شاخص ترس و طمع در تحلیل بازار - آموزش مبانی تحلیل تکنیکال - چنج کن

شاخص ترس و طمع در تحلیل بازار

معمامله گران و سرمایه گذاران زیادی در بازار بر مبنای احساسات، رفتار می کنند. شاخص ترس و طمع یکی از شاخص هایی است که احساسات بازار را نشان می دهد. این شاخص، احساسات جاری سرمایه گذاران و معامله گران را تجزیه و تحلیل می کند و این داده ها را به صورت مقیاس کمی و در قالب اعداد صفر تا صد بیان می کند. همچنین می تواند با گرفتن داده های اولیه، احساسات حاکم در بازار و رفتار معامله گران را ارزیابی کند و به فرد معامله گر، دید خوبی نسبت به رفتارهای احتمالی در بازار می دهد.
ترس شدید، بیان گر نگرانی سرمایه گذاران است، که این موضوع، نوید یک فرصت خرید را می دهد.از طرف دیگر حریص شدن بیش از حد سرمایه گذاران نیز خبر از یک اصلاح قیمتی را می دهد.

نمودار بالا نمونه ای از شاخص ترس و طمع در رمزارزها را نشان می دهد. در محور عمودی، عدد صفر به معنای ” ترس شدید ” و عدد صد به معنای ” طمع شدید ” است.

به طور مثال زمانی که شاخص در روند نزولی قرار دارد، احساس ترس از ریزش بیشتر قیمت در معامله گران به چشم می خورد، که این موضوع منجر به خروج سرمایه یا به تعبیردیگر محافظه کاری بیشتر آنها در معاملات خود و همچنین باعث کاهش سرمایه ی جاری در بازار می شود در نتیجه، ادامه دار شدن ریزش قیمت، امری مشهود است. از طرف دیگر زمانی که نمودار روند صعودی دارد، نشان دهنده ی کاهش ترس معامله گران و افزایش ریسک پذیری آنها است. در نتیجه، افزایش سرمایه ی تزریقی در بازار و خوشبینی تحلیل گران به آینده ی قیمت موجب حرکت نمودار به سمت محدوده ی طمع شدید می شود. پس از قرار گرفتن در این محدوده و با اشباع قیمت، روند نزولی شروع می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هشت =