ایپ‌کوین (APE) و دلایل رشد احتمالی آن در سال 2022 - چنج کن

ایپ‌کوین (APE) و دلایل رشد احتمالی آن در سال ۲۰۲۲

آیا شما هم دوست دارید که با ایپ‌کوین بیشتر آشنا شوید؟ در این مقاله به تمام چیزهایی که باید قبل از سرمایه‌گذاری در رمزارز APE بدانید، اشاره شده است.

بازار رمزارزها در سال‌های اخیر، به عنوان نوعی ابزار سرمایه‌گذاری اصلی و جدید برای علاقه‌مندان حوزه امور مالی ظهور پیدا کرده است. این فضا همچنین بستری مهم برای انواع توکن‌های رمزارزی جذاب شناخته می‌شود که هر کدام نیز از پروژه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بسیاری به طور ویژه به سمت بازار ان‌اف‌تی‌ها (NFT‌) جذب شده‌اند و از میان همه NFTهایی که تا کنون در سرتیتر اخبار قرار گرفته‌اند، احتمالاً می‌توان مجموعه NFTهای بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) و دیگر کالکشن‌های مرتبط با آن را به عنوان مهم‌ترین نمونه‌های این بخش در نظر گرفت.

توسعه‌دهندگان این مجموعه، میمون‌هایی با ظاهری بی‌حوصله را در هر NFT به نمایش گذاشته‌اند که بسته به سلیقه خریدار، می‌توان حتی کوچک‌ترین جزئیات آن‌ها را هم تغییر داد. این آثار هنریِ بی‌تکلف، از همان ابتدای راه‌اندازی، توجه سرمایه‌گذاران مختلفی را به خود جلب کردند. به نحوی که حتی برخی از آن‌ها به قیمت صدها هزار دلار نیز به فروش رسیدند و افراد مشهوری مانند جاستین بیبر (Justin Bieber) و امینم (Eminem) هم در میان خریداران این توکن‌ها مشاهده می‌شدند و حالا، توکن ApeCoin با علامت اختصار APE نیز به عنوان رمزارز همین مجموعه معرفی شده که همچنین در ماه‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که ApeCoin رمزارزی است که در راستای هدف افزایش پایداری و مقیاس‌پذیری راه‌اندازی شده. در ادامه، به برخی دلایل احتمال رشد قابل توجه این رمزارز در سال جاری خواهیم پرداخت.

آیا ایپ‌کوین در مرز انفجار قرار دارد؟

از ماه مارس سال ۲۰۲۲ تا کنون، ApeCoin در حال رشد بوده و روند صعودی مداومی را برای خود رقم زده است. لازم به ذکر است، مجموعه NFTهای بورد ایپ یات کلاب (BAYC)، در سال گذشته به عنوان یکی از محبوب‌ترین توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) کالکشنی شناخته شد و در همین راستا، موقعیت خود را به عنوان رهبر بازار سرمایه در زمینه NFTها تثبیت نمود. همچنین، با وجود افزایش تصاعدی ارزش این مجموعه، شور و شوق و توجه طرفداران و خریداران آن تا کنون به هیچ وجه فروکش نکرده است. به همین ترتیب، پیشبینی می‌شود که اکوسیستم BAYC، با جذب پذیرش بیشتر از سوی افراد مشهوری مانند پست مالون (Post Malone) و نیز خرید دومین مجموعه NFT محبوب بازار، یعنی کریپتوپانکس (CryptoPunks) توسط این اکوسیستم، تا پایان سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت. این امر نیز به تدریج نرخ پذیرش توکن APE را افزایش داده و افزایش روزافزون ارزش آن را به دنبال خواهد داشت.

البته ApeCoin به شرکت دارای مالکیت معنوی BAYC یعنی یوگا لبز (Yuga Labs) وابسته نیست؛ ApeCoin محصولی از سازمان غیرمتمرکز خودمختار ایپ‌کوین دائو (ApeCoin DAO) است. این DAO، سیستمی است که از بلاکچین برای سازماندهی افراد و علایق آن‌ها استفاده می‌کند و این به معنای آن است که هر هولدر توکن APE در ApeCoin DAO در مورد چگونگی روند توسعه این سازمان سهمی خواهد داشت.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که ApeCoin توکنی کاربردی (utility token) و دارای پتانسیلی بالا برای اکوسیستم خود بوده و آینده روشنی را برای مجموعه BAYC و تمام شرکت‌های وابسته به آن به دنبال خواهد داشت.

