته که همین امر، ارتباط آن با پاراچین‌های شبکه پولکادوت (Polkadot) و بخشی از شبکه بزرگ زنجیره‌های مبتنی بر نسخه سوم وب (Web3) برقرار می‌سازد. ریف با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار است و این امر، پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مبتنی بر EVM و ساخت آن‌ها در بلاکچین ریف را به ویژه برای توسعه‌دهندگانی که با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) آشنایی دارند، آسان می‌کند.

این بلاکچین از مکانیزم اجماع NPoS برای تولید بلاک‌ها، و از مکانیزم اثبات تعهد (PoC) برای انتخاب اعضای شورای فنی استفاده می‌کند. در ریف، تمام کارمزدهای شبکه (از جمله برای قراردادهای هوشمند) پس از پرداخت سوزانده شده و مقادیر معادل آن‌ها به عنوان پاداش اعتبارسنجی، از طریق یک استخر پاداش‌دهی ثابت به اعتبارسنج‌ها و نامزدهایی که توکن‌های REEF را استیک کرده‌اند، پرداخت می‌شود. این امر، هر گونه انگیزه مالی برای ایجاد قراردادهای ناکارآمد با کارمزدهای بالا – که ممکن است ازدحام بالا در شبکه را موجب شوند – را نیز از بین می‌برد.

حاکمیت شبکه ریف چگونه برقرار می‌شود؟

در مقایسه با شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم، ریف مدل حاکمیتی جدیدی را پیاده‌سازی کرده است که روش‌های مستقیمی را برای ارتقاء ارائه می‌دهد. بیت‌کوین و اتریوم به استخراج‌کنندگان به منظور تصمصم‌گیری در مورد ارتقاء شبکه، اثبات کار (PoW) خود متکی هستند و این در حالی است که مکانیزم PoW، رکود و عدم تمایل به بهبود مقیاس‌پذیری شبکه را به دنبال داشته و سوددهی فرآیند ماینینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، شبکه ریف به واسطه دو مکانیزم اجماع خود، به دو گروه از کاربران خود اجازه می‌دهد تا به طور هم‌زمان در اجرای تغییرات در شبکه نقش داشته باشند؛ این دو گروه عبارتند از شورای فنی و اعتبارسنج‌ها.

شورای فنی

شورای فنی، به‌روزرسانی‌های شبکه را بررسی و تأیید می‌کند. این اعضا از طریق مکانیزم اجماع PoC انتخاب می‌شوند. PoC از برخی زوایا، با روش اثبات سهام نمایندگی‌شده (Delegated Proof of Stake) شباهت بسیاری دارد؛ با این تفاوت که در PoC، مدت زمان لازم جهت استیک کردن دارایی‌ها طولانی‌تر از DPoS و حداقل یک ساله در نظر گرفته شده است. همچنین در این بستر، هر کس که به منظور نامزد شدن برای ورود به شورای فنی توکن‌های خود را استیک می‌کند، تشویق می‌شود که به دیگر نامزدهای شایسته نیز رأی دهند.

اعضای شورای فنی به طور کل، تصمیم‌گیری در مورد موضوعاتی همچون اندازه بلاک‌ها، زمان پردازش بلاک‌ها، توان عملیاتی و سایر پارامترهای فنی را بر عهده دارند. به همین ترتیب، ایجاد هر کدام از تغییرات مذکور در شبکه نیز در صورت تأیید اکثریت این شورا امکان‌پذیر خواهد بود.

اعتبارسنج‌ها

اعتبارسنج‌ها در شبکه ریف، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های قانونی را پردازش نموده و همچنین یک نود را اجرا می‌کنند و انتخاب آن‌ها نیز با استفاده از مکانیزم اجماع NPoS در این بلاکچین صورت می‌گیرد.

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، تمام کارمزدهای مربوط به تراکنش‌ها در شبکه ریف، سوزانده می‌شوند و پاداش‌های مربوط به اعتبارسنجی تراکنش‌ها، از یک استخر با تورم سالانه تقریباً ۸ درصدی پرداخت می‌گردند.

اعتبارسنج‌ها توسط نامزدها و البته، از میان نامزدها انتخاب می‌شوند و اگر هر کدام از اعتبارسنج‌ها رفتاری مخرب یا غیرسالم از خود نشان دهد، از ادامه فعالیت منع خواهد شد.

استیک کردن در ریف

هم اعتبارسنج‌ها و هم نامزدها باید برای شرکت در فرآیند اجماع الگوریتم NPoS مقادیری از توکن REEF را در شبکه استیک نمایند. با استیک کردن توکن‌های REEF، نامزدها با انتخاب اعتبارسنج‌های خوب از میان خود، پاداش بیشتری را در قالب توکن REEF دریافت می‌کنند. اگر هر اعتبارسنج به گروه اعتبارسنج‌های فعال راه یابد. با پردازش موفق هر بلاک، نامزدهای انتخاب‌کننده او نیز از پاداش‌های وی سهمی دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر اعتبارسنج رفتار نادرستی از خود نشان دهد، نامزدهای انتخاب‌کننده نیز مقداری از سهام استیک شده خود را از دست داده و اعتبارسنج نیز برکنار می‌گردد.

توکن‌های REEF استیک شده، تا زمانی که نامزد قصد خروج از پوزیشن و دریافت دارایی استیک شده خود را داشته باشد، در شبکه قفل شده و پس از ارائه درخواست برداشت از سوی نامزد، آزادسازی و بازپرداخت دارایی‌ها نیز تا ۲۸ روز به طول خواهد انجامید.

