چگونه توکن‌های خود را به شبکه پالیگان انتقال دهیم؟ - چنج کن

چگونه توکن‌های خود را به شبکه پالیگان انتقال دهیم؟

پل زدن (Bridge) یا بریج کردن دارایی‌های رمزارزی در میان شبکه‌ها می‌تواند به حل مسائلی مانند مقیاس‌پذیری، سرعت و کارمزدهای بالای هر شبکه کمک کند. پل زدن در حقیقت، فرآیندی است که در طی آن کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به‌سرعت و با هزینه‌ای مقرون به صرفه، در میان شبکه‌های بلاکچینی جابه‌جا کنند.

پالیگان بریج (Polygon Bridge) یا پل شبکه پالیگان، نوعی فناوری مختص این شبکه است که از آن برای انجام تراکنش‌های میان‌شبکه‌ای، بین بلاکچین‌های پالیگان و اتریوم (Ethereum)، استفاده می‌شود. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های مبتنی بر استانداردهای ERC و نیز NFTها را از طریق قراردادهای هوشمند به زنجیره جانبی پالیگان منتقل کنند.

در این مقاله، به چگونگی ایجاد یک پل در میان شبکه پالیگان و دیگر بلاکچین‌های فعال حوزه رمزارزها پرداخته و به دنبال آن، با توجه به حوزه اصلی کاربردهای شبکه اتریوم یعنی فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و متاورس، چگونگی انتقال توکن‌ها از شبکه اتریوم به شبکه محبوب پالیگان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه استفاده از پالیگان بریج

پالیگان بریج (Polygon Bridge)، فناوری جدیدی در بلاکچین پالیگان است که به منظور اتصال بلاکچین‌های مختلفِ همراه با تراکنش‌هایی سریع و ارزان طراحی شده است تا کاربران بتوانند به راحتی توکن‌های خود را در میان شبکه‌ها منتقل کنند. این فناوری همچنین، اکوسیستم اتریوم را از طریق ابزارهای کارآمدی که به ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر (DApps) کمک می‌کنند، تقویت می‌کند.

پالیگان بریج به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را از مبنای کارمزد استاندارد ERC20 شبکه اتریوم یعنی اتر (ETH)، به کارمزد استاندارد Matic (توکن بومی شبکه پالیگان)، که ارزان‌ترین راه را برای انتقال (پل زدن) دارایی‌ها در میان این دو شبکه فراهم آورده، منتقل کنند.

نحوه انتقال دارایی‌ها به شبکه پالیگان

در حال حاضر، دو نوع بریج در شبکه پالیگان وجود دارد که عبارتند از متیک بریج (Matic Bridge)، که بر پایه الگوریتم اثبات سهام (PoS) فعالیت می‌کند، و پلاسما بریج (Plasma Bridge)؛ از هر دو بریج مذکور می‌توان برای انتقال توکن‌ها از شبکه اتریوم به پالیگان و بالعکس استفاده نمود، اما باید در نظر داشت که این دو بریج نسبت به روش‌های امنیتی رویکردی متفاوت دارند.

بریج مبتنی بر PoS، محبوب‌ترین و ساده‌ترین بریج برای انتقال اتر (ETH) و بیشتر توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC است که برای ایمن‌سازی شبکه خود از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

وجوهی که در بریج PoS واریز می‌گردند در همان لحظه واریز تأیید می‌شوند، اما دریافت تأییدیه برای تراکنش‌های مربوط به هر برداشت ممکن است مدتی به طول بینجامد. البته لازم به ذکر است که عملیات برداشت در بریج PoS معمولا بین ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد، در حالی که همین فرآیند در بریج پلاسما می‌تواند تا هفت روز هم به طور انجامد.

بریج پلاسما برای توسعه‌دهندگانی که به امنیت بالاتری نیاز دارند مناسب‌تر است. این بریج، از راه حل مقیاس‌پذیری اتریوم پلاسما (Ethereum Plasma) استفاده می‌کند و به همین ترتیب، قادر است که از انتقال توکن‌های متیک (MATIC)، اتر (ETH) و همچنین دیگر توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی نماید.

روش انتقال توکن‌ها با استفاده از متیک بریج (Matic Bridge)

از اولین الزامات فرآیند انتقال رمزارز از شبکه اتریوم به بلاکچین پالیگان، الزام به دسترسی به یک کیف پول رمزارزی سازگار با هر دو شبکه، مانند متامسک (MetaMask) است؛

  1. با کلیک بر روی «Polygon Bridge» به کیف پول بر بستر وب پالیگان وارد شوید. البته همچنان که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روش‌های دیگری نیز برای آغاز این فرآیند وجود دارد.
  • در مرحله بعد، باید کیف پول اتریوم خود را نیز متصل کنید. در این مثال از کیف پول متامسک استفاده شده است، اما همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان در این فرآیند از آن‌ها استفاده نمود.
  • برای اتصال کیف پول متامسک به کیف پول پالیگان خود به امضای دیجیتالی نیاز خواهد بود. همچنین در این مرحله، برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری احتمالی، قبل از کلیک بر گزینه «Sign»، اطمینان حاصل کنید که لینک URL ذکر شده صحیح باشد.
  • برای انتقال توکن‌های خود از شبکه اتریوم به پالیگان، به تب «Deposit» رفته و بر روی توکنی که می‌خواهید بریج کنید (انتقال دهید) کلیک نمایید. سپس مقدار توکن مورد نظر خود را وارد کرده و بر روی گزینه «Transfer» کلیک کنید. در اینجا نکات ذکر شده در صفحه جدید را مطالعه نموده و روی گزینه «Continue» کلیک کنید. بعد از آن، از شما درخواست می‌شود که با هزینه‌های گس مربوط به این انتقال موافقت کنید و روی «Continue» کلیک نمایید.
  • در این مرحله، پیش از اتمام عملیات، می‌توانید جزئیات تراکنش خود، از جمله مقدار توکن‌ها و کارمزد تخمینی تراکنش را مشاهده کنید و سپس به منظور امضاء قرارداد و ادامه فرآیند انتقال و بر روی «Continue» کلیک کنید.
  • پس از تأیید نهایی، می‌توانید وضعیت تراکنش خود را در وب‌سایت Etherscan بررسی کنید.

از سوی دیگر، شما همچنین قادر هستید که با استفاده از Polygon Bridge Matic تراکنشی برعکس را برای انتقال رمزارز MATIC به شبکه اتریوم اجرا نمایید که در این فرآیند نیز مانند قبل، به یک کیف پول رمزارزی مانند متامسک نیاز دارید.

برای انتقال توکن‌ها از بلاکچین پالیگان به بلاکچین اتریوم از طریق بریج PoS، مراحل زیر را دنبال کنید:

همچنین همانند روش قبل، در این روش نیز می‌توانید پس از تأیید نهایی، وضعیت تراکنش خود را در وب‌سایت Etherscan بررسی کنید. توجه داشته باشید که تأیید تراکنش توسط اعتبارسنج‌های PoS ممکن است تا سه ساعت نیز طول بکشد. پس از دریافت تأییدیه، روی «Continue» کلیک کنید تا فرآیند برداشت کامل شود.

نحوه استفاده از پلاسما بریج (Plasma Bridge) در شبکه پالیگان

پلاسما بریج می‌تواند به شما در انتقال توکن‌های MATIC و یا دیگر توکن‌های فعال در شبکه پالیگان به بلاکچین اتریوم کمک کند. این بریج، تنها از توکن‌های مبتنی بر استانداردهای ERC-20 و ERC-721، از جمله ETH و MATIC پشتیبانی نموده و به جهت افزایش سطح امنیت تراکنش‌ها، از راه حل مقیاس‌پذیری اتریوم پلاسما (Ethereum Plasma) استفاده می‌کند؛ همین امر نیز موجب شده که این بریج به ابزار ترجیحی توسعه‌دهندگان بدل شود.

به عنوان مثال، برای انتقال توکن MATIC از شبکه پالیگان به شبکه اتریوم، می‌توان از هر کیف پول مبتنی بر اتریومی مانند متامسک استفاده کرد؛ تنها باید توجه داشت که پیش از شروع فرآیند، باید شبکه پالیگان را به کیف پول خود اضافه کنید. افزودن شبکه پالیگان به کیف پول کار سختی نخواهد بود و تنها کافی است دستورالعمل‌های مربوطه را دنبال کنید.

در کیف پول متامسک، در ابتدا باید از اتصال کیف پول خود به شبکه پالیگان اطمینان حاصل کنید و سپس بر روی دکمه «Switch to Polygon» در بالای کیف پول کلیک نمایید. بعد از آن، یک پاپ‌آپ حاوی جزئیات شبکه پالیگان از افزونه متامسک ظاهر می‌شود که باید بر روی دکمه تأیید آن کلیک کنید.

به منظور انتقال توکن MATIC به شبکه اتریوم با استفاده از کیف پول متامسک، باید مراحل زیر را طی کنید:

توجه داشته باشید که با توجه الزام تأیید سه تراکنش به صورت دستی در مرحله ۵ به منظور انجام فرآیند انتقال از طریق پلاسما بریج، این فرآیند در پلاسما بریج بیش از بریج PoS به طول خواهد انجامید. اولین تأییدیه در این فرآیند، برداشت شما از کیف پول پالیگان را آغاز می‌کند که همین امر ممکن است تا سه ساعت طول بکشد.

با توجه به افزایش ازدحام در شبکه اتریوم در پی محبوبیت NFTها و حوزه دیفای (DeFi)، هزینه‌های گس این شبکه نیز در طی چند سال گذشته به معضل بزرگی برای کاربران آن بدل شده است. در این میان، سیستم‌های لایه دوم، پروتکل‌های ثانویه‌ای هستند که بر روی سیستم بلاکچینی موجود ساخته شده‌اند و هدف اصلی آن‌ها حل مشکلات مربوط به سرعت تراکنش‌ها و مقیاس‌بندی شبکه‌های اصلی رمزارزی، به ویژه اتریوم است. در اینجا، با استفاده از خدماتی که پروژه کوئیک‌سواپ (QuickSwap) ارائه نموده، می‌توان هزینه‌های انتقال رمزارز از شبکه پالیگان به بلاکچین اتریوم را کاهش داد.

کوئیک‌سواپ، اولین صرافی غیرمتمرکز (DEX) در شبکه پالیگان است که به عنوان هسته این شبکه نیز عمل می‌کند.

هر توکن دارای نقدینگی  مبتنی بر استاندارد ERC-20 را می‌توان در کوئیک‌سواپ معامله نمود و کارمزدهای این معاملات را با رمزارز اصلی شبکه پالیگان، یعنی MATIC پرداخت کرد. این امر، کاهش قابل توجهی در هزینه‌های لازم برای انجام معاملات و تراکنش‌ها در شبکه پالیگان را موجب می‌گردد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 9 =