توکنومیک APE

توکن رسمی سازمان غیرمتمرکز خودمختار ApeCoin، یعنی APE، با تاکید بر تقویت جامعه BAYC، به عنوان توکنی کاربردی (utility token) برای اکوسیستم خود عمل خواهد کرد. هر توکن کاربردی، به کاربران اجازه می‌دهد تا فعالیت‌ها یا پروژه‌هایی را در داخل یک شبکه خاص آغاز کنند. توکن APE همچنین، ارزی را برای اعضای جامعه خود فراهم آورده می‌توان بدون دخالت یک نهاد متمرکز مانند بانک از آن استفاده نمود.

توکن APE، یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 و رمزارزی مبتنی بر شبکه اتریوم (Ethereum) است که علاوه بر این، در صرافی‌های جهانی بزرگی مانند بایننس (Binance) و اوکی‌ایکس (OKX) نیز لیست شده. همچنین، از آنجایی که کل عرضه APE بر تعداد ۱ میلیارد توکن تعیین و تثبیت شده، ایجاد و ضرب توکن‌های بیشتر APE مقدور و ممکن نخواهد بود و از آنجایی که سازندگان آن هم امکان سوزاندن APE را به کل منتفی کرده‌اند، مقدار عرضه این رمزارز نیز برای همیشه ثابت باقی خواهد ماند. طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت رسمی ApeCoin، ۶۲ درصد از کل عرضه توکن‌های APE به صندوق اصلی این اکوسیستم، ۱۶ درصد به شرکت یوگا لبز و سایر خیریه‌ها، ۱۴ درصد به حامیان اولیه و ۸ درصد نیز به بنیان‌گذاران BAYC اختصاص داده شده است.

عوامل موثر در رشد انفجاری APE در سال جاری

دلایل متعددی به رشد قابل توجه قیمت ایپ‌کوین (APE) در سال ۲۰۲۲ و پس از آن کمک خواهند نمود که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

۱-     مجموعه NFTهای بورد ایپ یات کلاب (BAYC)

برای درک بهتر ApeCoin، لازم است ابتدا زیربنای اصلی آن، یعنی پرفروش‌ترین مجموعه NFTها در جهان، مجموعه BAYC را بررسی کنیم. این پدیدۀ حوزۀ NFTها در ابتدا با مجموعه‌ای ۱۰ هزار توکنی راه‌اندازی شد و همانند اکثر کلکسیون‌های NFT، هر توکن از این مجموعه نیز ویژگی‌های منحصر به فردی را شامل بودند و همین امر نیز نادر بودن این توکن‌ها را به دنبال داشت. در این توکن‌ها موارد مختلفی، از جمله رنگ بدن، رنگ پس‌زمینه، لباس و لوازم جانبی گوناگون، به میمون‌های هر NFT اختصاص داده شده است.

بورد ایپ یات کلاب در حال حاضر، با ارزش بازاری بیش از ۳.۷ میلیارد دلار، به عنوان بزرگترین مجموعه در میان تمام NFTهای کالکشنی شناخته می‌شود که کم قیمت‌ترین NTF در آن، حدود ۲۶۲،۶۳۰ دلار ارزش دارد و تمام این موارد، BAYC را به محبوب‌ترین مجموعه NFT تبدیل کرده است. گران‌ترین توکن این مجموعه نیز «Bored Ape #232» است که آخرین بار، با قیمتی معادل با ۲.۸۵ میلیون دلار به فروش رسید.

گفتنی است، شرکت سازنده این توکن‌ها یعنی یوگا لبز، توانست هویت اصلی سازندگان این مجموعه را برای مدتی مخفی نگه دارد، اما با این حال، بالاخره مشخص شد که این مجموعه، توسط تیمی از طراحان به سرپرستی گرگ سولانو (Greg Solano) و وایلی آرونو (Wylie Aronow) ساخته شده است.

۲-      پیشنهادات متمایز

تمرکزگرایی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که DAO‌هایی مانند ApeCoin همواره در تلاش برای رفع آن هستند. برخلاف بازار سهام که در آن معامله‌گران به طور کامل از فرآیند تصمیم‌گیری شرکت‌های مربوطه حذف می‌شوند، هدف پروتکل‌های DeFi (فضای مالی غیرمتمرکز) تمامی کاربران این حوزه را در بر می‌گیرد. این پروتکل‌ها، مشارکت جامعه را افزایش می‌دهند و امکان اجتناب از چنددستگی در جوامع بزرگ را نیز فراهم می‌کنند.

شاید این که به کاربران اجازه دهیم در جهت‌گیری و روند توسعه پلتفرم مشارکت داشته باشند موضوعی فوق‌العاده باشد، اما اگر کاربران از چگونگی انجام این کار بی‌اطلاع باشند و نتوانند به نحوی درست آن را انجام دهند، این نوع مکانیزم‌ها نیز بی‌ارزش خواهند بود. این مسئله در مورد پروژه ApeCoin به خوبی حل شده است؛ به نحوی که اولین هدف این سازمان غیرمتمرکز خودمختار، آموزش اعضای آن در مورد حقوق جدیدشان و نحوه اعمال و کاربرد این حقوق است.

۳-     کارمزدهای منطقی و شفافیت

کارمزدهای بسیار بالای گس، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی DAOها به شمار می‌روند و در این میان، اگر برای تراکنش‌های مربوط به رأی‌گیری‌ها نیز از کاربران کارمزدی دریافت شود، احتمالاً تعامل جامعه با پروژه هم به طور کامل متوقف خواهد شد؛ اما ساختار بدون دریافت کارمزد ApeCoin، به جای رأی‌گیری‌های ماهانه یا سالانه، امکان انجام رأی‌گیری‌های هفتگی را برای جامعه این سازمان فراهم کرده است.

DAOها، نسبت به جایگزین‌های متمرکز خود، شفافیت بسیار بیشتری را به جامعه می‌دهند و در آن‌ها، تمام رویه‌ها و انتخاب‌ها به طور کامل به جامعه اطلاع‌رسانی می‌شود. در اینجا نیز هر ApeCoin معادل با یک رای در اقتصاد کل ApeCoin است و همین طرح رأی‌دهندگان را قادر می‌سازد تا اهمیت اقدامات خود را به راحتی تعیین کنند.

یکی از روش‌های کنترل کیفیت در ApeCoin DAO این است که هر AIP (پیشنهاد بهبود Ape) باید توسط برخی ناظران بررسی شود تا از برآورده شدن معیارهای مناسب توسط آن پیش از انتشار عمومی اطمینان حاصل گردد. جامعه نیز به عنوان بخشی از این استراتژی، دستورالعمل‌های DAO را در دسترس همه کاربران قرار می‌دهد و در نهایت، تنها زمانی که AIP مورد بررسی به اکثریت آراء موافق دست یابد، به مرحله فرآیند اجرایی منتقل می‌گردد.

ایپ‌کوین در شرف رشدی انفجاری است

پروژه ApeCoin تا کنون نشان داده است که توسعه‌دهندگان آن چگونه حتی پس از موفقیت اولیه، همچنان به دنبال تحقق اهداف تمرکززدایی این پروژه هستند. علاوه بر این، با توجه به محبوبیت BAYC و تقاضای زیاد از سوی سرمایه‌گذارانی همچون ورزشکاران معروف و سلبریتی‌های مشهور که برای قیمت توکن‌های خود اهمیت زیادی قائل نیستند، انتظار می‌رود که تقاضای سرمایه‌گذاران برای توکن APE نیز با رشد اکوسیستم BAYC افزایش یابد.

اگر فکر می‌کنید که اکوسیستم BAYC و یوگا لبز همچنان می‌توانند به توسعه و پیشی گرفتن از رقبای خود ادامه دهند، سرمایه‌گذاری بر ارزش رو به رشد اکوسیستم پروژه ApeCoin نیز ممکن است به عنوان گزینه‌ای مناسب و سودآور برای شما به شمار رود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + یازده =