گروه اعتبارسنج‌های فعال و پاداش‌ها

توجه داشته باشید که در هر دوره، تمام نامزدهای اعتبارسنجی به گروه اعتبارسنج‌های فعال ورود پیدا نخواهند کرد. بر اساس الگوریتم مشخص رأی‌دهی شبکه ریف، نامزدها قادرند تا در هر دوره، تنها از یک اعتبارسنج موفق پشتیبانی کنند و این مورد، حتی در صورتی که سهام خود را در چند پوزیشن منتخب استیک کرده باشند نیز همچنان صادق خواهد بود.

لازم به ذکر است که پاداش هر فرآیند اعتبارسنجی تنها در میان ۶۴ نامزد انتخاب کننده اعتبارسنج مربوطه تقسیم می‌گردد و اگر تعداد نامزدهای انتخاب‌کننده یکی از اعتبارسنج‌ها بیشتر از ۶۴ نفر باشد، تنها ۶۴ نامزد برتر بر اساس مقدار سهام استیک شده، پاداش دریافت خواهند کرد. با این حال، توجه داشته باشید که حتی با وجود آنکه ممکن است برخی نامزدها پاداشی دریافت نکنند، اما سهام استیک شده آنان نیز همچنان در پشتیبانی از اعتبارسنج مربوطه تأثیرگذار واقع خواهند شد.

از طرفی، انتخاب اعضای گروه اعتبارسنج‌ها نیز به صورت برون‌زنجیره‌ای صورت گرفته و در این فرآیند، برخی از نامزدها بر اساس مقدار سهام استیک شده خود، از معادله حذف می‌شوند.

اکوسیستم ریف

ریف تنها از یک بلاکچین ساده تشکیل نشده است؛ این پروژه یک اکوسیستم بزرگ از ابزار و خدماتی را نیز شامل است که شبکه لایه اول آن را تشکیل می‌دهند. برخی از این ابزار و خدمات عبارتند از:

کیف پول بر بستر وب ریف

کیف پول بر بستر وب ریف، یک کیف پول رمزارزی، صرافی غیرمتمرکز (DEX) و سازندۀ توکن در شبکه ریف است. کاربران در این کیف پول قادرند که توکن‌های خود را سواپ کرده، ارسال نموده و یا در یک استخر سپرده‌گذاری کنند؛ دقیقاً همانند ریف‌سواپ (ReefSwap). برای استفاده از این اپلیکیشن نیز می‌توانید افزونه مرورگر آن را دانلود و در مرورگر خود نصب نمایید.

ریف‌اسکن (ReefScan)

ریف‌اسکن (ReefScan) یک مرورگر بلاکچینی است که به کمک آن کاربران می‌توانند تراکنش‌های مورد نظر خود را جست‌وجو کنند. فرمت کلی این ابزار، شبیه به اتراسکن (EtherScan) و یا بی‌اس‌سی‌اسکن (BscScan) است و همین امر استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند. همچنین با استفاده از آن، دسترسی و تعامل با قراردادهای هوشمند شبکه ریف نیز ممکن خواهد بود.

ریف‌سواپ (ReefSwap)

ریف‌سواپ (ReefSwap)، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که خدمات سواپ و تبادل توکن‌های مبتنی بر شبکه ریف را ارائه می‌دهد. این بستر نیز بر اساس فرمت آشنای نسخه دوم صرافی یونی‌سواپ (Uniswap V2) ایجاد شده و استفاده از آن نیز از طریق اتصال کیف پول ریف به کمک افزونه مرورگر Reef ممکن خواهد بود و دلیل این امر نیز اتکای شبکه ریف به زیرلایه‌ها یا همان substrate-based بودن این شبکه به نظر می‌رسد. کاربران همچنین می‌توانند یک آدرس کیف پول مبتنی بر EVM برای خود ایجاد کرده و آن را به حساب خود در ریف متصل کنند.

توکن REEF چیست؟

توکن REEF، رمزارز بومی بلاکچین ریف است که می‌توان از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه و یا در تعیین روش حاکمیت شبکه استفاده نمود. کاربردهای این رمزارز به طور کلی، دم مکانیزم اجماع NPoS و PoC را شامل می‌شود.

توکن‌های REEF در ابتدا به صورت مبتنی بر استانداردهای ERC-20 در شبکه اتریوم و  BEP-20 در بی‌ان‌بی چین ایجاد شده بودند، اما اکنون می‌توان آن‌ها را با نسبت یک به یک به شبکه ریف نیز وارد کرد.

REEF را از کجا خریداری کنیم؟

صرافی چنج کن، بستر بسیار مناسبی برای خرید توکن REEF را برای شما فراهم آورده که در آن کافی است به حساب خود وارد شوید و از داشبورد سمت راست، در بخش «معامله»، گزینه «معامله با چنج کن!» را انتخاب کنید؛ در صفحه جدید قادر خواهید بود که رمزارز REEF را به عنوان ارز دریافتی و دارایی دیگری مانند تتر یا حتی ریال را به عنوان ارز پرداختی انتخاب نموده و با تأیید جزئیات معامله، مقدار مورد نظر REEF را خریداری نمایید.

نتیجه‌گیری

شبکه ریف برای بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها، همچنان با مدل کسب‌وکار مبتنی بر دیفای خود شناخته می‌شود و این در حالی است که این شبکه، تا کنون تغییرات قابل توجهی در راستای توسعه پروژه ایجاد کرده و به یک اکوسیستم توسعه‌یافته‌تر و بلاک‌چینی کاملاً کارآمد تبدیل شده است. این بلاکچین همچنان در مسیری تازه قرار دارد و به‌روزرسانی‌های اخیر آن پتانسیل زیادی را برای رشد تعداد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در این شبکه فراهم آورده و همین موضوع به احتمال زیاد، آینده روشنی را برای این شبکه رقم خواهد زد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =